Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter

Jag och två vänner (18 år allihopa) planerar att göra en veckas vandringssemester i början av Augusti. Vi sitter nu och kollar upp en rutt att gå.

Vi funderar på att börja i Abisko, gå tll Abiskojaure, sedan nästa dag vidare till Unna Allakas.

Efter det går vi över gränsen till Caihnavaggihyttene, fortsätter sedan ner till Gautelishyttene och sedan över gränsen igen till Huke-jaure.

De sista två etapperna är sedan först till Sitasjaure och vidare till Ritsem som är vårt mål.

Vi tycker det verkar vara en väldigt bra rutt, tillräckligt lång och varierande miljöer.

Frågan är dock om den är säker. Vi har vandrat en gång tidigare, då gick vi Abisko-Nikkaluokta (via Kungsleden), och det klarade vi utan problem.

Är broarna i gott skick och är det en bra rutt att gå? Hur är svårighetsnivån jämfört med Kungsleden?

Vi behöver verkligen hjälp med detta, alla svar uppskattas!
 
Ja det är en mycket fin och kul vandring. Varierande inte minst. Hoppas ni får bra väder. Inte minst i de trakterna är det helt klart att det inte ska ösregna.

Ni får en kombination av svensk fjällvandring och norsk.
Det går en del vandrare på denna norska del, dock inte vidare mycket svenskar. Så det är okänt land ifrån svenskt håll... Tyvärr. Men, oavsett om ni nu bor i stugor eller tält kanske ni möter några kanske. tyskar, holländare oftast.
Söker du här på Utsidan kan du läsa lite om denna norska delsträcka. Det finns en hel del skrivet om det trots allt och åsikter.

Broarna på Norska sidan (Nordkalottenleden) har det nyligen lagts ut lite fina bilder på, men grips nu inte av panik av dessa ‘bro-bilder‘, utan ta det lugnt och kolla först hur det är med vattenflöde och annat innan ni ger er in och klättra på några broar.
Om ni skaffar DNT nyckel kan ni bo i de norska stugorna (en sådan köps i Abisko turiststation). Det kan ju vara en bra idé om det skulle bli dåligt väder.
Det är en hel del tålamodsprövande sten på norska sidan och när det blött blir det glatt och vingligt.
Sista delen innan ni går ifrån Sitasjaure ned till Ritsem går på hård landsväg, tyvärr.
Ni bör lägga till ett par dagar till denna vandring, för er egen skull. Jag har svårt att se att ni gör den på sju nätter. Visst går det, men väldigt tajt... Men, nu är ni ju tonåringar, men att hets-gå är inge’ vidare, oavsett ålder.

Sedan frågar du hur den är om du jämför med Kungsleden..

- Mindre folk, först och främst.
- Den norska delen är inte så väl utmärkt som den svenska leddelen.
- Norrmän lägger inte ned tid på sträckgående som vi gör, Sträckan är mer lagt på kortare turer för deras skull, därför äventyrligare, brantare och lite mer kringel-krokande. Alltså: mer ‘uppförsbackar’
-Regnigare och mer väderutsatt
-Kargare natur- men bort till Unna Allakas är det grönt och fint, njut av det!
 

avslutad210712

Gäst
Är broarna i gott skick - titta i mitt fotoalbum men broarna är inte på samma nivå som på den svenska sidan och då är jag snäll, mycket snäll kanske tom idiotiskt snäll

Och är det en bra rutt att gå - själva vandringen som sådan är absolut värd att gå men jag skulle börja i Katterjåkk eller Katterat istället för att slippa skog en stor del av början. Sitasjaure - Ritsem är en tråkig grusväg :-(

Hur är svårighetsnivån jämfört med Kungsleden - bitvis lika enkel som Kungsleden, bitvis betydligt tuffare och framförallt får Ni se till att hålla reda på rösningen speciellt när Ni närmar Er övergången mellan Norge och Sverige där vi tappade bort den och hamnade efter en gammal led som var nog så brant uppför på vissa ställen och bristen på vatten var kännbar och renstängslena var lite svårforcerade men bara att bita ihop.

Om Ni inte har något emot att gå över rangliga broar så är det en mycket trevlig tur men går Ni tidigt på säsongen och inte klarar av broarna så får Ni några halvhysat skojiga vad. Dessutom ett vad där det inte finns någon bro alls bara ett par gamla gamla brofästen vad jag kunde se.
 
Ni har en fantastisk tur framför er. Jag gick samma sträcka förra sommaren, fast i motsatt riktning.

Här kan ni läsa om lite tips jag fick före denna tripp.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69906

Om ni (eller annan läsare här på forumet) skickar mig en mailadress, så delar jag med glädje med mig av ett filmklipp till en "intressant" broupplevelse.
 
Tid för resa

Hur många dagar tror ni dock att man bör ha för att göra vandringen? Finns det t.ex. några fina dagsetapper från stugorna? Så att man stannar vid samma ställe 2 nätter alltså.

Sen undrar jag också hur man ska ta sig dit. Vi bor i Stockholm, och för att börja vandra är det bara att åka till Abisko turiststation, det har jag gjort förut och det vet jag exakt hur man gör.

Men att sedan åka hem från Ritsem, hur gör man då? Tar man buss eller?
 

avslutad210712

Gäst
Om man räknar med att stugorna ligger på ungefär dagsetappsavstånd så får man 7 dagar utan vilodagar. Utgår från att Ni tältar för annars måste Ni ordna nyckel till stugorna på norska sidan.

Abisko - Abiskojaure
Abiskojaure - Unna Allakas
Unna Allakas - (Cunojavrihyttene) - Caihnavaggihytta (lång etapp)
Caihnavaggihytta - Gautelishytta
Gautelishytta - Hukejaure
Hukejaure - Sitasjaure
Sitasjaure - Ritsem (lång etapp på tråkig grusväg)

När det gäller intressanta saker så är de allra flesta toppar oftast värda ett besök för utsikten.

