Bloggar > Majjens blogg

Majjens blogg

Fasa-skogen och Limstensgruvorna Placerad på karta

Fasaskogen är ett område i södra Kilsbergen som har många intressanta besöksmål. Tyvärr finns det inte så många fasta vindskydd och andra övernattningsmöjligheter i området, men jag tänker så småningom skriva en artikel med förslag på intressanta turer.

Ett av de mera spektakulära besöksmålen är Limstensgruvorna strax norr om sjön Multen. Limsten är ett gammalt ord för kalksten (på engelska limestone).

Lite historik

Följ spången in genom ett vackert valv...

... och titta på bergväggen till höger.

Här har några gruvarbetare ristat in sina initialer och årtal.

För att slippa gå tillbaka samma väg kan man klättra upp ur gruvan med hjälp av två stegar.

Den första leder upp till "taket" på ett smalare valv...

... och den andra leder slutligen upp ur gruvan. Man bör inte lida av någon allvarligare form av svindel här.

Längst där inne syns stegarna.

Vill ni läsa om mitt förra besök i Limstensgruvan och trakten runt om så kan ni klicka här.

Postat 2012-11-11 12:07 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Kilsbergen 15: Jättebergen och Limstensgruvorna Placerad på karta

Anledningen att jag bor i Närke är att här fanns fast jobb att få efter Lärarhögskolan i Falun. Mina första två år tjänstgjorde jag i Mullhyttan, 4 mil väster om Örebro. Redan då hörde jag talas om Jättebergen och Limstensgruvorna, men det har inte blivit av att besöka dessa ställen - förrän idag, 33 år senare! (Kanske säger det något om allt som finns att se och göra här?)

Jättebergen är ett system av klippgrottor och gångar - sammanlagt 80 m. Längsta gången är 14 m.

Här kommer några bilder:

På andra sidan om sjön Multen - den östra - går vägen förbi Sixtorp och Tryggeboda. Där ligger Limstensgruvorna. Limsten är ett annat namn för kalksten. Kalken användes vid järnframställningen i Degerfors och bröts fram till slutet av 1800-talet.

Positioneringen visar P-platsen. Om man följer den västra vägen söderut kommer man - efter drygt 100 m - till Björnbrickan. Det är en källa med mycket gott vatten och den finns precis vid vägkanten.

Björnbrickan

Bara några tiotal meter längre fram längs vägen hittar man på höger sida Långfarsta. Det är ett 9 m djupt, 6 m brett och 125 m långt gruvschakt, där man brutit kalksten. Om man är lite vig går det att ta sig ner i Långfarsta vid dess norra spets. Det är en speciell upplevelse att vandra där nere, trots att man tidigare(?) använt schaktet som avstjälpningsplats.

Långfarsta

Efter ytterligare cirka 400 meter längs vägen går stigen in mot Limstensgruvorna. Efter ett tag skymtar man gruvorna inne till höger, men mitt tips är att konstant följa stigen så att man kommer in i gruvorna från väster. Upplevelsen blir mäktigast så. Det första man möter är då denna:

En gammal släde för stentransport vintertid.

Härifrån leder spänger in i gruvorna. Det är både fuktigt och dunkelt och samtidigt oerhört fantasieggande.

På ett par ställen kan man se initialer inristade av gruvarbetarna.

Via valv uthuggna i berget kommer man så småningom fram till ett par jättelika stegar som givetvis lockar till klättring.

Sedan man klättrat upp för den första stegen hamnar man på en "fritt svävande" klipphylla. Här intar vi vår matsäck.

Därefter fortsätter vi vå klättring uppåt...

Limstensgruvorna

Postat 2009-10-04 19:30 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Kilsbergen 2: Vargkitteln och östra Trolldalen Placerad på karta

Yngste sonen - fågelskådaren - lockade med mig ut i lördags, inte för att skåda fågel utan för att fotografera. Visst såg vi fåglar också. Bland annat fick jag se årets första flock stjärtmesar. De är fantastiskt charmiga.

Kosan styrdes till ett av mina två favoritställen när det gäller dagsutflykt: Vargkitteln och östra Trolldalen. Jag har i denna tråd - http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32455 - beskrivit färdvägen. Kartan ser ut så här:

Ställ bilen i Blackstahyttan och följ pilar mot Vargkitteln. Vargkitteln är egentligen två vattenfall precis intill varandra. I lördags såg där ut så här:

(Positioneringen av blogginlägget gäller Vargkitteln.)

Därifrån följde vi bäcken fram till grusvägen, vidare norrut förbi Stora Dammsjön som såg ut så här:

Vi fortsatte upp till Lilla Dammsjön och letade upp stigen mot Östra Trolldalen. Nere i dalen gick vi först till den spektakulära jättegrytan - Trollgrytan.

Sedan letade vi oss vidare på nya stigar tillbaka mot Vargitteln och sedan till bilen i Blackstahyttan.