Vandring abisko-Nikkaloukta

Hejsan
Ska vandra med flickvännen i 9-12 dagar med start nu på lördag. Vi planerar att gå vägen som står nedan.
Skulle gärna vilja ha lite feedback på hur tufft/lätt den verkar. Jag har inte planerat in någon vilodag. den tar vi om det krävs. Likaså förstår jag att vi kanske måste ligga i Singi någon dag för invänta bra väder.
Ingen av oss är jätte erfaren vandrare. Det jag har i bagaget är ett försök att korsa pyreneerena genom leden GR11 på 30 dagar men det låste sig pga. dåliga förundersökningar angående snöförhållanden. Inget misstag jag skulle vilja göra igen och därför rådfrågar jag nu alla kunniga fjällrävar om tips. Har även gått en sväng med pappa för många år sedan. Då gick vi Durlings led och däav valet denna gång.
Jag kommer starta med ca 17kg i ryggan och tjejen med ca 14kg.

Givetvis uppskattas även förslag på Tältplatser.

Dag ett
Ankommer till Abisko ca 17:00 planerar därefter att gå till norra spetsen Abeskojärvi.

Dag två
Abeskojärvi-Alisvärvi

Dag tre
Alisjärvi- Vistasvaggi

Dag fyra
Vistasvaggi-Unna Räitastugorna

Dag fem
Unna Räitasvaggi-Goubivaggi (via 2/3 av trepassleden)

Dag sex
Goubivaggi-Singivaggi

Alternativ 1

Dag sju
Singivaggi - Kebnekaise - Singivaggi (Durlings led)

Dag åtta Singi -Fjällstationen

Om vi känner oss fräsha och allt gått bra planerar vi följande

Alternativ 2

Dag sju
Singivagge - Kebnekaise - Fjällstationen (upp durlings led ner östra leden lämna ryggsäckarna i kaffedalen)

Dag åtta
Fjällstationen -Tarfaladalen Vid foskningsstationen vika av öster ut över ett pass Sedan ner i Kaskasavagge.

Dag nio
Kaskasavagge-Nikkaluokta genom vistasvagge


Tack på förhand
Simon
 
Ja du.. Det verkar lite tajt med tid faktiskt..och vissa partier du vill gå är ju lite långa va..?He-he!!
Det blir till att sträckgå..och det redan första dagen upp till Abiskojaure..
Det jag mest reagerade på var, att gå (ditt förslag på alternativ dag nio..) Kaskasavagge till Nikkaloukta i ett svep...Öh?..på en dag..

Sedan då att du vill gå Unna Räita till Koupervagge.. 2/3 av 'Tre-passleden'.. Det är väldigt stenigt där i sluttningarna..om det är dåligt väder är det dessutom lite halt på en del stenblock..
Likaså Koupervagge till Singivagge på 'en dag'.. Det är lika tröligt det..och brant och väldigt halt..

Att råda folk var och hur dom ska gå är ofta knepigt..Då man ju inte vill lägga sig i folks invanda och dels förhoppningsfulla ideer om vandring..och att det nog 'ska gå' om man bara lägger manken till.

Lycka till..Hoppas din flickvän fortfarande älskar dig efter denna vandring.
 
Tack för tipsen

Kanske ska omplanera lite då. Hoppa över alternativ två helt. Vad gäller första dagen så kollade jag på en annan vandrares tider. Han började vid 8 och var vid abeskojarvi vid 12 dvs 4h. Å efter att ha åkt tåg 24h brukar jag ha lite spring i benen:).

Koupervagge till Singivagge gick jag å farsan för 6 år sedan gick bra.
Trepassleden vet jag är vansklig men det går ju att gå runt om vädret inte tillåter.

Vad gäller längden på dagarna så kanske jag blev lite skadad nere i Spanien samt på K4.

Tack för värdefulla tankar.
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Har startat från Abisko mitt-i-natten (och då menar jag mitt i natten för klockan var 23:50) efter ungefär 50 mils bilkörning och gick då fram till Abiskojávri-stugan på ungefär 5 timmar så det är vare sig omöjligt eller ens speciellt tungt att göra det. Faktum är att vi den första vandrings-dagen fortsatte fram till Alisjávris utlopp.

Kaskasavagge till Nikkaluokta har jag aldrig gått men av andras kommentarer att döma tror jag inte det är någon enkel väg att gå.
 
Hej
I har for lidt tid, men første etape kan I sagtens gå den første dag. I har vel telt med?
Trepasleden er hård så jeg håber I begge er fjeldvante. Der er megen sne i fjeldet i år og I har lagt nogle lange dagsetaper i ret hårdt terræn.

Jeg ved ikke hvordan I vil komme fra Kaskkassavággi og ned i Viastasvággi? Det er en ufarbar kløft, men I kan vandre over til Unna Visttasvággi og broen over Vistasjohkka og derfra til Nikka, men det kan ikke gøres på en normal vandredag.
 
Jag har inte kartor framför mig men kolla var nationalparksgränsen går vid Abiskojaure (jag antar det är norra spetsen där du menar första dagen?). Ingen tältning i nationalparken utom vid tältlägret vid Nissonjokk vill jag minnas.

Rent allmänt är det ordentliga dagsturer du planerat in beträffande längden tycker jag. I dessa områden planerar jag med 15 km i snitt per dag. Då räcker det till att lufsa i lagom tempo, fotopauser, fikapauser, bada fötterna i jokkar och bara ta det lugnt. Ni måste själv avgöra vad som passer er bra.

Både jojoleden och Durlings led ställer lite mer krav på en vandrare. Främst jojoleden men med de snörapporter som börjat komma så kan även Durlings led vara lite knepig misstänker jag.

