Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk

Less på vintern sitter man och planerar sommarens och höstens alla äventyr.

Planen är att göra en delvis oledad tur med start och slut i Kvikkjokk.
Med inspiration från flera bra blogginlägg här på sidan tror jag mig ha hittat en tur som passar bra.
Det blir dock första gången jag och min kamrat går längre sträckor oledat, så det skulle kännas bra att stämma av turens rimlighet med er som är mer erfarna.

Fältvanan hos oss båda är god.
Ryggsäckarnas startvikt kommer ligga på 21-23 kg. I denna vikt ingår per ryggsäck ca 8,5 kg mat och andra förbrukningsvaror.
Vi kommer avsätta 10 dagar för detta. Vi vill vara tillbaka senast 3 augusti, så det blir sista veckan av juli som vi kommer gå.

Start i Kvikkjokk.
Upp till Prinskullen, och sedan följa Vallevagge till Habres.
Vada bäcken som går ner i Ruonasgårsså och därefter ner mot renvaktarstugan.
Vada Buojdesjåhka någon kilometer NV om renvaktarstugan, för att sedan vada Tjuoldajåhka en bit norrut och följa dess östra sida upp till den lilla sjön öster om Låptåvakkjavrre.

Här har jag förstått att det finns två vägval att välja mellan för att ta sig över Njoatsojåhka.
Antingen går man söder om Mångitjårro och Goabrek och vadar Njoatasojåhka vid den så kallade badpoolen, varpå man tar stigen västerut. För vår tur innebär det en omväg.

Eller så går man norrut förbi Goabrekjavrasj och vadar Njoatsojåhka ungefär söder om punkt 805, för att sedan ansluta till stigen. Skulle man inte hitta en bra vadplats där har jag förstått att det i stort sett alltid går att vada vid utloppet av Lulep Njoatsojavrre.

Efter det går turen förbi de tre Njoatsojavrre-sjöarna, för att sedan följa topografin med sikte på Tarraluoppalstsugorna.
Därifrån blir det ledat genom Tarradalen tillbaka till Kvikkjokk.


Dag 1
11 km.
Kvikkjokk-upp på fjället. Verkar finnas lämpliga tältplatser vid de små sjöarna vid punkt 863 uppe på Vallevarre. Mellan denna punkt och Habres verkar det vara dåligt med tältplatser (blockigt). Eller finns det någon bra plats i Vallevagge som någon känner till.

Dag 2
14 km
Till Habres.

Dag 3
13 km
Upp till lilla sjön öster om Låptåvakkjavrre.

Dag 4
Ca 13 km
Vidare till Gasska Njoatsojavrre.

Dag 5
Ca 19 km
Ansluta till Padjelantaleden vid Tarraluopalstugorna, och sedan följa leden söderut halvvägs till Såmmarlåppa.

Dag 6
19 km
Till Tarrakaisestugan

Dag 7
18 km
Till Kvikkjokk.

Totalt 100+ km

Någonstans tar vi en vilodag, och kanske någon topptur. Vassjabakte verkar ligga bra till för detta.

Bifogar karta med ungefärlig dragning (bitvis slarvigt ritad).



Verkar turen rimlig?
Är det nåt jag skrivit som är helt galet?


Backuplösningar
Om vi av någon anledning behöver korta turen, vilka vägar kan vi då ta?
Jag vet att det går att gå förbi Buojdes och komma ut på Padjelantaleden.
Går det att gå förbi Låptavakkjavrre och komma ut i höjd med Tarraluoppalstugorna? Någon som gått där och vet hur terrängen ser ut. Vilken sida om sjön är lämpligast att gå.

/Tomas
 

Bilagor

  • tur3.jpg
    tur3.jpg
    99.4 KB · Visningar: 2,208
Hej,
trevlig tur och i sig ganska okomplicerad. Jag hade dock funderat på den omvända ordningen då det är skönare att starta med en lätt ledvandring på Padjelantaleden med tung startpackning än den tunga stigningen uppför Prinskullen, Var även medvetna om att det normalt är dåligt med vatten på den stigningen, så fyll flaskorna innan ni börjar. Närmaste vatten hittar ni vid sjöarna uppe på Vallevagge. Vallespiken är stenig och karg, så tältplatser finns vid sjöarna uppe på Vallevagge och invid Ruonas på 850m nivån. I Tjuoldavagge har ni en passage genom björkskog som drar ner tempot. Upp över Goabrek är även där stenigt olämpligt som tältplats.

Några andra synpunkter på er tur:

- Ruonasgårsså korsar ni enkelt på 850-900m nivån, dvs högre upp än vad ni ritat in. Den bildar en djup kanjon längre ner.
- Buojdesjåhkå vadar ni innan (väster om) sammanflödet med Tjuoldajåhkå. Håll väster om Tjouldajåhkå, då den senare har kraftiga rasbranter intill jokken.
- Tjuoldajåhkå vadar vi precis innan (väster om) sammanflödet med vattandraget från sjön 1012, dvs ett par hundra meter nerströms Låptåvákkjávvre.
- över Goabrek håller ni strax norr om sjön 1012.
- Vattendraget från Lulep Njoatsosjávvre vadar ni precis vid utloppet från sjön.

I min tankevärld hade jag planerat 8 dagar för denna tur plus reserv pga kortare etapper på sträckan ni går oledat.

Skulle ni välja vägen från Ruonas via Buojdes till Tarraluoppalstugorna går ni ju Präststigen som Fowwe beskrivit så fantastiskt i sin blogg och kommande bok.
 
Senast ändrad:
Tack för ett utförligt svar!

