Synpunkter på Sarekvandring

jokken från Skájdásjvágge

Grundsten skrev i en tidig upplaga om Sarek: Bastavagge "erbjuder" inga svåra vad. Intressant ordval Jag har fastnat vid jokken från Skajtdasvagge på väg mot Rinim; Det hade regnat mycket. Tre unga danska gossar gav sig ut i höftdjupt vatten sprutande upp till hakan och gick alla omkull. De var riktigt spaka efter passagen. Jag är dem mycket tacksamma. De meddelade polisen när de efter en dag kom till en telefon. Polisens helikopter var då 5 minuter bort och flög ut mig och min kamrat till Jokkmokk. Det kostade gratis. Flygvädret var mycket fint. Vägen genom Bastavagge några år senare var mycket enkel. Gick fint i kängorna.
Ibland har man tur men bör nog inte lite på den i första hand.

Vegetationskartan

http://www.peterandren.se/SweVegMap/swevegmap_swe.php
Det utmärkta tipset att skaffa eller åtminstone studera vegetationskartan underlättas nu genom att på ovanstående länk själv ladda ner de kartblad man har nytta av.
Med färgskrivare går det också att få med sig de blad man önskar.

Detta var kanske ingen nyhet för läsarna , men det var en ny upptäckt för mig. Vägvalet i sommar har på så sätt fått flera alternativ.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för alla tips hittills, kommer troligtvis fixa en plb/Spot och vegetationskartan ska jag kolla närmare på. Just nu verkar det bli solo men om någon vill hänga med så drar jag från Stockholm sent den 15 augusti

Låter härligt!

Planerar själv en Sarekvandring sommar, men oklart ännu om jag har sällskap eller ej.

Vandrade i Sarek 2011 och började i Ritsem och ner till Skarja och därifrån liknande väg du planerar. Fast blev över Luohttolahko istället. Enda kluriga jokken att vada var den precis när man kommer ner i Sarvesvagge från Niejdariehpvagge som kommer från glaciären på andra sidan.

Låter härligt!

Planerar själv en Sarekvandring sommar, men oklart ännu om jag har sällskap eller ej.

Vandrade i Sarek 2011 och började i Ritsem och ner till Skarja och därifrån liknande väg du planerar. Fast blev över Luohttolahko istället. Enda kluriga jokken att vada var den precis när man kommer ner i Sarvesvagge från Niejdariehpvagge som kommer från glaciären på andra sidan.
Om du vill hänga med så är du välkommen, säg bara till.
Såg dina bilder från Sarek ni hade otroligt fint väder.

Om du vill hänga med så är du välkommen, säg bara till.
Såg dina bilder från Sarek ni hade otroligt fint väder.

Jag är väl tyvärr inte så flexibel gällande tiden, hade själv tänkt mig typ 4-15/8 någonting, börjar jobba igen 18/8.

Ja, de första 4 dagarna var det kanonväder, men sedan byttes det ut mot 3 dagars intensivt regnande och hade vi passerat ett par vad i Njotjosvagge någon dag senare hade det varit tveksamt om man kommit över. ALLT var vått när vi var framme i Kvikkjokk!

jokken från Skájdásjvágge

I augusti 2014 korsade jag åter jokken där jag för flera år sedan fastande pga midjehögt vattenstånd och kraftigt flöde efter intensivt regn. Nu var det varmt, klart och eftermiddag. Vattnet gick denna gång strax nedom knät. Inga stora svårigheter att passera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips