Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek.

Jag tänker vandra ensam i slutet av juli - början av augusti. Har vandrat en ¨gång tidigare i Sarek,två vandringar i Kebnekaise massivet, en vandring i Jämtlandsfjällen, alla med tält (men inte ensam). Vägen jag tänkt mig är Kvikkjokk-Tarradalen-Alkavagge-Routesvagge-Kisuris-Akka. Har nio dagar på mig. Vad tycks?
 
Vem vet? ;)

Det är väldigt svårt för en utomstående att avgöra. Det beror ju litet grand på hur "hela" de nio dagarna är också. För min del så skulle jag ha två reservdagar på den vandringen förutsatt att de nio dagarna är "hela" men om vädret suger så kan det bli stressigt ändå. Dessutom så vet jag ju att dagarna inte blir så hela som man vill att de ska vara när man ska passa bussar och tåg... :-/
 
Jag har nio "hela" dagar att vandra på, resdagarna borträknade. Brukar inte använda reservdagarna, utan går alla dagar, har svårt att ligga still. Jag är lite rädd att det blir knappt om tid, men jag valde denna väg eftersom den verkar ganska "lätt", men vet ej om detta är riktigt. Tacksam för kommentarer!
 
Har iofs inte gått just denna sträckning men håller med dig tyvärr... Som 50%ensamvandrare så drar jag också lite för mycket när jag går själv,särkilt i mitten av vandringen för att ha marginal och kommer således fram lite för tidigt.Nu har jag åtminstone lärt mig att inte boka någon hemresa förrän jag nått slutmålet.Troligen har det att göra med att jag inte lärt mig utnyttja mina reservdagar tillräckligt...
/Matserik
 
Hej!
Färdvägen som du har valt är mycket fin. Du kommer att gå genom den frodiga Tarradalen för att sen passera det centrala Sarek. Det är en ganska lättvandrad sträcka. Det finns dock ett ställe som kan vålla problem och det är vadet över Alep Sarvesjokk. Vid normalt eller lågt vattenstånd vadar man jokken mittför Alkastugan. Vid högt vattenstånd kan det bli problem. En alternativ väg är att gå in i Sarvesvagge och sen ta tvärdalen Neitarieppevagge över till Alkavagge.
Ha en bra tur. Vi kanske möts inne i Sarek.
Christer
 
Tack för bra tips, som att inte boka hemresan, så gör det inte så mycket om det tar någon dag extra. Det kan det ju vara värt eftersom det verkar vara en vacker väg och lättvandrad!
 
Hej!
Jag har i princip gått den sträcka du beskriver, med några små variationer, och visst är det till större delen en vacker och lättvandrad väg.
Ett alternativ till att vada Alep Sarves-jåkkå kan vara att ro över Alkajaure vid Miellätnos utlopp, om båtarna finns där vill säga. Kan kanske vara lite besvärligt att ro flera gånger fram och till baka så att det efter passage fortfarande finns en båt på varje sida, speciellt om man är själv. Andra personer beskriver här på utsidan att de har vadat över på ungefär samma ställe, jag minns själv att det var ganska grunt och bitvis bökigt med årorna. Se anna anåker, Jan Stjernquist mfl http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20618
Om du tar den vägen kommer du förbi Alkavare kapell och gruvområdet, kan vara intressant att se.
Både norra och södra sidan av Alkajaure är beväxta med vide. Utefter den norra sidan gick det ganska lätt att ta sig fram på upptrampade stigar. Från personer jag mötte vid kappellet fick jag intrycket att den södra sidan var besvärligare.

Nu är Alep Sarves-jåkkås västra strand mycket lättvandrad men det kanske går att vada jokken redan uppe vid Sarvespuolta och sedan följa den östra stranden? Någon som vet? Eftersom det växer mycket vide på Sarvespuolta är det alternativet kanske inte så roligt?

Antar att du följer Ruohtesvagges syd-västra sida till Kisurisstugan så att du slipper vada Suottas-jåkko. Vi vadade den men det var inte så roligt, hade inte velat gå över ensam. Nu gick vi dock över ganska nära sammanflödet med Niakjåkåtj, längre uppströms skall det gå bättre.

Hälsningar
/Rickard

[Ändrat av ricke 2003-07-04 kl 09:08]
 
ricke; sa:
Både norra och södra sidan av Alkajaure är beväxta med vide. Utefter den norra sidan gick det ganska lätt att ta sig fram på upptrampade stigar. Från personer jag mötte vid kappellet fick jag intrycket att den södra sidan var besvärligare.

