Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes

Hej!

Sitter och funderar på sommarens tur och hur vi ska lägga upp den. Tidigare år har planeringen varit mindre bra men upplevelsen ändå över förväntan. Har bl.a. vandrat kring Akka, Nikkaloukta-kebne, Kårsavagge-Björkliden, Sarek: Stora Sjöfallet-Rapadalen. Vi brukar gå ca. 2mil/dag i terräng och tältar. I brist på fjäll blir det sörmländska skogarna.

Nu tänkte vi ge oss på Padjelanta V30 och som vanligt har vi begränsat med vandringsdagar. Kanske 5 allra max 6st. Det är jag, tjejen och brorsan som vandrar ihop och man lär sig något nytt varje tur. :)

Sträckan vi funderar på nu är Ritsem - Staloluokta och sedan flyg tillbaka. Under den turen tänkte vi prioritera en dagstur upp på en ensam utsiktstopp med maximal siktsträcka där man både kan se alt. skymta västra sarek, sjöarna i padjelanta, fjällen mot norska gränsen och sulitjelma. De toppar vi funderar på är Gisuris alt. Alatjåhkkå kanske beroende på väder vilket som är bäst att satsa på. Frågan är om dessa är lämpliga och vilka andra toppar kan vara bra alternativ. Jag läser Grundstens bok. Vi är inte så vana att bestiga toppar och använder fötter och på sin höjd händer.

Om toppförsöket inte lämpar sig kan en dagstur ner längs nordkalottleden från staloluokta också vara ett alternativ.

En annan fundering är vilket som är bäst av att gå från Anonjälme eller Vajsaluokta. Vilken väg som är finast. Det senare alternativet utesluter Gisuris men kanske bjuder på mer storslagen vandring ner mot Kutjaure? Om den är långsammare väger också in då vi vill hinna med dagsturen helst.

Tacksam för tankar, synpunkter och förslag. Prio är som sagt utsikten över stora vidder och en skön tur utan för mycket stress där man kan njuta av omgivningarna. Denna gången kommer vi ta med oss tillräckligt med mat och planera vägen i förväg bättre med olika alternativa vägar (som verkligen går att användas). Packningen blir totalt 12kg för mig 10kg för sambon. Vi är hyffsat i form och vana att röra på oss.
 
Startar ni i Vajsaluokta så kan ni redan första dagen vika av upp på Boalnotjåhkkå:s topp och sedan gå längs fjällryggen mot Kutjaure och leden igen. Hänförande utsikt mot Akka och Vuojatädno!

Och sedan prova med Alatjåhkkå några dagar senare, eller varför inte Mahttoajvve som ligger lite närmare leden än A.

/Hans
 

Bilagor

  • boalnotjåhkkå pan.jpg
    boalnotjåhkkå pan.jpg
    20.6 KB · Visningar: 1,468
Verkar riktigt häftigt! Det blir nog bra för oss då vi redan varit nere längs med gamla leden.

Är det någon som gått upp på Gisuris och kan berätta hur det är? Är det värt det eller kan man lika gärna gå upp på en annan topp?
 
Hej, jag tycker att vägen via Änomjalme-Kisuris är finare och att sträckan Vaisa-Kutjaure är lite trakigt i övre delen. Utsikten mot Sarek pa sista delen är förstas vackert, men en topptur till fjället Kisuris kan bli ännu bättre,dvs OM det fungerar med vädret - vid västvind och regn kan det vara dimma pa toppen. Vi har varit där för 3 eller 4 ar sedan och det var lite besvärligt därför att det hade kommit nysnö pai natten och det var ocksa is pa stenarna. Det var en klar och kall morgon och vi hade väldigt fina vuer in i Sarek och över vidderna i Padjelanta. Utan is eller regn är det hur lätt som helst att komma pa toppen, tror jag, jag kan inte komma ihag att vi fick använda händerna ngn gang.

Lycka till med turen, Sigi!!
 
Tack för svaren, mycket värdefullt! Är det precis lagom med en dag för att ta sig fram och tillbaka upp för en sådan topp? Man slår läger och går med lätt packning.
 
Jag, det räcker absolut med en dag, beroende förstas pa var ni har tältet. Vi tältade söder om fjället Sjpietjav vid Njierekjagasj, lite ovanför mynningen i Spietjavjakka och därifran tog det inte ens en halv dag att komma pa toppen och ner igen därifran. Sigi
 
Går det att ta denna väg runt Sjpietjav och fortsätta rakt över Nijerek och fortsätta längs Loadasjvagge? Eller ska man ta sig tillbaka hela vägen till den vanliga Padjelantaleden nere vid Kutjaure?

Jag avråder bestämt från att försöka vada den stora Sjpietjavjåhkå på det stället, det går bara vid mycket låga vattennivåer (om ens då). Mitt förslag är att ni innan Njierek viker av österut i den flacka dalgången, passerar Njierekjávrre och siktar på sammanflödet med Sierggajåhkå vid Skuollabuollda. Där bör ni alltid kunna komma över när ni kan ta en jokk i taget.

Därefter är det enkel vandring norrut. Vill ni gå ända upp på Gisuris 1664 tar ni den höjdrygg ni har direkt efter Sierggajåhkå. Vill ni göra en mindre topptur går ni fram till Gisurisriehpjågåsj och följer ravinkanten upp till sjö 1254 och småtopparna där.

