Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips!

Efter ett par spexiga Sarekvandringar med björnmöten och storm planerar jag nu en -förhoppningsvis-stillsammare solovandring i början av augusti. Min idé är att gå från Nikka via Kebne-Singi-Hukejaure-Sitasjaure så slutligen finladestinationen Ritsem. Tidsåtgången beräknar jag till 5 dagar plus 2 extradagar.Samtidigt som jag fördjupar mig i höjdkurvor och andra djupare studier av kartorna, skulle uppskatta litet råd och dåd på nämnda tur. Finns det vad och besvärliga passager? Hur är ledmarkeringarna? Annat att tänka på? Om Hilleberget inte skulle hålla mig torr och sällskapstörsten infinner sig, finns det bemannade STF-stugor att tillgå?//Heléne
 
Tre leder!

särki; sa:
Efter ett par spexiga Sarekvandringar med björnmöten och storm planerar jag nu en -förhoppningsvis-stillsammare solovandring i början av augusti. Min idé är att gå från Nikka via Kebne-Singi-Hukejaure-Sitasjaure så slutligen finladestinationen Ritsem. Tidsåtgången beräknar jag till 5 dagar plus 2 extradagar.Samtidigt som jag fördjupar mig i höjdkurvor och andra djupare studier av kartorna, skulle uppskatta litet råd och dåd på nämnda tur. Finns det vad och besvärliga passager? Hur är ledmarkeringarna? Annat att tänka på? Om Hilleberget inte skulle hålla mig torr och sällskapstörsten infinner sig, finns det bemannade STF-stugor att tillgå?//Heléne
Din planerade tur omfattar delar från tre "stora" leder. Kungsleden, Nordkalottleden och Padjelantaleden. Det torde garantera att det inte finns några egentliga besvärligheter att möta på din tur. Bemannade stugor finns det också med "jämna" mellanrum om man vill det.
Jag rekommenderar dig att använda sökfunktionen här på forumet alternativt på Google. så kommer du att finna massor av information.
God tur!
Bulingen
 
särki; sa:
Efter ett par spexiga Sarekvandringar med björnmöten och storm planerar jag nu en -förhoppningsvis-stillsammare solovandring i början av augusti. Min idé är att gå från Nikka via Kebne-Singi-Hukejaure-Sitasjaure så slutligen finladestinationen Ritsem. Tidsåtgången beräknar jag till 5 dagar plus 2 extradagar.Samtidigt som jag fördjupar mig i höjdkurvor och andra djupare studier av kartorna, skulle uppskatta litet råd och dåd på nämnda tur. Finns det vad och besvärliga passager? Hur är ledmarkeringarna? Annat att tänka på? Om Hilleberget inte skulle hålla mig torr och sällskapstörsten infinner sig, finns det bemannade STF-stugor att tillgå?//Heléne

Du får en fin tur! En svårighet kommer du att passera. När du har lämnat kungsleden och gått västerut ca 6 km in i dalen Cuchavaggi så kommer du till sjön 889 Gaskamus Cucheajavvri. Där leden går tätt intill sjön passerar du en storblockig terräng där du ibland får använda båda händerna för att ta stöd och klänga runt de stora blocken. I torrt väder inga problem men i blött väder är det bra att ta god tid på sig.

Efter ytterligare ca 1-2 km går leden över vattendragen till andra sidan. Ledmarkeringarna är lite förvirrande där, men över kommer man på fler ställen. Vi gick till slut över ca 1 km väster om den plats som anges på kartan och plockade sedan snabbt upp leden på andra sidan vattendraget.

Efter vadet och några km till så är det ont om tältplatser men sedan dyker det upp fler och fler.

Annars inga problem att nämna. Ganska folktomt och bara stugvärden var hemma i Hukejaure.

Ritsem är ett imponerande projekt och jag antar att man inte skulle ha någon nämnvärd fjällturism utan den goda tillgång till elektricitet (och därmed elektrifierad transport) som dammarna ger. Men det är en klen tröst när man går ner från fjället till det modernare...

Landskapet väster om Kungsleden är väldigt speciellt med små brutna och klippiga konturer mitt i det mäktiga. På sina håll kommer du att gå på vidsträckta fjällhedar och se de stora massiven runt kebnekaise, samtidigt som du kommer att se Sarek och Akka. Najs :).

//J

EDIT: Sitasjaure ska det vara ovan, inte Ritsem. Vi liftade mellan Sitas och Ritsem, så vi slapp grusvägen. Eftersom det finns tfn i Sitas-stugan går det också bra att åka taxi sista biten.

//J
[Ändrat av joru 2007-06-29 kl 09:56]
 

avslutad210712

Gäst
Den enda besvärlighet jag kan tänka mig är att sträckan Sitajaure-Ritsem är rätt trist eftersom man går på grusväg.
 
Gaskamus Cucheajavvri

joru, man kan ta en annan väg och slippa stenblocken. Iaf gick jag lite längre söderut för det fanns ett snöfält jag kunde gå på som var jättebekvämt. Men jag kunde se att det nog är lite knöligare när snön är bortsmält.
När man kommer till änden på sjön och har blockbranten framför sig, så kan man kika lite till vänster för att se om man kan ta sig runt via snön. Man går då liksom ovanpå jokkens inlopp i sjön.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emma84 Ritsem-Nikkaloukta Fjällvandring 17
Asgeír Nikkaloukta -> Skierfe Fjällvandring 3
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
Lofthouse Nikkaloukta-Vistasstugorna-Alesjauro-Nikkaloukta Fjällvandring 9
brorgustav Nikkaloukta - Kebnekaise, lämna väska Fjällvandring 2
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
andreas.lindholm.5 Abisko-Nikkaloukta eller tvärt om? Fjällvandring 9
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Fredrik.O Samåkning taxi Kiruna-Nikkaloukta 31/8 eller Nikkaloukta-Kiruna 5/9?? Fjällvandring 0
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
FrankR Dela Taxi Kiruna -Nikkaloukta 12/8 Fjällvandring 0
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
Rapps Riksgränsen-Nikkaloukta Fjällvandring 5
Eáránë Nikkaloukta-Saltaloukta Fjällvandring 1
defrgt55 Abisko - Nikkaloukta i augusti? Fjällvandring 17
ladybug Dela taxi kiruna flygplats-kiruna (alt. nikkaloukta) 26/8 retur 30/8? Fjällvandring 4
Jallur Dela taxi Nikkaloukta-Kiruna flygplats 7 augusti? Fjällvandring 2
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
Red Robin Köp av tågbiljetter vid Nikkaloukta? Fjällvandring 10
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6
anojak Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 7
clara.b Kiruna-Nikkaloukta september Fjällvandring 3
LinusS kiruna flygplats- nikkaloukta 29/7 kl 14 Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.