Synpunkter och tips på Sarektur önskas!

Sitter och planerar för en tur i Sarek under andra halvan av Aug och skulle gärna uppskatta feedback och tips på sevärdheter, ev. svårigheter såsom vad etc. Turen jag planerar är enligt följande:

Vaisaloukta/Änonjalmme - Padjelantaleden söderut till Arasluoktastugorna (Kan man gå öster om Aras ner mot renvaktarstugan väster om Alajavrre?) - Norr om Alajavrre - Alkavare kapell (Ev. topptur Lanjektjåhkkå eller Alkavare) - Nassavagge - Gouhpervagge (Ev. topptur Gouhper) - Skarja (Ev. topptur Skarjatjåhkkå, Svarta spetsen, Mahtutjåhkkå eller Gavabakte) - Rouhtesvagge (Ev. topptur/travers Gavelberget-Kantberget (topp 1819-1857-1730)) - Kisurisstugan - Änonjalmme.

Notera att toppturerna är helt beroende på väder, vind, dagsform etc och hur de passar in i vandringen och att alla inte ska genomföras.

Hur lång tid uppskattar ni att denna turen skulle ta?

Tacksam för alla kommentarer och synpunkter!
 
Hej.
Jag tycker det var en väldigt fin tur du hittat på. Den kommer ju ge dig mycket. Jag tycker det är bra med den tiden på ungefär en tio-tolv dagar för detta. Då får du ro och tid att njuta. Du kan ju upptäcka annat, runtom när du är där du är och på så vis koncentrerar du dig på en upplevelse utan att du behöver jaga runt.
Folk vill ju gärna upp på Svarta Spetsen, men som sagt den är knepigare och lite jobbig om vädret inte är med..
Gavelberget och denna lite klassiska topptravers du som andra alla vill gå, är väldigt jobbig ska du veta..Det är annars också lite knepigt att ta sig upp till denna höga härlighet ifrån Routesvagge, väldigt brant, Men ...om du vill så går nog det med.
Om du nu går här ensam är detta dock alltför knepigt faktiskt. Jag tror liksom lite om du fattar att du riktigt orkar efter ha bestigit allt annat du tidigare skrev om...
Om vädret inte är med dig hela tiden så kan du ju alltid knega dig upp på Akka som slutbelöning..Och du ska veta att Kisuris inte heller är fy skam.
Det går att göra själv.
 
Tack för ditt fina svar Anders.

Min beräkning är att turen ska ta 11-12 dagar.

Angående toppturerna så tänker jag mig att det är något man gör om vädret är bra och orken och lusten finns vid det tillfället man passerar. Jag tänker inte ligga still i 2-3 dagar för att vänta in bra väder för en enskild topp. För att komma upp på Gavelberget 1819 så tänkte jag mig att följa ravinen upp mellan Gavelberget 1819 och toppen 1857, sen gå upp på Gavelberget och vända tillbaka samma väg och fortsätta västerut till topp 1857 osv. Är det den ravinen som du menar är väldigt brant?

Jag tackar för tipset om Kisuris, har man gått hela vägen och ingen av tidigare nämnda toppar blivit av är det helt klart ett alternativ. Niak är även en topp som kan vara ett alternativ på slutet av turen. Hur är Nijakjågåsj att vada väster om Nijak på väg till Kisurisstugan?

Akka är ett lite av ett drömberg för mig, både som sommar och vinterbestigning. Vilken/Vilka av topparna i massivet bedömer du som bestigningsbar solo på sommaren (Jag går ej på glaciär såklart)?

MVH
Henrik
 
Man kan skriva väldigt mycket om det här som svar...

Bäst är att läsa lite böcker, kolla på kartan och planera och då kunna inse att man kan improvisera när man är ute. Låsa upp sig inför just speciella toppbestigningar fungerar tyvärr ofta inte.

Den ravinen mellan Kant-och Gavelberget du pratar om för att komma upp/ned till Gavelberget är naturligtvis brant. Du frågar mig om den är ‘väldigt brant’. Ja den är väldigt brant, men du kan komma upp och ned där.

Niakjåkåtj kan du vada med lätthet, ‘men inte längre ned än själva Niak‘-brukar man säga. Då blir det lite mera vatten i den och efter den flutit ihop med Souttasjåkken är det väldigt farligt där..
Tveka inte att bestiga Niak eftersom det är en upplevelse.

Vilken topp du väljer att gå upp på i Akka är nog ditt eget val. Men kommer du söderifrån så kan du komma upp på olika toppar utan att behöva besväras av några glaciärer.

Stortoppen den berömda, när du typ härifrån, utan att behöva besväras utav det kända ‘haket’ som vällar förtret och skräck i många. Du går upp i den branten mellan Borgglaciären och Stortoppsglaciären i en väldigt brant, följer sedan kammen uppåt.

Något annat fint är att gå upp på en av Västtopparna, förslagsvis då den södra som är högst och är väldigt vacker (1780) Du kan klättra upp även till den söderifrån via kanten på Rakkasglaciären, eller gå upp västligt ifrån ravinen mellan topparna där ifrån klyftan vis kanten av Snjuvtjuttisravinen, eller vad den nu heter...

Bor du i Akkastugan och vill se något fint kan du gå upp på Majtoppen. Den är väldigt fin den med. Få personer tror jag går upp på den. Då har du hela Akka framför dig på hög höjd dessutom.



Det får bli såhär kortfattat, mina råd.
 
Gavelberget är ganska enkelt, oftast "fast" blockterräng både på väst och nordkammen. Kantberget 1857, sydkammen är lös. Jag hade mindre stenras x flera när jag gick ner där. Jag tyckte det var bäst att försöka gå på de stora stenarna. Inte svårt på något sätt, men man måste ha bra fokus. Att sedan fortsätta norrut på Kantbergets kam är mycket spektakulärt. Jag fick ta några klättersteg en passage, men det är möjligt att den kan gås runt nedanför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.