Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren

Hej, Håller på och planerar sommarens vandring genom Arjeplogsfjällen och Sulitjelma runt:

16-08-20, lördag: Parkering vid Silvervägen (Guolalisjavrre) till Ikesjaure,
omkring 16km

16-08-21, söndag: Ikesjaure – Mavasjaure (Mavas raststuga och Semator), omkring 16km

16-08-22, måndag: Mavas raststuga till förfallen kåta (bron över Suliunåjviåhka), omkring 15km

16-08-23, tisdag: Förfallen kåta till Muorkihytta, omkring 11 km

16-08-24, onsdag: Muorkihytta till Lamihytta och sammanträffa med Maritha, omkring 15km

16-08-25, torsdag: Lamihytta till sjö 878/ gränsen 239, omkring 10km

16-08-26, fredag: Gränsen 239 till Pieskehaure (proviantering) orösat, omkring 10km

16-08-27, lördag: Pieskehaure till fjärde bron längs Varvveksleden, omkring 12km

16-08-28, söndag: Vid fjärde bron till sjö 1100 orösat, omkring 10km

16-08-29, måndag: extra natt, dagsutflykt

16-08-30, tisdag: Sjö 1100 genom Miehtjesvagge orösat till Konsul Persson stuga, omkring 13km

16-08-31, onsdag: Konsul Persson stuga till Sorjoshytta, omkring 13km

16-09-01, torsdag: extra natt vid Sorjoshytta och dagsutflykt till Blåmannaisen

16-09-02, fredag: Sorjoshytta till Ny Sulitjelma, omkring 12km

Jag hittade väldigt lite information över Arjeplogsfjällen och distanserna har jag mät själv, så om någon vet mer exakt är jag tacksamt för information. Klockslaget från startpunkten är rätt osäkert men hoppas komma iväg vid 10 tiden på förmiddagen annars faller etapperna och omplanering krävs. Jag har inte löst än hur jag kommer till Startpunkten, taxi från Arjeplog kostar minst 2000kronor och buss finns inte. Får se om jag chansa på att lifta längs E95.
Det finns en del svara vad inritat på kartan. Vadet på väg till Ny Sulitjelma känner jag till och det är inte svart (gick sträckan i slutet av augusti 2013) men de andra har jag inte koll på.
Jag tar gärna emot synpunkter och andra tips eller om något avsnitt är särskild svarvandrat. Ifall jag inte möter Maritha vid Lamihytta kommer jag att använda mig av plan B, nämligen att vandra från Pieskehaure till Kvikkjokk. Jag vågar inte ensam att vandra genom Miehtjesvagge. Dagsutflykten till Blåmannaisen är jag osäkert på sträckdragningen, om det går att komma fram på det sättet.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • 16-01-07, Karta över sommarens vandring.jpg
    16-01-07, Karta över sommarens vandring.jpg
    683 KB · Visningar: 1,237
Buss Arjeplog - Sandviken

. Jag har inte löst än hur jag kommer till Startpunkten, taxi från Arjeplog kostar minst 2000kronor och buss finns inte. Får se om jag chansa på att lifta längs E95. Mvh Veni

Från Arjeplog går buss 104, till Polcirkeln/Sandviken HPL, väg 95, kl 15.30 nuvarande tidtabell. Jag har inte åkt denna men har tänkt att avsluta i Vuoggtjålme vid tillfälle för att därefter inledningsvis ta buss 104 för vidare transport till Jörn och nattåget.
Denna förbindelse är ingen lösning för hela din resa men du kommer en bit. Alternativet därefter är väl som du säger, lifta vidare eller att starta vandringen redan i Vuoggatjålme och gå genom Seldutvagge - fast det kanske du inte har lust med.

Kolla bussen på länstrafiken Norrbotten, den går även sommartid men då bara tre ggr/vecka.

Hälsningar
B
 
Jag skulle nog välja en resdag när bussen går till Sandviken och sen lifta den lilla sträcka som återstår. Det är ju semestertider och säkert någon som stannar. Ta med ett A4-papper och skriv med tuschpenna 16 km.

Seldutvagge är en ovanligt tråkig vandring enligt min mening.

Lycka till önskar Pelle
 
Titta på alternativet att åka tåg upp genom Norge också. Då går det att hoppa av i Lønsdal och välja någon av lederna genom Junkerdal istället.

Leden norr om Mavas är väl nästan att betrakta som oledat. Markeringarna är få och du kommer troligen inte att möta någon. Men det är fin utsikt ut över Pieskehaure! När stigen från Muorkihytta ansluter så blir den betydligt mer vältrampad igen.

