Synpunkter på Sarekvandring

Det är så att jag och min far har planerat att vandra i Sarek i början på september. Eftersom vi inte varit i Sarek förut så har vi kikat runt lite på lämpliga färdvägar. Vi hittade Claes Nygårdhs hemsida(som är kanon för övrigt) och där har ju Claes lagt upp sina vandringar med karta och reseberättelse. Vi blev nyfikna på år 2005 vandring då man startar vid Tarraluoppalstugorna för att sedan gå rakt norrut tills man kommer till Sarvesvagge. Österut genom Sarvesvagge för att sedan gå norrut längs med Rahpajåhka till Mikkastugan. Därifrån ska vi vandra västerut genom Kuopervagge upp till sydsidan av Kisuris för att gå Sierkavagge mot Niak och därifrån norrut förbi Kisuriskåtan. Vidare norrut mellan Sjnjuftjutis och Akka för att sedan gå till Akkastugorna och vidare med båt till Ritsem.

Vi har planerat att gå från lördag till lördag det vill säga ungefär 7 vandringsdagar. Om det är mer tidskrävande än vad vi tror så kan vi gå Ruotesvagge från Mikkastugan istället. Men eftersom vi inte har varit i Sarek förut så önskar vi synpunkter på vandringen vad gäller tidsåtgången och vägval. Även tips på vad som kan vara svåra vid mycket vatten och om ni vet några fina tältplatser längs den planerade färdvägen.

Vi har planerat att gå i ganska högt tempo då båda gillar utmaningar och tränar mycket och prioritera därför bort vilodagar. En annan fundering vi har är hur kallt det brukar bli i början av september. Har kollat lite på förstärkningskläder liknande Klättermusen Liv, någon som vet om man behöver det?

// Alexander
 
Vi har planerat att gå i ganska högt tempo då båda gillar utmaningar och tränar mycket och prioritera därför bort vilodagar. En annan fundering vi har är hur kallt det brukar bli i början av september. Har kollat lite på förstärkningskläder liknande Klättermusen Liv, någon som vet om man behöver det?

// Alexander

Det är grymt skönt att ha ett förstärkningsplagg typ duntröja den tiden på året! Liv är en av de lättaste på marknaden men det finns även lätta dunjackor från Patagonia, Western Mountaineering, The North Face och flera andra ..kan vara värt att kolla runt lite!

Alternativet skulle vara ett förstärkningsplagg i samma stuk fast med syntetfyllning, typ PrimaLoft. Dessa blir lite tyngre men är å andra sidan billigare och mindre fuktkänsligt än dun och ändå riktigt varmt o gott. Själv kör jag med en lätt dunjacka från TNF som jag förvara i en vattentät packpåse när jag inte använder den. Funkar kanon!!

//Björn

p.s Claes får kommentera på färdvägen eftersom jag inte gått exakt den sträcka du pratar om men det låter fin-fint! Sarvesvagge är en favorit men bitvis lite tidskrävande pga enorma videsnår.
 
Det är grymt skönt att ha ett förstärkningsplagg typ duntröja den tiden på året! Liv är en av de lättaste på marknaden men det finns även lätta dunjackor från Patagonia, Western Mountaineering, The North Face och flera andra ..kan vara värt att kolla runt lite!

Alternativet skulle vara ett förstärkningsplagg i samma stuk fast med syntetfyllning, typ PrimaLoft. Dessa blir lite tyngre men är å andra sidan billigare och mindre fuktkänsligt än dun och ändå riktigt varmt o gott. Själv kör jag med en lätt dunjacka från TNF som jag förvara i en vattentät packpåse när jag inte använder den. Funkar kanon!!

//Björn

p.s Claes får kommentera på färdvägen eftersom jag inte gått exakt den sträcka du pratar om men det låter fin-fint! Sarvesvagge är en favorit men bitvis lite tidskrävande pga enorma videsnår.


Tack för tipset, ska kolla efter dom där med syntetfyllning.

// Alexander
 
Detta låter som en härlig och intressant tur, även om den knappast är förstahandsvalet för dem som är ovana vid fjäll och strapatser. Men ni verkar ha sådan vana (eller? ;-). Jag ska försöka bidra med några synpunkter som gäller södra och östra sidan av Oalgásj som är ett spännande område men också den mest komplicerade delen av er tur.

Att vandra Sarvesvágge på södra sidan ända fram till utflödet i Ráhpaädno är inte direkt svårt även om det finns några områden med videsnår och sankmarker som är jobbiga, särskilt mellan renvaktarstugan och Noajddevallda. Efter Noajddevallda är det mestadels enkelt om man håller sig nära jokken.