När ni lämnar området går ni nära Sjpietjavjåhkå som bitvis rinner i en djup ravin som är sevärd. Det är väldigt vackert här och sträckan till Treparksmötet är bland det mest lättvandrade i Sarek.

/Hans
 
I min fantasi så trodde jag att det fanns en bro över Sjpietjavjåhkå på det smalaste stället där man kan nästan skymta något på sattelitbilderna, men nu förstår jag att det är bron nere vid treparksmötet och leden som Grundsten hänvisar till. Vi kommer alltså från nordost och går sydväst. Då är det söderut man ska gå efter första bron innan kisurisstugorna. Sedan sikta mot ravinen från västersidan på fjället och gå längs med den upp. Sedan tillbaka igen samma väg alt. Om man vill försöka sig på att vada jokkarna så gör man det från sydvästra hörnet av fjället? Sedan vandra västerut i dalen och sikta söder om Njierek?

Mycket värdefulla och avgörande tips där, då ska jag försöka få ihop det.
 
I min fantasi så trodde jag att det fanns en bro över Sjpietjavjåhkå på det smalaste stället där man kan nästan skymta något på sattelitbilderna, men nu förstår jag att det är bron nere vid treparksmötet och leden som Grundsten hänvisar till. Vi kommer alltså från nordost och går sydväst. Då är det söderut man ska gå efter första bron innan kisurisstugorna. Sedan sikta mot ravinen från västersidan på fjället och gå längs med den upp. Sedan tillbaka igen samma väg alt. Om man vill försöka sig på att vada jokkarna så gör man det från sydvästra hörnet av fjället? Sedan vandra västerut i dalen och sikta söder om Njierek?

Javisst ja, ni kom ju från Ritsem-hållet, hur kunde jag glömma det? Men då är det som du skriver, ni går in på stigen från Treparksmötet. Den är tydlig och bra och går uppe mellan de bägge stora vattendragen. Stigen leder upp på kalfjället men viker av åt öster efter ett tag. Så ni lämnar den då. Jag gick där senast förra året och skrev lite om det här:
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/om-faglar-i-sarek-och-ett.htm
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/om-faglar-i-sarek-och-ett-2.htm

Det där med vadning är så som du skriver. Och fortsättningen söder om Njierak är nog det lämpligaste. En halvmil söderut får man annars problem med att komma över den stora Låddejåhkå/Låvdakjåhkå, det tror jag inte går någonstans. I mina två blogginlägg ovan finns en del funderingar om de där vaden du tänker på. Även i kommentarerna som andra skrivit till dessa inlägg finns intressanta synpunkter.
 
Hej!

Nu är vi återvända från vandringen (igår). Det blev Änomjalme-Kisuris (topptur)-Staloluokta på 4,5dagar.

Kan bara berätta att vi hade ett otroligt fint väder med sol och klarblåhimmel 19-20grader nästan hela vandringen förrutom första kvällen då det var kallt och molnigt (och totalt myggfritt vilket kändes overkligt i fjällen). Från toppen av Kisuris såg man åt alla håll och inte minst Akkas alla toppar samt långt in över Sarek: Fantastiskt! Men väldigt jobbigt att ta sig upp på toppen 1664möh.

Leden var otroligt lättgången med platta grusåsar och hedar samt mycket fina vyer över de stora sjöarna och lång siktsträcka. Tyvärr gör det sig inte så bra på foto, men att vara där och sedan flyga helikoptern tillbaka var fantastiskt fint. Vi såg mycket fåglar och även två rävar som nyfiket strök förbi.

Tack för tipsen, de har varit till mycket stor hjälp ska ni veta.
 

Bilagor

  • Padjelanta 065.jpg
    Padjelanta 065.jpg
    40.1 KB · Visningar: 1,195
  • Padjelanta 209.jpg
    Padjelanta 209.jpg
    87.5 KB · Visningar: 1,076
Dejligt I var heldige med vejret og havde en god tur.

Jeg gik langs Sjpietjavjåhkå sidste år (toptur på Guopher).

Jeg noterede mig et sted hvor det vil være muligt at krydse Sjpietjavjåhkå.

Det er en 4-500 meter nord for Gisurisriephjågåsj udløb, hvor Sjpietjavjåhkå forgrener sig kraftigt.

GPS koordinaterne er N67 31.306 E17 13.254

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 

Bilagor

  • IMG_3724.jpg
    IMG_3724.jpg
    87.7 KB · Visningar: 1,086
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
danielm71 Start och stopp Ritsem Fjällvandring 14
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10
Sentient6 Ritsem-Kebnekaise Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
eyck Bussturer Gällivare > Ritsem och Salto > Gällivare Fjällvandring 0
haiwa nikkaluokta - kaitum - ritsem Fjällvandring 8
Fareskog Vandringssällskap v31, Ritsem / Gränsleden Fjällvandring 0
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
haiwa ritsem - sitasjaure Fjällvandring 7
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
JonathanSv Sarek, Avstånd Ritsem-Kvikkjokk. Fjällvandring 1
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3
Wessén Sarek 2013, Kvikkjokk - Ritsem? Fjällvandring 21
Evajar Katterjokk - Ritsem i juli 2013 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.