Vad äter ni till frukost och lunch?

Hej!

Jag är på G med en del frågor här på forumet :)

Nu undrar jag vad ni har med er till frukost och lunch när ni fjällvandrar? Jag har alltid haft med mig fullkornsbröd och nån mjukost och lite annat, men det kanske finns bättre alternativ, som dessutom väger mindre? :)

Hur gör ni?
 
Frukost: Välling, russin och tre Wasa Sport knäckebröd med kaviar alt baconost.

Lunch: nyponsoppa alt blåbärssoppa + tre knäckebröd enligt ovan.
 
Frukost: 150g musliblandning mjölk (mjölkpulver/vatten) samt en kaffe.
Alt 130g gröt med lite sylt och mjölk.

Lunch: Potatismos en ölkorv eller köttfärs samt lite mjukost i potatismoset.
Alt Coscous, ölkorv, mjukost
Alt nudlar

Alla mina måltider väger ca 150-170g, frukost, lunch och middag.
Därtill kommer choklad, nötter, torkad frukt som äts under gång, ca 200g samt välling på kvällen och någon kaffe eller varma koppen under dagen.

Dygnsration på ca 700-750g mat :)!
 
Lunchen blir lite olika beroende på sällskapet men frukost blir i princip alltid grovt bröd med smör, salami och kaffe. Både smör (100% riktigt smör såklart) och salami håller länge i ryggsäcken. Gröt kanske är mer vikteffektivt men som jag ser det kan jag lika gärna stanna hemma om maten inte är en njutning. Kaffet görs i pressbryggare och från och med förra säsongen mals bönorna på fjället... Kokkaffe hållet inte måttet! :)
 
Frukost: 2½ dl. havregryn med russin. Efteråt kaffe.
Lunch: 2 dl. bulgur + 35 g. torkat kött/fisk. 2 msk. matolja i för att öka kaloriintaget. Lunchen tillreds på morgonen och ätes kall under färd. Kaffe.
Middag: som lunchen fast nu varm! Kaffe.
Kvällsmat: som frukost, fast utan kaffe.
 
Nu undrar jag vad ni har med er till frukost och lunch när ni fjällvandrar?

Sist körde vi med Axa Havre Gröt Blåbär i 50 grams påsar till frukost. Helt suveränt. Jag åt 2 påsar per morgon och tjejen en. Och när det var säsong så plockade vi färska blåbär och toppade med det samt hällde i lite möljkpulver och sötningsmedel/suketter. Se till att handla i tid bara för vi tömde lagret på flera butiker inför vandringen.

Lunch varierar beroende på om vi går en lång/kort dag och om vi kan handla i någon stuga eller inte. Finns det möjlighet att köpa mat i stuga blir det ofta köttbullar i gräddsås eller annan konservburk beroende på vad som finns med makaroner eller mos. Går vi äter vi något lätt på dagen som ölkorv och bröd (mjukt i början av turen) med mjukost. Är vi vid lägret redan vid lunch så kan det bli koreanska Kimchi Ramen nudlar de hittar du i asiatiska matbutiker och det är helt andra nudlar än vad de vanliga matbutikerna säljer. Mer matiga och mycket mycket godare. Brukar skiva ner några vitlöksklyftor i den samt torkade blandade grönsaker som finns att köpa på påse. Finns mer smaker också av nudlarna en kyckling/champinjon tror jag det var som var galet god. Sen brukar vi ha med massor av påsar (obs inte konservburk) med tonfisk som vi lagar då och då med makaroner, snabbris eller pasta som vi bara har lite med oss och köper resten i stugorna. Behöver du många påsar tonfisk så var ute i god tid hittade dem bara på ICA vill jag minnas. Ungefär så.
 
Mixgröt till frukost, råg/havregröt, russin, smör, bär. Kaffe, rågkex med pålägg.
Lunch soppa, frukt, kaffe. Middag aptitretare under tillagningen, gryta eller stuvning av fisk, fågel eller kött. Fruktsoppa och kaffe med rågkex och ost.
Dagsmatpaket 850-1150g/ snittvikt kilot.
Mat är grunden för en
go tur
 
Frukost
Klipper sönder rågflingor med mixerstav, 1-1,5 dl, tillsätter sedan nötter och torkad frukt.
En portion per påse som sedan tömmes i kastrull och tillsätter kokhett vatten, låt dra i ett par minuter sedan klart att äta. Utöver det hårt bröd med något till, tex jordnötssmör, gräddost, tubost etc.

Lunch
Pasta, ris, tortelini, cous-cous, nudlar + lämplig tillsats (korv, torkad frukt, bacon etc).

Mvh/Rickard
 
Någon som har koll på kaloriintaget i er mat?

Med mina 750g -isch...så ligger jag på ca 3000-3500 kcal.

Nästa vecka så startar jag min 27 dagar tur, så har faktiskt ätit upp mig 3-4kilo :)!
Tycker att vikttappen börjar ungefär efter 5-6 dagar på vandringarna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CyberJunkie Vad äter ni?? Fjällvandring 44
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 16
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3

Liknande trådar