Vandring Abisko till kebnekaise

Hej.

Jag och mina komisar har varit iväg på ett antal vandringar under årets lopp men alldrig denna sträcka.

Nu är det så att jag har lovat min gudson att han ska få följa med på vår vandring i mitten av juli. Det jag inte viste när jag lovade detta var att de andra grabbarna i gänget ville vandra mellan Abisko och Kebnekaise.

Min gudson är endast 14 år men håller på med BMX och skateboard dygnet runt så konditionen borde inte vara något problem.

Vi har tänkt att ta god tid på oss och har avsatt 10 dagar till detta äventyr. Tror ni att det blir för tufft för honom att följa med på denna tur (får välja en annan vandringsled med honom i så fall).

Är det lättvandrat och vanligtvist torrt längst denna väg?
 
Sök i forumet så finns det säkert massor med info om denna sträcka.
Om man inte går för tidigt på säsongen så är det torrt, lättvandrat och finns stugor att sova/torka utrustning i.
10 dagar är dessutom gott om tid.

/M
 
inga problem alls om ni inte har otur med vädret, vår 11-åring gick sträckan i somras (månadsskiftet juli/aug) på kortare tid, utan stugboende. Om gudsonen är lättroad rekommenderas helikopter från Kebne till Nikkaluokta, bara som en trevlighet, annars är det inga problem att gå från fjällstationen till Nikkaluokta heller.
 
Jag var nog inte äldre än så när jag åkte upp till fjällen första gången med polare (som visserligen var lite äldre...). Var dock aldrig uppe på nån kalfjäll utan fiskade längst Kaitumälven (utgick från tågstationen).

Hmm... sen dess (1994) har jag varit uppe i princip varje sommar o fjllvandrat/fiskat och jag blir bara mer o mer sugen!
 
Om han inte dör av frisk luft och abstinens från skatebetongen ser jag inga som helst problem med att gå denna sträcka. Den är lättgången, men ska dock inte underskattas, stugor finns inom halv och heldags räckhåll. Halvvägsstugorna är dock bara nödstugor men funkar utmärkt att ta lucnchen i om det regnar. Övernattningsstugorna är bemannade med kök, sovrum, oftast liten affär och en del har bastu. Det enda som egentligen kan vara ett problem är ihållande dåligt väder. Ha en trevlig tur!

Ps. Titta in på STF:s hemsida så finns all info ni behöver.
 

avslutad210712

Gäst
Det här är en tur som jag definitivt rekommenderar som en lämplig första lite längre tur och ser väl inga problem så länge det inte är extremt regnväder men då är å andra sidan inga turer speciellt lämpliga.
 
Det är vanligtvis lättvandrat. Lite flås vid Tjäktjapasset men det är inte så farligt. En 14 åring som håller igång och inte sitter och förfetas framför PlaystationNintendoPCXbox hela dagarna klarar av det fint. Är du osäker så ta med "mutmedel" och glädjespridare. :) För mindre barn lär godis och choklad fungera bra.

Torrt beror ju på, men det är ovanligt att man behöver vada någonting (har råkat ut för det endast en gång) längs denna väg. Jag skulle rekommendera att ni vänder och går från Nikkaluokta-Kebnekaise och avslutar i Abisko. Dels blir det ett litet antiklimax att nå "målet" Kebnekaise för att sedan ha en dags vandring kvar. Med Abisko som mål blir en god middag på fjällstationen dessutom en perfekt avslutning innan man tar tåget dagen efter. Om ni funderar på en topptur på Kebnekaise så kan det vara bra med reservdagarna framför sig, om ni kanske ligger kvar en natt vid Kebnekaise för att invänta bättre toppturs-väder. Synd att komma dit och inte ha någon flextid kvar.

Lycka till
Peter P.
 
pal2; sa:
Om ni funderar på en topptur på Kebnekaise så kan det vara bra med reservdagarna framför sig, om ni kanske ligger kvar en natt vid Kebnekaise för att invänta bättre toppturs-väder. Synd att komma dit och inte ha någon flextid kvar.

Lycka till
Peter P.

Med 10 dagar på sig har de mellan 7-4 "flexdagar" över, så det kan knappast styra. Sträckan är väl kring 11 mil om jag inte mins fel (det är något år sedan jag gick den) och 1,1 mil/dag torde knappast vara något problem ens med ungdomar med.

By the way, solintresserade går andra vägen alltså från Abisko-Nikka så att ansiktet vetter mot söder. Sommartid kanske detta inte är av största vikt men under vårvintern på skidor spelar det all roll i världen.
 
Abisko - Kebnekaise är(vid normala väderförhållanden) en tämligen problemfri sträcka att vandra i mitten av juli.
Vandrade själv där precis i början av juli 2005, då var det i och runt Tjäktja-passet, väldigt blött och relativt mycket snö kvar. Men med bra utrustning på fötterna så var det ändå inga problem.
Ha en god tur!
Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
mickebom Vandring Riksgränsen - Björkliden(Abisko Fjällvandring 3
ChristianBo Vandring Abisko området. Fjällvandring 0
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
ricksteam vandring i abisko slutet av augusti Fjällvandring 1
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
SnowFlax Film från vandring Katterjokk-Abisko Fjällvandring 4
Gunnar81 Rapport från vandring i Abisko- och Narviksfjällen Fjällvandring 3
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Erik.Josefson Vandring Nikkaluokta - Abisko i augusti. Fjällvandring 6
Mackan99 Tidpunkt för vandring i Abisko Fjällvandring 7
Mackan99 Vandring från Abisko Fjällvandring 3
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
ErikThorsell Varierande vandring Abisko-Keb Fjällvandring 6
OBD Nikkaluokta-Abisko, en annorlunda vandring Fjällvandring 12
zimonr1 Vandring abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 11
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
Tilds Vandring i Narvik-Abisko-Kebområdet? Fjällvandring 4
evakur Tips på vandring från Abisko? Fjällvandring 3
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
Vandring, Abisko-Nikkalauokta Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.