Synpunkter på Sarekvandring

Börjat planera för sommarens vandring och är sugen på Sarek och har kommit fram till en ganska ambitiös tur för mig med några höga pass och jokkar som ska korsas så jag tänkte höra med er om det är något som kan vara bra att veta längs denna rutten.
Jag räknar med 11 dagar vandring plus 2 extradagar för bestigningar eller vilodagar, helst vill jag genomföra det i slutet av augusti men den kan vara så att jag blir tvungen att ta ledigt i juli.
Är ingen fitness galning men har fjällvandrat några gånger, bestigit Keb på 9 timmar längs västra leden, varit på skidtur öster om Sarek längs Kungsleden förut utan några problem och läst Grundstens guidebok för området, så jag känner mig ganska förberedd på Sarek men skulle dock vara bra med lite sällskap i år om något skulle hända.

Så om någon har lite kunskap att dela med sig om jobbiga blockhav, täta videsnår, strida jokkar eller känner sig lockad att följa med, skriv!

/Magnus
 

Bilagor

  • Sarekkarta.jpg
    Sarekkarta.jpg
    101.6 KB · Visningar: 2,098
Börjat planera för sommarens vandring och är sugen på Sarek och har kommit fram till en ganska ambitiös tur för mig med några höga pass och jokkar som ska korsas så jag tänkte höra med er om det är något som kan vara bra att veta längs denna rutten.
Jag räknar med 11 dagar vandring plus 2 extradagar för bestigningar eller vilodagar, helst vill jag genomföra det i slutet av augusti men den kan vara så att jag blir tvungen att ta ledigt i juli.
Är ingen fitness galning men har fjällvandrat några gånger, bestigit Keb på 9 timmar längs västra leden, varit på skidtur öster om Sarek längs Kungsleden förut utan några problem och läst Grundstens guidebok för området, så jag känner mig ganska förberedd på Sarek men skulle dock vara bra med lite sällskap i år om något skulle hända.

Så om någon har lite kunskap att dela med sig om jobbiga blockhav, täta videsnår, strida jokkar eller känner sig lockad att följa med, skriv!

/Magnus

Jag har den större delen av rutten du skissat bastavagge-kvikkjokk, så kan svara på den delen, borde inte innehålla några direkta svårigheter. Inga vad som är överdrivet svåra, mest videsnår i sarvesvagge, men det är inte så farligt. De vaden som jag upplevt är "svårast" borde vara Jåkken som kommer från Nuortap Luohttojiegna och tjågnåjårisjågåsj, förutsatt att du vandrar norra sidan av Basstavagge samt vadar Sarvesjåhkå direk när du kommer ner från Niejdariehpvagge. Det är en väldigt fin rutt. Men du kommer få hålla högt tempo, jag skulle ha försökt lägga till en eller två dagar till för den turen. Hoppas du får bra väder!
 
Jag har den större delen av rutten du skissat bastavagge-kvikkjokk, så kan svara på den delen, borde inte innehålla några direkta svårigheter. Inga vad som är överdrivet svåra, mest videsnår i sarvesvagge, men det är inte så farligt. De vaden som jag upplevt är "svårast" borde vara Jåkken som kommer från Nuortap Luohttojiegna och tjågnåjårisjågåsj, förutsatt att du vandrar norra sidan av Basstavagge samt vadar Sarvesjåhkå direk när du kommer ner från Niejdariehpvagge. Det är en väldigt fin rutt. Men du kommer få hålla högt tempo, jag skulle ha försökt lägga till en eller två dagar till för den turen. Hoppas du får bra väder!

Okej, tack för infon, blir kanske en till extradag, får tänka lite på saken
 
Du kommer att få en fin tur och se stora delar av Sarek! Jag tycker inte din planering innebär några konstigheter, tvärtom är det en rätt vanlig rutt bortsett från passagen genom Skájdásjvágge. Och jag tror dina 13 dagar räcker till, men du kanske inte hinner/orkar med någon topptur........

Blockhav är det normala på hög höjd, och vide det normala på låg höjd. De båda innebär bara att det är jobbigt och går sakta. Men vaden kan vålla svåra problem och även innebära fara. Du vet säkert att man ibland måste vänta ut ett vad vid regnväder, och välja att vada på tidig morgon vid stark värme. Ofta är det lättast att passera på svämkäglan, där vattnet normalt delar upp sig på flera armar. En stav, eller två, är nödvändigt att ha.

Lycka till önskar Pelle
 
Okej, tack för infon, blir kanske en till extradag, får tänka lite på saken

Så som du har lagt upp turens avslutning finns det möjlighet att förkorta färden om ni skulle få ont om tid. Det är bra med den flexibiliteten. Avstå i så fall från Skierffe och följ Basstavagge till Rinim och ta båten till Sitojaurestugorna. Men förhoppningsvis ska det inte behövas utan ni hinner med allt som ni tänkt.
 
Du kommer att få en fin tur och se stora delar av Sarek! Jag tycker inte din planering innebär några konstigheter, tvärtom är det en rätt vanlig rutt bortsett från passagen genom Skájdásjvágge. Och jag tror dina 13 dagar räcker till, men du kanske inte hinner/orkar med någon topptur........

