Synpunkter på Sarek vandring

Hej
Jag och min sambo ska vandra i Sarek till sommaren, vi har varit där ett par gånger förrut främst då på kungsleden med mindre avstickare. Har även gått i jämtlandsfjällen, då lite mer orösat. Jag har kikat en hel del i Claes Grundstens bok "Sarek", och kommit fram till en sträckning som jag behöver lite synpunkter på.

Det jag har tänkt är att gå in i Sarek via Guhkesvakke-bron, första tanken var att starta i Salto och gå via Slugga. Men nu har jag börjat vela på om det inte är bättre att gå över Sourva dammen, känns som man tjänar mycket tid på det, tid som man kan spendera inne i Sarek istället.

Från Guhkesvakke ska vi sedan vada över och runda Äphar moturs och gå genom Basstavagge, Sen har jag två alternativ antingen gå till Rimni och åka båtturen till Sitojaure och sen gå vidare upp mot Saltoloukta.

Det andra Alternativet som jag tycker känns mer lockande är att ett bergspass som ska finnas i slutet av Bastavagge (sett från min färdriktning) över till den högre stigen längs Rapadalen bort mot Skierfe och sen upp till Saltoloukta via kungsleden . Det jag mest är fundersam över här är hur pass krävande övergången mot Rapadalen är och hur pass lätt det är att hitta därifrån till stigen som går från Skierfe till kungsleden.

Tidsåtgången jag har tänkt är ca en vecka, vet inte om det andra alternativet blir för jäktigt då, vad tror ni? All input angående den här sträckningen är välkommen.

MVH Jens
 
Vilket pass?

Tjenare,

På det stora hela ser det ut att vara en mycket trevlig tur och den borde inte bli speciellt stressig, i alla fall inte om ni startar i Sourvadammen. Det bör dock påpekas att vattenfall i sin oändliga vishet har gjort det betydligt svårare att ta sig över Sourvadammen. Man måste passera ett rejält staket, som kan vara lite lurigt om det är mycket vatten i dammen. Men sist jag gick den vägen (snart 2 år sedan) var det inga problem att gå runt staketet nere vid Akkamagasinets vattenbryn. Annars är det alltid trevligt att starta vid Ritsem och gå till Bastavagge via Ruohtesvagge, borde "bara" bli en dags extra vandring jämfört med Sourvaalternativet och enligt mig en betydligt trevligare vandring.

Jag är däremot lite osäker på vilket pass du menar i slutet av Bastavagge. Man kan så vitt jag vet antingen gå väster om Dagartjåhkkå via passet strax väster om Vassjabakte eller snedda upp längs Dagartjåhkkås östsida längs "platån" ovanför Rinim och gå passet mellan Dagarlåbddå och Tjålle. Jag tror att den första passövergången är den "klassiska" i området och jag har själv funderat på att gå där. Det "krävs" dock fint väder då passet ligger över 1600 möh så det har hittills inte blivit av.

/ Stefan
 
[...] Det bör dock påpekas att vattenfall i sin oändliga vishet har gjort det betydligt svårare att ta sig över Sourvadammen. Man måste passera ett rejält staket, som kan vara lite lurigt om det är mycket vatten i dammen. Men sist jag gick den vägen (snart 2 år sedan) var det inga problem att gå runt staketet nere vid Akkamagasinets vattenbryn.
[...]
/ Stefan

Det ska inte behövas att man går runt staketet. Bussföraren kan stanna ganska nära den dubbla grind som finns (en för bilar, en för gående). Jag har foto på detta på min blogg:

http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/vintertur-genom-sarek-dag-1.htm

Eller har jag missuppfattat ditt påpekande om staketet?

PS. För övrigt har jag en pågående dialog med Vattenfall om den här grinden. Jag vill förvissa mig om att ingen plötsligt får för sig att låsa den.

Vandrarhälsningar //Hans
 
Hej Tack för svaren, skulle kanske ha nämnt passet/dalen vid namn, det är Skajdasjavagge som avses. I Claes Grunstens bok går det under "tur 15". där man ska följa den mindre jokken mellan Lulep Basstaskajdasj och Dagartjåhkkå. Tror stigningen ska vara runt 800 meter sett från Bastavagge.

En annan fundering är hur terrängen ut ser när man närmar sig Skierfe från väster, har bara sett det från kungsleden sidan och där är det ju rätt maffigt :)
 
Skajdasjvagge har jag gått men åt andra hållet. Några bilder finns här http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=6815
(Diabilder scannade med en dålig scanner)

Från Vassjavagge till Skierffe är det bitvis fantastiskt fina vyer. Även där har jag bara gått åt andra hållet. Men det finns många här på Utsidan som gått mot öster. Några bilder kan du se här http://www.utsidan.se/cldoc/vandring-i-sarek-2010.htm
Du skriver : "....över till den högre stigen längs Rapadalen bort mot Skierfe...."
Där finns ingen stig att följa. Det är karta som gäller och vid dålig sikt även kompass.
Stigen från Skierffe till Kungsleden hittar du lätt såvida inte vädret är uselt (dimmigt).

/ Bertil
 
Var låst då jag var där...

Det ska inte behövas att man går runt staketet. Bussföraren kan stanna ganska nära den dubbla grind som finns (en för bilar, en för gående). Jag har foto på detta på min blogg:

http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/vintertur-genom-sarek-dag-1.htm

Eller har jag missuppfattat ditt påpekande om staketet?

PS. För övrigt har jag en pågående dialog med Vattenfall om den här grinden. Jag vill förvissa mig om att ingen plötsligt får för sig att låsa den.

Vandrarhälsningar //Hans

Den grinden var låst då vi var där, men det var å andra sidan i mitten av September då "ingen" rör sig inne i Sarek, så det kan ha varit därför som den var låst.....eller så beror det på dagsformen :)
 
Den grinden var låst då vi var där, men det var å andra sidan i mitten av September då "ingen" rör sig inne i Sarek, så det kan ha varit därför som den var låst.....eller så beror det på dagsformen :)

Hm, då förhåller det sig så som jag är rädd för. Vattenfall skulle nog vilja ha den där grinden låst hela tiden, men har hittills accepterat att hålla den öppen under den mest aktiva vandrarsäsongen. Men en policy är en sak och - som du skriver - dagsformen är en annan.

Tack att du klargjorde. All information om förhållandena däruppe vid nationalparkerna är värdefull.

//Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.