Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge

Hej,

Årets vandring i Sarek närmar sig och om några dagar så sitter jag på båten från Ritsem mot Änonjalmme. Min plan är att ta mig till Sarvesvagge men jag undrar hur det kommer gå att därifrån ta sig söderut mot Kungsleden/Kvikkjokk. Därför undrar jag om någon som varit på Luohttolahko eller i Lullihavagge den senaste tiden kan berätta om snöläget och hur framkomligt det var. Även observationer från området kring Pårte och stigen från Påreks sameviste mot Njoatsosvagge samt Niejdariehpvagge är av intresse.

Eftersom jag gick övre Njoatsosvagge/Låptåvagge/Tjuoldavagge/Vallevagge förra året och vill se något nytt är det alternativet inte av intresse. Skulle den planerade vägen inte gå får jag leta mig ut mot Padjelanta eller ännu tidigare under vandringen söka mig mot Bastavagge eller Rapadalen.
 
Titta på vad som redan skrivits

Om du tittar på bilden (fiskflyg.se) från ex. Sarvesvagge på 900 m höjd 30 juni jämfört med 23 juli och gissar hur mycket mer snö det kan ligga kvar på Luohttovagge på ca 1300 m höjd nu en vecka senare. Troligen kan det också vare ganska blöt snö, som da jag korsada Luottholahko på slutet av juni 1994. Men det är inte till att veta om det är så just i år. Jag minns inte om någon för nuvarende har skrivit aktuelle tipps därifrån och från Lullihavagge, men man kan gissa efter vad skrivits från andra platser och även från andra höjder
 
Hade utsikt över Luohttolahko för två dagar sedan. Stora snöfält kvar men delvis barsmält. Troligen möjligt att gå över. Lullihavagge troligen mycket snö, men snön har haft bra bärighet sista veckan i Sarek. Höga vattennivåer överallt pga snösmältning och regn. Hårda vindar i bl a Sarvesvagge för tre dagar sedan, folk vände. Om man planerar ska man ha alternativ. De större jokkarna har varit svåra eller omöjliga.
 
Tack för svar.

Fowwe - Vilka vattendrag har varit svåra eller omöjliga. Vilka mindre har varit knepiga. Kanske går jag i Padjelanta istället är själv i år och mycket tyder på att det blir för kämpigt i Sarek...
 
På min väg vattendrag i SV Sarek. Jag misstänker att Sarvesjokk är omöjlig just för tillfället och att flera av dess tillflöden svåra eller tidvis omöjliga. Det är kombinationen av regn och snösmältning som gör det. Läget kan naturligtvis förändras, men detta väder har varit i över en vecka. I Sarek har det också varit delvis olika väder i olika områden och dalgångar.
 
Hejsan!
Vilken skillnad mot föregående år, då dey knappt var någon snö ens på topparna! Jag och min vapendragare ska upp nu på onsdag med planerad rutt kvikkjokk-luttolakho(via pårtes sydöstra sida)-ner i noajdevagge-sarvesvagge-över till algavagge via njeidarievagge och vidare mot skarja från öst. Avslutning i sourva. planerad tidsåtgång 9 dagar. Låter ju lätt pessimistiskt med så pass vatten- och snörikt, eller vad tror ni? Åsikter om var sarvesjokko kan vara mest möjlig att vada?

Tack på förhand
 
Om du menar Pårtes sydvästra sida (Loamebuollda) är jag med. Den är barsmält men Ruopsokjåhkå kan vara strid. Bör dock gå att komma över. Om Noajde-jokken verkar vara stor kan man ju sikta direkt på jokken från Nuortap Luohttojiegna så har man reducerat problemen. Dock kan även denna vara tuff. Men sedan kommer man över Sarvesjokk. Niejdariehpvagge bör inte vara värre än vanligt (dvs bitvis blockrik). .
 
Självklart har du rätt, menade den sydvästra. Snabb-typo. Skönt att höra. Strapatser är man ju beredd på, men satsar helst på överkomliga sådana :)
Avseende sarvesjokko så menar du att man helt enkelt håller sig på sydsidan av dalen tills man passerat väster om där jokken från Nuortap Luohttojiegna rinner i sarvesvagge och passerar sarvesjokko därefter?

Tack för all info! Sjukt peppad för turen.
 
Avseende sarvesjokko så menar du att man helt enkelt håller sig på sydsidan av dalen tills man passerat väster om där jokken från Nuortap Luohttojiegna rinner i sarvesvagge och passerar sarvesjokko därefter?

Just precis. Efter jokken från den gläciären går ni en liten bit till så att ni kommer förbi utloppet av jokken från Ridajiegna. Sedan bör det vara lätt. Observera att även det norra utloppet från Luohttojavrre kan vara vattenrikt. Sen finns det ju jokkar uppe på själva Luottolahko. Alltså gott om vatten här och där men många av dem tar man med kängorna på.
 
Flera anger Padjelantaleden som ett alternativ till Sarek. Vilken information har ni om att denna är bättre? Planerar själv att vandra Padjelantaleden 12 augusti och framåt men känner mig orolig över de höga vattenflödena. Någon som vet läget längs med leden?
 
Jag hörde att det tidvis hade varit högt vatten i en stenig jokkfåra ovanför Tarrekaisestugan. Men eftersom det kom folk från Tarradalen till Kvikkjokk så måste det ha fungerat med det vadet för det mesta. På fjällstationen borde de veta hur det är nu.
En väg mellan Staloluokta och Kvikkjokk man annars kan fundera över detta år är den s k Präststigen från Kvikkjokk till Alggajavrre och därefter utmed norra sidan av Alajavrre. Jag har nyligen gått den första biten. Vadet över Rissajåhkå är väl det största på hela vägen, och även om det var ovanligt mycket vatten i den så gick det inte upp till knäna. Inga stugor på hela vägen, men man passerar ganska nära Tarraluoppal.
Prästvägen kan vara ett bra alternativ till Sarek. Jag har beskrivit vägen noga i min blogg.
Men jag menar att vissa vägval i Sarek fungerar även detta år, men man bör ha reservtid om man behöver vänta för att ta någon stor jokk på morgonen.
 
"Vissa vägval" (fowwe), blev lite nyfiken på dessa. Kan ge några exempel?
Vi hade som ursprungsplan att gå Ruotesvagge-Basstavagge slutet av nästa vecka men har många reservplaner. Och har läst på flitigt här på forumet i aktuella rapporter. Men det ändrar sig ju fort. Kan man säga något om hur det erfarenhetsmässigt borde ligga till i t.ex. Basstavagge? Eller har någon just varit där?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Fjällvinden Snöläget Fjällvandring 75
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Hedman Snöläget Fjällvandring 2
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.