Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat

Jag och min kompis har nu bestämt oss för at den planerade turen ska bli av. hon är nybörjare och jag vil verkligren att hon ska tycke a om det. Den enda tid det stämde frö oss 9/9 till 16/9 ÄR det för sent? Jag förstår att det kan vara kallt och snöa. HAr ett 4 sesongstält .Men att det också kann vara härligt, Är lite sugen på en lite smak på Sarek, med dagsturer som Hans Fowelin beskrev från kisurisstugan.Såg att den stugan stängde från 5/9 Eller har ni någgra andrar förslag med tanke på tidpunten.????
 
Jag och min kompis har nu bestämt oss för at den planerade turen ska bli av. hon är nybörjare och jag vil verkligren att hon ska tycke a om det. Den enda tid det stämde frö oss 9/9 till 16/9 ÄR det för sent? Jag förstår att det kan vara kallt och snöa. HAr ett 4 sesongstält .Men att det också kann vara härligt, Är lite sugen på en lite smak på Sarek, med dagsturer som Hans Fowelin beskrev från kisurisstugan.Såg att den stugan stängde från 5/9 Eller har ni någgra andrar förslag med tanke på tidpunten.????
Nej, det är inte för sent. Jag skulle snarare säga att det är perfekt - mindre insekter, mindre folk. Lite kallare men inte så farligt.
 
I september kan vad som helst hända. Jag var uppe sista veckan som allt var öppet 2009, och inte en höstfärg i sikte. I år siktar jag på en vecka senare (dvs som ni). man ska ju vara medveten om att man riskerar allt från solsken och den där höga klara höstluften till snöstorm.
 
Båten...

Det finns alltid en sk nödstuga öppen, har som sagts 6 bäddar. Men problemet kan ju vara att båten tillbaka till Ritsem slutat gå.....det går kanske att lejja någon att köra över men det kan kosta skjortan.... har inte sett tiderna för båttrafiken.
 
Ja, det här med transporter vid Ritsem i mitten av september verkar problematiskt. STF:s sida med transportinfo

www.stfturist.se/sv/Inspiration/Vandring/Tag--flyg--bat--busstrafik-till-sommarfjallen-/

har inte uppdaterats än för 2010, och enligt turlistan i somras slutade båten gå efter 7 sept. Det är säkert möjligt att ringa till Ritsems fjällstation, de har kanske namn och tel-nr till någon som är beredd att köra båt så man kan få ett pris. Om man vet att man är flera bör det dessutom bli billigare per person.

Jag planerar själv att gå i Sarek första halvan av sept i år och det här med båttransporter vållar lite huvudbry.
 
Jag var där 18-25 september, 2008. Det var helt perfekt. Soligt, varmt, lågt vattenstånd, inga mygg och fantastiska höstfärger.

Suorvadammen och Kvikkjokk är ju exempel på utgångspunkter som inte kräver båttransport.
 
Bästa tiden

September är en fin tid för vandring. Har knatat i norra Lappland och i Jamtland vid den tiden. det har varit väldigt fina turer.
 
September är min favorittid för fjällen också. Höstfärgerna brukar kulminera runt 10-15 september. Dock så får man vara beredd på att vädret kan skifta ordentligt med allt från snöstorm till härliga höstdagar med strålande sol och klart väder. Den första snön lägger sig vackert på topparna men man får räkna med att det kommer i mer låglänt terräng också. 2007 gick jag två veckor i Sarek med start sista augusti. Då snöade det i tre dagar och en hel del snö la sig på mer höglänt terräng. Under den turen hade vi en dag med riktigt fint väder, resterande dagar var det snö, regn, mulet och halvklart. För min egen del så föredrar jag det framför strålande sol från blå himmel eftersom det inte ger så bra fotoförutsättningar. Året efter var jag i Keb/Tarfalaområdet under 1,5 v första halvan av septemer. Varierande väder; snö och några minusgrader uppe vid Tarfala de första dagarna, sen några riktigt fina höstdagar mot slutet av perioden. Förra året gick jag Vistas - Kaskasavagge - Unna Räita - Sälka - Singi - Keb. Fint väder första dagen, sen nederbörd varje dag samt orkanbyar under en natt. 2005 var jag också i Keb/Tarfala i september och då var det hyfsat stabilt väder med några riktigt fina och rätt varma höstdagar.

Sammanfattat så får man räkna med väldigt varierande väder och en del nederbörd inklusive snö även tidigt under månaden. Fördelarna är dock många; inga mygg, svalare temperaturer, höstfärger, vitpudrade fjälltoppar, mindre folk. Bästa tiden (för vandring) i fjällen tycker jag!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tinab66 Höstvandring i Vindelfjällen? Fjällvandring 4
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
elektronmusikern Höstvandring? Fjällvandring 11
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
DrSlurf Höstvandring i september? Fjällvandring 1
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
szvinto Höstvandring i Sarek Fjällvandring 10
skogsvakt Höstvandring nära gbg Fjällvandring 0
skogsvakt Höstvandring Norge, Elgå Fjällvandring 13
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
tbergman Optimal tid för höstvandring i Sarek? Fjällvandring 1
laurentiusweg Sarek – Höstvandring, hemma igen Fjällvandring 14
Douglas_76 Höstvandring Fjällvandring 4
osempa Höstvandring i Keb Fjällvandring 4
Höstvandring Fjällvandring 0
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.