Hemresan blir buss till Gällivare och sen troligen tåg därifrån. Tänk på att bussen troligen bara tar kontanter.

http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/ltnbd_linje_93_1.pdf?ts=1373539703
 
Jag kan bidra med lite bilder från de norska broarna. Jag gick förra året i augusti Nordkalotten och varje gång jag fick gå över de broarna darrade mina knän. Värst var första bron innan Cunojavrihytta och nästsista efter Paurohyttan på etappen. Den sistnämda kommer du inte att passera men väl den första. Ja, jag var rädd men visst klarar du det med. Man måste ju över...
Det lustiga är att de 2 sista broarna inte ens gick över hela vattendraget. Vid högt vattenstånd vet jag inte om man skulle komma över torrt. Jag hade utmärkt väder, sol så gott som under hela vandringen av Nordkalotten.
bild 1, bron innan Cunojavrihytta
bild 2, första bron efter Cunojavrihytta
bild 3, andra bron efter Cunojavrihytta
bild 4, bron vid Baugevatnet (Sitas till Pauro)
bild 5, första bron efter Paurohytta
bild 6, andra bron efter Paurohytta som är en ganska normal bro
 

Bilagor

  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 058.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 058.jpg
    42.3 KB · Visningar: 1,499
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 069.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 069.jpg
    49.5 KB · Visningar: 1,666
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 082.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 082.jpg
    56.2 KB · Visningar: 1,736
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 239.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 239.jpg
    59.7 KB · Visningar: 1,444
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 291.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 291.jpg
    47.6 KB · Visningar: 1,896
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 310.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 310.jpg
    43.7 KB · Visningar: 2,388

avslutad210712

Gäst
Som jag tidigare nämt så är de två första broarna vadbara om inte vattenståndet är alltför högt.

Den första några meter nedanför bron vadade vi på torra stenar i augusti 2011

Den andra bron vadade vi ungefär 200 meter uppströms på fin grusbotten i svag ström dock var vi tvugna att ta av oss kängorna.

Den tredje bron gick vi över men det såg inte alltför svårt ut att vada och speciellt inte högre upp efter jåkken.

Den fjärde bron var inte vadbar ens i fantasin. Dock var det den bästa av de fyra broar Ni skall över men en stark sidvind som kom in från sjön gjorde det lite obehagligt.

En sak som är lite irriterande med broarna är att bärwiren sitter under gångbanan vilket gör att de kommer i svängning relativt lätt. Stanna då ett tag så stabiliseras de.
 
Broar

Hej!
För många år sen var det en stugvärd i Kutjaure, Lars Swan för Er som minns honom.
Han tipsade mig om att ta två korta steg och sen ett långt. Två korta och ett långt steg
hela vägen tills Du är över bron.
Jag var en aning orolig då jag skulle över de två långa broarna mellan Kutjaure och Låddejåkko.
Tänk, jag tycker det fungerar alldeles utmärkt.
Använder det alltid då jag är bekymrad för ev. svängningar.
Dessutom skall man nog gå över en och en.
Ta det för vad det är, men värt att prova kanske.
Lycka till!
Vonsan.
 
Angående boende i Norge

Jag har dock en sista fråga, det är tänkt att vi ska sova minst två nätter i norska stugor, och då har jag hört att de är obemannade och att man själv måste ha med sig en nyckel.

Vart får man tag på en sådan nyckel, vad kostar den och lämnar man sedan tillbaka den någonstans?
 
Hos norska eller svenska Turistföreningen. Abisko turiststation bör ha ett lager. Man löser ut den med en hundralapp (svensk eller norsk beroende på vilken sida av gränsen man befinner sig) som man sedan får tillbaka om man lämnar igen den på samma ställe.
 
Vi gick från Katterat till Alesjaure för cirka 1,5 veckor sedan.

Vi bodde två nätter i de norska stugorna och vandrade i 2,5 dagsetapper. Första natten var vi ensamma i stugan, andra stugan var där några få andra gäster som kommit från något annat håll. Under vandringen mellan stugorna såg vi endast människor en gång (bortsett från när vi lämnade Katterat).
Mycket mindre folk än på den svenska sidan alltså (jag vet inte om det alltid är så eller om vi hade tur)!

Ledmarkeringarna mellan Cunojavrehytte och Unna Allakas var svåra att följa. Fick berättat för mig i efterhand att de dragit om leden och att det inte är ändrat på kartan ännu. Jag tyckte inte att det var något större problem då det var så lätt att orientera sig ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
mickebom Vandring Riksgränsen - Björkliden(Abisko Fjällvandring 3
ChristianBo Vandring Abisko området. Fjällvandring 0
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
ricksteam vandring i abisko slutet av augusti Fjällvandring 1
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
SnowFlax Film från vandring Katterjokk-Abisko Fjällvandring 4
Gunnar81 Rapport från vandring i Abisko- och Narviksfjällen Fjällvandring 3
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Erik.Josefson Vandring Nikkaluokta - Abisko i augusti. Fjällvandring 6
Mackan99 Tidpunkt för vandring i Abisko Fjällvandring 7
Mackan99 Vandring från Abisko Fjällvandring 3
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
ErikThorsell Varierande vandring Abisko-Keb Fjällvandring 6
OBD Nikkaluokta-Abisko, en annorlunda vandring Fjällvandring 12
zimonr1 Vandring abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 11
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
Tilds Vandring i Narvik-Abisko-Kebområdet? Fjällvandring 4
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
evakur Tips på vandring från Abisko? Fjällvandring 3
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
Vandring, Abisko-Nikkalauokta Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.