Kolla om broarna finns kvar!!!!

Läste ett gamalt inlägg om farliga broar som skulle tas bort. Kan bara nämna att just idagarna håller Fjällsäkerhetskom. i Jokkmokk på med att försöka stoppa en ev rivning av bron vid Kuokkesvagge (Guhkesvagge). samebyn som hitills ansvarat för brons underhåll vill ej längre ha ansvaret för denna. Vi har kontaktat länsstyrelsen mfl och Regionala Fjällsäkerhetsrådet jobbar nu också på frågan.

Bron har MYCKET stor betydelse för vandring till och från Sareks innersta och fyller en mycket stor funktion säkerhetsmässigt. Den har stor betydelse för möjligheten att ta sig in i en del av världsarvet Laponia.

Jokkmokks Fjällsäkerhetskommitt´´e vill uppmana ev vandrare som tänkt ta den vägen senare i sommar att kolla upp i förväg om bron finns kvar. Vi hoppas också vi får vandrarnas hjälp med att påverka de som håller i pengapåsarna (Naturvårdsverket och länsstyrelsen) så att bron inte rivs, och att ansvaret för denna tas över av "staten".....
Pga av förändrade rutiner i renskötselarbetet har inte samebyn direkt behov av bron längre och vill helt naturligt då inte heller ansvara för brons underhåll.
 
Bron är viktig!

Jag anser att bron är en av de viktigaste i sarek. Om den skulle försvinna tvingas man vada koukkesvaggejåkkå, vilket inte är att rekomendera. Den har ett antal liv på sitt samvete.

Rickard
 
Vi hoppas också vi får vandrarnas hjälp med att påverka de som håller i pengapåsarna (Naturvårdsverket och länsstyrelsen) så att bron inte rivs, och att ansvaret för denna tas över av "staten".....
Hur föreslår du rent konkret att vi ska hjälpa till att påverka? Emaila någonstans?
 
Höja rösterna......

.kanske, Just nu jobbar regionala rådet med frågan, och ordf där är tjänsteman på länsstyrelsen. De känner till betydelsen av bron och vad jag förstår söker man en finanssiering..... Personligen anser jag att det är Naturvårdsverket som skall se till att det finns pengar till dessa ur säkerhetssynpunkt så viktiga broarna. Det gick ju åt pipan med bron över Mielätno vid Alkajaure pga pengabrist och som jag ser det av ointresse och okunnskap. Man vill att Laponia skall vara tillgängligt, men så se då till att det blir det !
kan man utan vidare bygga kraftverk, köra skoter osv i parken så kan en liten "tyst" bro inte göra någon skada........
 
Är bron över Mielätno vid Alkajaure borta?

och om den är det skulle jag gärna vilja ha tips om lämpligt vadställe.
Jag hade planerat att gå från Satlo till kapellet och vidare in i Sarek, så om det inte finns något bra alternativ till bron så får jag planera om.

Tack på förhand för ev. information!!!
///Claes
 
bron över mielätno

Jag vandrade samma sträcka sommaren 01. Bron över Mielätno går inte att använda. Det är dock inga problem. Vid stranden på ömse sida om sjön nedanför kapellet ligger roddbåtar, så med vanligt förfarande med att alltid lämna en båt på varje sida om sjön, går det bra att låna dessa. De ägs av en fjällförening (Skarjaklubben tror jag de heter) och läggs dit i början av juli (jag använde dom i mitten av augusti).

Sjön går även att vada vid utloppet till Mielätno.
 
Roddleden fanns förra året

Jag har gått i området de senaste 10-15 åren och alltid tidigare använt bron. För några år sedan blev den skadat efter en ovanligt kraftig vårflod. Man kunde dock med lite balansakter ta sig över. Detta kändes dock något osäkert. Jag tror ingen klarar att överleva ett fall i Mielätno!! Förra året, 2002, använde vi roddleden, jag tror att kyrkan ansvarar för denna, mellan utloppet av Mielätno från Alkajaure och sandstranden nedanför kapellet. Om båtarna saknas kan man alltid vada jokken som rinner in i Alkajaure från Alkavagge någon km innan sjön. Jag har gjord det några gånger och man får söka bra (breda) fåror för att vada säkert.

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas Fjällvänner kolla Blocket! Fjällvandring 49
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet Fjällvandring 74
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
fowwe Glaciärer som inte finns på fjällkartan Fjällvandring 6
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
Fiskson Bra fiskevandring på fjället, var finns det? Fjällvandring 4
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
plp Finns bara Lantmäteriets fjällkarta BD10 över Sarek? Fjällvandring 5
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
ared Vad finns på "baksidan" av Sylarna? Fjällvandring 5
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.