Du nämner inget om flickvännens vana med långa dagsvandringar, fysik, vana med kängor och ryggsäck.

Annars är det en fin tur du har lagt upp. Jag skulle inte kalla det en "nybörjartur".

Lycka till
Peter P.
 
Misstänkte att det kunde vara problem med jojo-leden. Kanske ska prata med dem på kebnekaise fällstation och höra hur det står till med snöförhållanden mer exakt. Det var min farbror tipsade om den han är uppe i området 1-2 ggr varje år och vet min nivå både kunskapsmässigt och fysiskt.

Bra tips om tältlägret kanske ska ta ballinvagge ner istället. Läst på utsidan att den och nissonvaggi är fin. sen gå dalen väster ut till kungsleden.

Förstår att ni inte anser att det är en lätt nybörjarled. Om vi varit ute efter det hade vi gått abisko- nikkaluokta efter kungsleden.

Sen vet jag att fjällvädret kan ställa till problem men då har jag iaf kunskapen att vända och ta en annan väg tex. kungsleden. Sen har vi ju inte beställt några tågbiljeter hem vilket gör att det inte gör så mycket om det drar ut på tiden någon dag.

Min flickväns, annicas, vana vid ryggsäckar och vandring vet jag inte hur man ska beskriva. Men den är defenitivt över medel. Hon gillar att ta skidorna på ryggen och traska upp ett par hunda höjdmeter när vi är ute och åker alpint om det finns möjlighet.

Alla har ju olika inställningar till vandringen. Vissa vill ha det lugnt och går inte så långt per dag. Jag och annica vill båda prestera något och testa oss lite. Om detta är rätt eller fel kan vi väl låta vara utanför disskusionen.

Tack För all hjälp!
 

avslutad210712

Gäst
Vet inte om jag tycker det känns speciellt tufft. De fyra första dagarna ser jag inte alls som speciellt tuffa utan ganska exakt de dagsetapper vi brukar ta och vi är glada nästan PRO:are :)

Jojo-leden har jag dock aldrig gått så den vill jag inte uttala mig om.
 
Kommer med en liten uppföljning av hur det gick.

Dag 1
Ankommer till abisko ca 18:00 vi gick sedan till andra sidan nationalparken.

Dag två
till Alisvärvi

Dag tre
en km väster om vistastugorna

Dag fyra
en km öster om sälkastugorna.

Dag fem
Singivagge

Dag sex
upp på kebnes sydtopp och ner ca 7h via durlingsled. Rev sedan tältet nere i singi och gick leden som går norr om sjön 980. Sov en km öster om sjön.

Dag sju
Gick till nikkaloukta. ca 30 km.

I efterhand kan man väl säga att vi gick på ganska bra alla dagar utan att varken jag eller annica tyckte det blev för jobbigt. Dag 6 var lite i kortaste lagret men det var skönt att få lite vila dagen innan toppen.

Jag ska väl tillägga att vi hade extrem tur med vädret. ca. 1,5 h regn under hela turen så jag skulle nog räkna med en eller 2 extradagar om jag skulle ut på den igen.

Tre passleden skippade vi efter att ha pratat med stugvärden i nallo.

Tack för alla tips

Kanske kommer det en mer utförlig reseberättelse snart.
 
Kan du beskriva mer vad det var som fick er att avstå från trepass-leden.
Jag hade tänkt gå den om ca 10 dagar.
 
Kan du beskriva mer vad det var som fick er att avstå från trepass-leden.
Jag hade tänkt gå den om ca 10 dagar.

Jag gick den härom veckan, utan problem. Den s.k. glaciär som fanns vid Unna Räita är knappast
någon glaciär längre, och passeras utan problem. Fina snöfält låg kvar som man kunde glida ned
på från passen, men de smälter naturligvis snabbt. Jobbigast var nedstigningen mot Tarfala.

- Erik
 
Kan du beskriva mer vad det var som fick er att avstå från trepass-leden.
Jag hade tänkt gå den om ca 10 dagar.

Vi valde bort trepassleden efter att ha pratat med stugvärden i nallostugan. Han sa att det var mycket snö han hade varit uppe och "kollat läget". Han hade inte heller pratat med någon som kommit trepassleden och vi ville inte vara försökskaniner.
Men vi funderar på att ta den nästa gång vi åker upp då ifrån tarfalahållet.

Vill varken råda eller avråda dig från trepassleden. Men det verkar ju defenitivt vara en bra krydda på vandringen.

Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
mickebom Vandring Riksgränsen - Björkliden(Abisko Fjällvandring 3
ChristianBo Vandring Abisko området. Fjällvandring 0
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
ricksteam vandring i abisko slutet av augusti Fjällvandring 1
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
SnowFlax Film från vandring Katterjokk-Abisko Fjällvandring 4
Gunnar81 Rapport från vandring i Abisko- och Narviksfjällen Fjällvandring 3
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Erik.Josefson Vandring Nikkaluokta - Abisko i augusti. Fjällvandring 6
Mackan99 Tidpunkt för vandring i Abisko Fjällvandring 7
Mackan99 Vandring från Abisko Fjällvandring 3
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
ErikThorsell Varierande vandring Abisko-Keb Fjällvandring 6
OBD Nikkaluokta-Abisko, en annorlunda vandring Fjällvandring 12
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
Tilds Vandring i Narvik-Abisko-Kebområdet? Fjällvandring 4
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
evakur Tips på vandring från Abisko? Fjällvandring 3
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
Vandring, Abisko-Nikkalauokta Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.