Om vattennivån i Sarvesjåhkå är låg kan den med fördel vadas vid utflödet av Gasskasjågåsj eller rentav där den rinner ut i Ráhpaädno.

Om vattennivån istället är hög kan vadställena över Sarvesjokken vid Gasskasjågåsj och Ráhpaädno vara osäkra eller omöjliga. Då tror jag att man ska vada Sarvesjåhkå i god tid innan anslutningen av bäcken Ridánjunjesjågåsj och därefter gå på norra sidan av Sarvesjåhkå. När Ridánjunjesjågåsj ansluter vadar man den och forsätter på den norra sidan. Troligen är det bäst att hålla sig i nära kontakt med stranden (jag har dock inte gått just den biten själv).

När man närmar sig utflödet av Gasskasjågåsj (som alltså ligger på andra sidan) bör man ta sig högre upp på sluttningen eftersom sankmarker och videsnår nära Sarvesjokken är hopplösa (sankmarkerna är utritade på fjällkartan). Nu är det inte så lätt högre upp heller, men björkskog och smådiken är bättre än kombinationen av videsnår och sankmarker. Man får acceptera att det inte går så fort, och naturen är härlig att njuta av om man inte är stressad. Jag vågar gissa att ni kommer hitta spår och bajs från björn här.

Efter björkskogen kommer ni ner mot Tielmavadet, Rovdjurstorget och den nybyggda stugan. Därefter, när ni vänder norrut, tror jag naturen kommer att växla mellan lättgångna och lite mer ansträngande partier. Jag har inte själv gått biten härifrån till Mikka men vad jag vet ska man hålla sig på den flacka marken nära Ráhpajåhkå. Vaden över glaciärjokkarna uppifrån Oalgásj blir knepiga annars eftersom de rinner i branta raviner. Men nere vid deras utflöden är de enkla att vada, om det inte har fyllt på med störtregn.

Under hela vägen upp till Mikka är väl naturen en blandning av björkskog, översilningsmarker, gräshed och videsnår. Man får försöka överblicka terrängen så man undviker det värsta, då blir det säkert njutbart. En och annan kanal från Ráhpajåhkå kan också behöva undvikas, man får gå en bit från jokken.

Tältplatser ska nog inte vara svårt att hitta, utom i den tätaste vegetationen på norra sidan av Sarvesjåhkå mellan Ridánjunjesjågåsj och Tielmavadet. Vid Rovdjurstorget och Tielmavadet är det mycket fint, i området vid Noajddevallda (på södra sidan, alltså) likaså. När man vänder norrut bör det gå att hitta finfina platser med vissa mellanrum. Naturen här är helt enastående. Större avskildhet och vildhet när det gäller "lågnivå" är svårt att hitta. Och så är ni nästan exakt mitt i Sarek!

Lycka till med planeringen!
/Hans F
 
Detta låter som en härlig och intressant tur, även om den knappast är förstahandsvalet för dem som är ovana vid fjäll och strapatser. Men ni verkar ha sådan vana (eller? ;-). Jag ska försöka bidra med några synpunkter som gäller södra och östra sidan av Oalgásj som är ett spännande område men också den mest komplicerade delen av er tur...

...Naturen här är helt enastående. Större avskildhet och vildhet när det gäller "lågnivå" är svårt att hitta. Och så är ni nästan exakt mitt i Sarek!

Lycka till med planeringen!
/Hans F


Nja att säga att vi är vana vid fjäll är väl att ta i men vi är inga "blåbär" heller ;). Men jag tror vi ska greja det med god planering och lite sunt förnuft.

Tack för tipsen Hans, dom kommer verkligen att komma till användning.

// Alexander
 
Läget i Sarek?

På fredag tar vi nattåget upp till Sarek och jag undrar om någon har varit där nyligen? Hur är vattennivåerna just nu? Eller har ni något annat trevligt att berätta som kan vara bra att veta?

// Alexander
 
På fredag tar vi nattåget upp till Sarek och jag undrar om någon har varit där nyligen? Hur är vattennivåerna just nu? Eller har ni något annat trevligt att berätta som kan vara bra att veta?

// Alexander

Jag kom åter från en veckas vandring i Sarek i söndags. Vattennivåerna är enligt min bedömning mycket låga. Inget av våra vad föranledde ens avtagning av kängor. Det var helt enkelt bara att traska över, alternativt skutta på stenar. Den senaste veckan har det varit relativt kallt så myggorna lyste helt med sin frånvaro.
God tur!
 
Säger det samma, inga mygg och lite vatten. Hade inga problem med några vad men fick ta av kängorna vid 2 tillfällen då vattnet gick strax över.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.