Södra sidan är ändå helt OK. Vi gick där 2000 och lyckades då dessutom hitta en perfekt tältplats i en videglänta, ca 50 m från sjöstranden. Vindskyddat och vackert. Vi satt ute hela kvällen, lyssnade på vågornas kluckande, betraktade små molntussar som smekte topparna i Alkavagge och ojade oss över solnedgången ovanför Norge. Ett av mina bästa fjällminnen!
 
Alkavagges södra sida bra

Jag vill hålla med Petra om södra sidans lämplighet. Jag gick den för en vecka sedan (med undantag av biten väster om Neitarieppevagges mynning; det var från den tvärdalen jag anslöt. Denna första sträcka har jag alltså ingen kunskap om). Utdrag ur anteckningarna från tvärdalen till dess jag bytte sida: "Videsnåren var enkla – och trevliga. Tältar halv fyra bland dem och många små jåkkar."..." Snart upphör videt och blir rished & gräs."..." snart något sankare mark längs breda, sakta flytande och grunda S-fåran." ---(Minns faktiskt inte vad "S-fåran" syftar på; pinsamt)-- "Går längs kanten, lättvandrat, videt måttligt."..."De sträckor videt växer ända till kanten är det bara måttligt besvärligt. Fanns stig uppe längs brantkanten också? Efter sista kullen gör ån en böj in till brantkanten. Från den blev det trassligare (men ej jobbigt) i 15 eller 30 minuter. Vid ett blött ställe gick jag mot kanten och följde vattnet tills det smalnade till ett dike; stigen bytte då till vänstra sidan och blev lättgången: gräs & hed med bara lite vide." Till den mindre frekventerade södra sidans trevligheter hörde också att fåglarna verkade trivas i videt och sjöng flitigt, att en blygt nyfiken älg passerade strax bakom ryggen på mig när jag fikade och att det ibland nästan parkliknande videt hade sällskap av t ex rosenrot, smörboll och fjällviol.

Så gå där du.

Lars
 
Re: Alkavagges södra sida bra

Lars G A; sa:
Jag gick den för en vecka sedan (med undantag av biten väster om Neitarieppevagges mynning; det var från den tvärdalen jag anslöt. Denna första sträcka har jag alltså ingen kunskap om).
Det är väl den biten som är värst? Jag får iallafall den uppfattningen när jag tittar på kartan.
Utdrag ur anteckningarna från tvärdalen till dess jag bytte sida: "Videsnåren var enkla – och trevliga.
Min högst subjektiva uppfattning är att det inte finns några trevliga videsnår... :)
 
Re: Re: Alkavagges södra sida bra

haskell; sa:
Det är väl den biten som är värst? Jag får iallafall den uppfattningen när jag tittar på kartan.

Min högst subjektiva uppfattning är att det inte finns några trevliga videsnår... :)

Vi kom västerifrån (från Njåtjosvagge ursprungligen) och gick längs med hela Alkajaure. Det var inga problem. Det går även bra att hålla högt om man absolut inte gillar vide.

Efter en tur runt Padjelantasjöarna Virihaure och Vastenjaure känner annars även jag ett visst avog mot videsnår. Där blev standardutropet (med något rasistiska förtecken...) "Mela lis!!!" (á la kinarestaurang alltså). Vid ett tillfälle blev jag fälld (jodå!) av en rot mitt inne i manshöga videsnår. Det var som i Sagan om Ringen - grenarna snärjde sig runt mig och jag höll aldrig på att komma loss - och ut. PUH!
 
Inte allt vide är styggt

Haskell skrev att "Min högst subjektiva uppfattning är att det inte finns några trevliga videsnår..."

Men det finns vide av olika format. I Njåtjosvagge fick jag trassla mig igenom högt, argt och vasst vide. Det var inte så kul. Men i Alkavagge var videt ofta litet och näpet, ganska glest och som sagt
så civiliserat att det gav ett nästan parkliknade intryck. Har man slitit i stygga snår blir förtjusningen desto större när man ser att växten ifråga också kan existera i mer behagliga former. Jag hoppas att du får stöta på liknande försynta "parkanläggningar" och göra samma glada upptäckt som jag.

Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...