Blockhav är det normala på hög höjd, och vide det normala på låg höjd. De båda innebär bara att det är jobbigt och går sakta. Men vaden kan vålla svåra problem och även innebära fara. Du vet säkert att man ibland måste vänta ut ett vad vid regnväder, och välja att vada på tidig morgon vid stark värme. Ofta är det lättast att passera på svämkäglan, där vattnet normalt delar upp sig på flera armar. En stav, eller två, är nödvändigt att ha.

Lycka till önskar Pelle
vada har jag gjort några gånger förut men bara upp till vaderna men det du skriver om angående vattenmängden visste jag men det är alltid bra att friska upp det. Stav är med i packningen.

Så som du har lagt upp turens avslutning finns det möjlighet att förkorta färden om ni skulle få ont om tid. Det är bra med den flexibiliteten. Avstå i så fall från Skierffe och följ Basstavagge till Rinim och ta båten till Sitojaurestugorna. Men förhoppningsvis ska det inte behövas utan ni hinner med allt som ni tänkt.

Jag hade faktiskt inte tänkt på det men det är ju ett bra alternativ men måste inte båten bokas i förväg eller är det samer vid rinim hela sommaren?
 
Ett tredje alternativ

Hejsan.

På vägen från Bastavagge till Skierfe ser det ut som om du planerat att gå över Vassjabakte, vilket medför att du behöver ta dig upp på 1600-1700 meters höjd i runda slängar. Jag har kikat på detta kanonfina "pass" många gånger men vädret har aldrig varit tillräckligt inspirerande då jag varit där, det är ju ofta moln på Sareks toppar. Visst kan man säkert lägga in ett gäng Way-points i GPS:en och envisa sig över, men personligen vill jag gärna ha åtminstone halvhyffsad sikt då jag går så högt upp. Finns ju alltid en risk för att det finns något "litet" 3-5 meters stup som inte syns på kartan men som ställer till det för en och dessutom kan man ju fråga sig hur upplyftande det är att knalla omkring uppe i molnen timme ut och timme in....

Så om du har gått om tid och vädret inte är det bästa kan det ju vara slugt att kika på lite andra avslutningar. Man kan ju t.ex gå norrut och avsluta uppe i Sourvadammen, eller varför inte gå genom Rapadalen till Skierfe istället. Sen är jag hyffsat säker på att du även kan gå ner till Rinim och ta dig till Skierfe ändå. Det finns en fin liten "hylla" direkt ovanför Rinim som jag kikarspanat på då jag passerat nedanför. Såg ut att vara fin vandring upp till "hyllan" och sen är det ju "bara" att runda Dagarlåbbdå så man tar sig till Alep Valak. Enda lilla hindret på vägen verkar vara Rinimjågåsj, men den kan man ju alltid passera genom att ta sig upp till där bäcken delar sig.

/ Stefan
 
vada har jag gjort några gånger förut men bara upp till vaderna men det du skriver om angående vattenmängden visste jag men det är alltid bra att friska upp det. Stav är med i packningen.



Jag hade faktiskt inte tänkt på det men det är ju ett bra alternativ men måste inte båten bokas i förväg eller är det samer vid rinim hela sommaren?

Brukar inte behöva boka båten i förväg. Kan hända man får vänta några timmar på avgång.

Om du har fint väder och bra sikt innan sarvesvagge är det
Helt klart värt att ta vägen via luottolakto istället. Det blir inte så stor omväg, men en del extra höjdmeter.
 
Hejsan.

På vägen från Bastavagge till Skierfe ser det ut som om du planerat att gå över Vassjabakte, vilket medför att du behöver ta dig upp på 1600-1700 meters höjd i runda slängar. Jag har kikat på detta kanonfina "pass" många gånger men vädret har aldrig varit tillräckligt inspirerande då jag varit där, det är ju ofta moln på Sareks toppar. Visst kan man säkert lägga in ett gäng Way-points i GPS:en och envisa sig över, men personligen vill jag gärna ha åtminstone halvhyffsad sikt då jag går så högt upp. Finns ju alltid en risk för att det finns något "litet" 3-5 meters stup som inte syns på kartan men som ställer till det för en och dessutom kan man ju fråga sig hur upplyftande det är att knalla omkring uppe i molnen timme ut och timme in....

Så om du har gått om tid och vädret inte är det bästa kan det ju vara slugt att kika på lite andra avslutningar. Man kan ju t.ex gå norrut och avsluta uppe i Sourvadammen, eller varför inte gå genom Rapadalen till Skierfe istället. Sen är jag hyffsat säker på att du även kan gå ner till Rinim och ta dig till Skierfe ändå. Det finns en fin liten "hylla" direkt ovanför Rinim som jag kikarspanat på då jag passerat nedanför. Såg ut att vara fin vandring upp till "hyllan" och sen är det ju "bara" att runda Dagarlåbbdå så man tar sig till Alep Valak. Enda lilla hindret på vägen verkar vara Rinimjågåsj, men den kan man ju alltid passera genom att ta sig upp till där bäcken delar sig.