Miehttjevagge är fin men jag tycker att du ska svänga vänster vid toppen 1283 och gå upp på den stora konstiga grusslätten mellan Sulitelmatopparna och Stadak också - miljön där är väldigt speciell.

Jag gick igenom området 2007 och funderar på om det inte är dags för ett nytt besök i år igen, men planerna är än så länge bara på idéstadiet - så vi får väl se...
 
Från Arjeplog går buss 104, till Polcirkeln/Sandviken HPL, väg 95, kl 15.30 nuvarande tidtabell. Jag har inte åkt denna men har tänkt att avsluta i Vuoggtjålme vid tillfälle för att därefter inledningsvis ta buss 104 för vidare transport till Jörn och nattåget.

Tack för den infon. Jag kollade lite men på lördager går inte bussen.
Busstabellerna går bara att kolla fram till juni, sedan byter man till sommartid. Så jag kan inte räkna med den bussen.
Denna gång blir det tyvärr på grund av tidsbrist flyg upp från GBG till Luleå och jag kan vara tidigast 9.30 i Luleå. Flygbuss och sedan buss till Arvidsjaure och Arjeplog. Enligt nuvarande busstabellen är jag då framme i Arjeplog omkring kl.17. Bussen till Sandviken avgår 15.30.

Att komma upp via Junkerdal har jag också tittat på men det tar längre tid, minst 2 dagsetapper mer och jag ville möta Maritha vid Lomihytta den 24. augusti. Dessutom skulle jag vilja vandra förbi Ikesjaure som har beskrivits som en av de vackraste fjällsjöar.

Mvh Veni
 
Titta på alternativet att åka tåg upp genom Norge också. Då går det att hoppa av i Lønsdal och välja någon av lederna genom Junkerdal istället.

Leden norr om Mavas är väl nästan att betrakta som oledat. Markeringarna är få och du kommer troligen inte att möta någon. Men det är fin utsikt ut över Pieskehaure! När stigen från Muorkihytta ansluter så blir den betydligt mer vältrampad igen.

Miehttjevagge är fin men jag tycker att du ska svänga vänster vid toppen 1283 och gå upp på den stora konstiga grusslätten mellan Sulitelmatopparna och Stadak också - miljön där är väldigt speciell.

När det gäller leden norr om Mavas, är det ungefär som på Nordkalotten med markeringen att den försvinner lite då och då?

Angående Miehttjesvagge, tack för den infon. Vadade du där krysset är på kartan?

Mvh Veni
 
Hej,! Vänner till mig har gått igenom Mietjevagge och vadat Stadak vid krysset Det var noga var man gick efterssom det var djupare på andra ställen.
 
När det gäller leden norr om Mavas, är det ungefär som på Nordkalotten med markeringen att den försvinner lite då och då?

Jag har själv bara gått biten från Suollunåjvjargga och norrut utefter leden, men där var det i princip ingen stig alls och bara sporadiska markeringar. Det är ju däremot inga problem att hitta rätt eftersom man har sjön till höger och ett fjäll till vänster hela tiden :)

Angående Miehttjesvagge, tack för den infon. Vadade du där krysset är på kartan?

Jag gick väster om Stadak och slapp därmed vada. Har dock svårt att tro att det vadet skulle vara något som helst problem i slutet av augusti om det inte regnat otroligt mycket dagarna innan.

Söder om Miehttjevagge utefter jokken från sjö 1100 finns också en kanjon som kanske är sevärd men som jag tyvärr missade eftersom jag inte kände till den då.

Turen finns med på min hemsida:
http://www.parlindh.se/fjallvandring/?A=0707&B=index
 
Från Mavas och norrut till Suolkunåjvnjargga är det vanlig stig genom björkskogen och över lågfjället, inga problem att följa den. Men som Pär skriver är stigen därefter otydlig med endast ett fåtal markeringar. Det beror på att man går på hällmark där ingen stig uppstår och där rösningen består av fyrkantstolpar som borrats i berget. Dessa har sedan knäckts av laviner under årens lopp och är alltså svåra att se eller saknas helt. Jag har föreslagit länsstyrelsen att rösa på traditionellt vis med stenar, men problemet är nog att sådana i stor utsträckning saknas och då måste köras dit. Allt löser sig dock om du tar det lite lugnt och spanar av terrängen framöver efter antydan till stig och avbrutna stolpar!
 
Tack så mycket Swift för den beskrivningen. Det ska nog gå bra, lite träning inför de orösade etapperna...
Mvh Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.