Val av färdväg

Hej!
Jag ska ut på långvandring i fjällen i sommar och håller som bäst på med planering. Är det någon här som gått mellan Katterjåkk till Unna Allakas? Jag tänkte undvika Kungsleden i augusti på min väg söderut men är lite fundersam över vadet vid Valfojåkka som tydligen kan vara tidvis svårt. Kan man välja annat vadställe som då såklart kräver omväg?
Ett annat alternativ kanske är att gå söderut på norska sidan mellan Katterat och Hukejaure? Någon som har tips här?
 
Hej!

Jag gick den turen solo i slutet av Augusti förra året, jättefint tyckte jag. Se filmen här: https://www.youtube.com/watch?v=zh6fxG_Y30o

När det gäller vadet vid Valfojåkka så ska du gå norr om Sjö 946, förbi vindskyddet. Sen kommer ett grunt brett vad som man kan passera utan problem, du kan se det 4:04 i mitt youtube-klipp.
Strax norr om Stour Kärpel passerar du ev. ett vad också, där gick jag över några hundra med ovanför vadet, väldigt enkelt.
 
Hej. Jag har gått från Katterat, via 4 norska stugor och Hukejaure till Sitasjaure. Har gått denna sträcka två gånger (juli/augusti). Mötte knappt några andra långvandrare, däremot norrmän som gick dagsturer. Otroligt fin! Måste bära med sig maten, men tog en vilodag vid Cunojavrestugan och gick in till svenska stugan UnnaAllakas och provianterade. Till norska stugorna måste du ha DNT-nyckel. Räkna med kvarliggande snö vid de högsta punkterna i Norge. Vandringsstavar var bra att ha och jag bar inte med mig tält eller sovsäck. Hade tre extradagar. En del vad, svårast var det på gränsen mellan Norge/Sverige nära Hukejaure. Ibland är leden svår att se, se till att ha nya kartor med dig (svenska och norska). Tog SJ-tåg till Katterat station, hem via Ritsem (buss) och tåg från Gällivare söderut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
makar519 Val av känga Fjällvandring 22
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
MatteN Färdväg över Luohttolahko Fjällvandring 15
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sebastiank Rimlig färdväg i Sarek? Fjällvandring 18
smux Färdväg Alkavare kapell till Låddejåkkastugan? Fjällvandring 7
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
nils73 Hellemobotn til Sarek? lämplig färdväg? Fjällvandring 3
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
mca0106 Rapadalsälgar & färdväg Fjällvandring 1
Klaus Proviant och färdväg i Padjelanta? Fjällvandring 6
färdväg Sarek ? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.