/ Stefan
Det jag har tänkt som alternativ vid dåligt väder när jag är vid början utav skajdasjvagge är att fortsätta nordöst mot Slugga och sen ta mig vidare mot Salto därifrån. Anledningen att jag vill avsluta i Salto istället för sourva är Saltos underbara kök :).
Om det nu blir bra väder så kommer jag förhoppningsvis ha en väldigt fin utsikt på pasströskeln och mycket kortare sträcka även om det kan bli lite jobbigt med stigningen.

Brukar inte behöva boka båten i förväg. Kan hända man får vänta några timmar på avgång.

Om du har fint väder och bra sikt innan sarvesvagge är det
Helt klart värt att ta vägen via luottolakto istället. Det blir inte så stor omväg, men en del extra höjdmeter.
trodde inte dom körde linjetrafik längs Sitojaure men det är ju bra att veta!
Funderar helt klart på högplatån men man måste spara något tills senare också ;)
 
På vägen från Bastavagge till Skierfe ser det ut som om du planerat att gå över Vassjabakte, vilket medför att du behöver ta dig upp på 1600-1700 meters höjd i runda slängar. Jag har kikat på detta kanonfina "pass" många gånger men vädret har aldrig varit tillräckligt inspirerande då jag varit där, det är ju ofta moln på Sareks toppar. Visst kan man säkert lägga in ett gäng Way-points i GPS:en och envisa sig över, men personligen vill jag gärna ha åtminstone halvhyffsad sikt då jag går så högt upp. Finns ju alltid en risk för att det finns något "litet" 3-5 meters stup som inte syns på kartan ....

Denna väg är ju att likna vid en bergsbestigning. Jag har också funderat på den, men andra alternativ har lockat mer. Jag träffade en gång ett gäng killar som kommit från Rinim och skulle gå genom Basstavágge. Vid jokken från Skájdásjvágge tog det slut för dem, de kom inte över. De ändrade då plan och gick upp i Skájdásjvágge, på östra sidan. Jag tror att de sedan gick över Vássjábákte till Skierffe. Verkade inte vara några stora besvärligheter annat än jobbigt.

Hur det är att gå på västra sidan av Skájdásjvágge vet jag inte, men där har man ju glaciärjokken från Lulep Vássjájiegna att ta sig över. Jag gissar att det är enklare att korsa den vid stigen nere i Basstavágge.

Det jag har tänkt som alternativ vid dåligt väder när jag är vid början utav skajdasjvagge är att fortsätta nordöst mot Slugga och sen ta mig vidare mot Salto därifrån.

Hm, detta undrar jag över. Det låter som om du behöver ta dig över Sijddoädno vid Sarekgränsen. Men det är ett vattendrag som du inte kan räkna med att korsa. Såvida du inte anlitar båten nere vid Rinim för en kort skjuts förbi utloppet.
 
Skaitatjvagge gick jag 2004. Jag gick åt andra hållet, från Vassjavagge till Pastavagge. Det var inte svårt men jobbigt för en gammal man.;-) Jag gick alltså uppför branten från Vassjavagge till Vassjapakte. Att gå nerför i stenskravlet är ju svårare och jag skulle inte vilja göra det i dåligt väder. Jag hade bra väder och skulle faktiskt inte ha något emot att gå där igen, men åt samma håll som 2004. Några bilder finns här : http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=6815
 
Denna väg är ju att likna vid en bergsbestigning. Jag har också funderat på den, men andra alternativ har lockat mer. Jag träffade en gång ett gäng killar som kommit från Rinim och skulle gå genom Basstavágge. Vid jokken från Skájdásjvágge tog det slut för dem, de kom inte över. De ändrade då plan och gick upp i Skájdásjvágge, på östra sidan. Jag tror att de sedan gick över Vássjábákte till Skierffe. Verkade inte vara några stora besvärligheter annat än jobbigt.

Hur det är att gå på västra sidan av Skájdásjvágge vet jag inte, men där har man ju glaciärjokken från Lulep Vássjájiegna att ta sig över. Jag gissar att det är enklare att korsa den vid stigen nere i Basstavágge.



Hm, detta undrar jag över. Det låter som om du behöver ta dig över Sijddoädno vid Sarekgränsen. Men det är ett vattendrag som du inte kan räkna med att korsa. Såvida du inte anlitar båten nere vid Rinim för en kort skjuts förbi utloppet.

Enligt Claes Grundsten ska det inte vara några problem med att gå västra sidan om jokken och senare vada jokken från Lulep Vássjájiegna.

Angående Slugga alternativet så blir det ingen rak nordöstlig väg utan lite zick zack med flera vad. Jag tänkte vada Lulep Bastajåhkå nere vid svämkäglan sen ta mig mot nordväst för att vada flaskhalsen mellan Liehtjitjávrre och Vuojnesluobbala, Ta mig över bron vid Guhkesvágge och sen beta av svämkäglorna längs vägen mot Sluggá och sen gå sydvästra sidan om Pietsaure mot Salto. Denna vägen känns som att den är väldigt beroende på vattennivån så om det regnat mycket eller är väldigt varmt kanske det är bäst att ta båten mot Sitojaure?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.