Jag har lusläst många utav fowwes fantastiska beskrivningar. Präststigen över Boujdes kan vara ett alternativ också, men den turen blir i så fall kortare.

Det är sant det du säger om att det nog är mindre slitsamt att gå åt andra hållet. Anledningen till att jag hellre börjar med Prinskullen är att kunna avsluta med leden. På en led där man slipper navigera kan man avverka bra dagsetapper om man känner att man får kort om tid. Man kan mala på utan att behöva oroa sig över att gå fel.
Kanske tänker jag om i ett senare skede =)


Jag har ritat om rutten enligt dina förslag. Ser det bättre ut nu?

Din synpunkt på var man vadar Buojdesjåhka hänger jag inte med på. Min ursprungliga dragning går ju väster om sammanflödet med Tjouldajåhka. Eller menar du ännu längre västerut?

Vadning av Njoatsojåhka.
I flera trådar beskrivs lämpliga vadplatser på flera ställen mellan punkt 805 och utloppet från Njoatsojavrre, men du menar att utloppet är det man ska satsa på.

Över Goaebrek och sjön 1012 verkar det vara en del småpölar och små vattendrag. Är det något som man behöver ha i åtanke, eller är dessa nog små att bara springa över?

/Tomas
 

Bilagor

  • tur3_2.jpg
    tur3_2.jpg
    99.5 KB · Visningar: 2,070

avslutad210712

Gäst
Dag 1

Det finns en fin tältplats längst uppe i Vallevagge. Finns en eller två trådar här på utsidan där jag har positionerat den.

Tänk på att Ni inte har tillgång till vatten innan Ni är uppe vid sjöarna.
 

avslutad210712

Gäst
Om du zoomar in på kso så ser du en liten "sjö" med en liten ö högt uppe i Vallevagge. Ungefär 1,5 km ovanför den finns tältplatsen.
 

avslutad210712

Gäst
Bild på

ena halvan av tältplatsen
 

Bilagor

  • 20130814-151216-00-a57.jpg
    20130814-151216-00-a57.jpg
    54.6 KB · Visningar: 1,988
Jag har ritat om rutten enligt dina förslag. Ser det bättre ut nu?

Din synpunkt på var man vadar Buojdesjåhka hänger jag inte med på. Min ursprungliga dragning går ju väster om sammanflödet med Tjouldajåhka. Eller menar du ännu längre västerut?

Vadning av Njoatsojåhka.
I flera trådar beskrivs lämpliga vadplatser på flera ställen mellan punkt 805 och utloppet från Njoatsojavrre, men du menar att utloppet är det man ska satsa på.

Över Goaebrek och sjön 1012 verkar det vara en del småpölar och små vattendrag. Är det något som man behöver ha i åtanke, eller är dessa nog små att bara springa över?

/Tomas
Jo jag såg nu att du ritat in rätt vadställe över Buojdesjåhkå, det var den fortsatta rutten med vad över Tjuoldajåhkå mitt i ravinen jag reagerade på. Den tur du nu ritat in med röda ändringar ser bra ut och skall inte erbjuda några stora svårigheter. Vaded precis vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre är enkelt och över Goaebrek är det rejält stenigt men vattendraget går att passera på stenar och pölarna att undvika.
 
Jo jag såg nu att du ritat in rätt vadställe över Buojdesjåhkå, det var den fortsatta rutten med vad över Tjuoldajåhkå mitt i ravinen jag reagerade på. Den tur du nu ritat in med röda ändringar ser bra ut och skall inte erbjuda några stora svårigheter. Vaded precis vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre är enkelt och över Goaebrek är det rejält stenigt men vattendraget går att passera på stenar och pölarna att undvika.

Perfekt!

Tack!

/Tomas
 
Du gör en utmärkt planering då du har alternativ att korta turen.

Bandarson har skrivit en väldigt fin vägledning för första/sista sträckan:
https://www.utsidan.se/blogs/bees/ett-litet-hjarta-i-sarek.htm
Det finns flera vadställen över Njåtsosjokk än det han visar på med ännu bättre grusbotten. Huvudsaken är att man vadar Njåtsosjokk uppströms inflödet av Luottojokk.
I Tarradalen kan jag rekommendera tältplatsen vid "Heliga Dörren" Passeuksa. Gå gärna upp till offerplatsen. Där växer Fjällbrud. Nedanför Njunjesgården finns också "Tältaggan", en fin tältplats.
Lycka till
 
Du gör en utmärkt planering då du har alternativ att korta turen.

Bandarson har skrivit en väldigt fin vägledning för första/sista sträckan:
https://www.utsidan.se/blogs/bees/ett-litet-hjarta-i-sarek.htm
Det finns flera vadställen över Njåtsosjokk än det han visar på med ännu bättre grusbotten. Huvudsaken är att man vadar Njåtsosjokk uppströms inflödet av Luottojokk.
I Tarradalen kan jag rekommendera tältplatsen vid "Heliga Dörren" Passeuksa. Gå gärna upp till offerplatsen. Där växer Fjällbrud. Nedanför Njunjesgården finns också "Tältaggan", en fin tältplats.
Lycka till

Bra länk!

"Hjärtat" verkar ju vara en bra vadplats. Då den ligger precis nedan punkt 805 så bör den vara lätt att ta sikte på. Tycker det ser ut att finnas en hel del vadstsällen därifrån och uppströms, men vilket vattenstånd det är på google maps är svårt att veta.

/Tomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5
Norris Bastu i Kvikkjokk? Fjällvandring 3
storskogen Kvikkjokk-Prinskullen till helgen Fjällvandring 2

Liknande trådar