TEST kök friluftsbrännare

Bilagor

• testkok.jpg
    testkok.jpg
    49.2 KB · Visningar: 1,604
Läs gärna C Fletchers tester av kök för länge sen, han hade kloka synpunkter efter ett långt liv i fält.
Har var friluftnörd redan på 30-talet.

Några grabbar på DTHS gjorde ett stort filmat test ute på en parkeringsplats i Cph, mätningar och tidtagningar samt kommentarer var på toppen.

Det kan finnas orsaker varför gamla apparater som SVEA gillas, den uppfyller KISS med råge, den fungerar väl, den är enkel och den brukar ett ämne som brinner lätt, bensin. Fletcher var inte den enda som gillade och gillar SVEA.

Något måste ha hänt med MSR Simmerlite-köket i testet, för inte har mina Simmerlite dubbla koktiden jämfört med mit XGK II. Snarare skulle jag hända att mina Simmerlite är lite snabbare på uppkok än mitt XGK II.

När Utemagasinet i sitt 25 årsjubeleumsnummer testade kök. så konstaterades att MSR Simmerlite var snabbast på uppkok - både sommar som vinter!

Kontentan är väl att kökstester ska tas med en viss nypa salt, särskilt om vissa kök får långa uppkokningstider i ett test..
/Niklas

Senast ändrad:
Jag avskyr kök som låter, de borde skriva ut dB-mätningar också.

Det kan jag skriva under på och då lär hattbrännarkök som MSR Simmerlite ligga bra till. Fast tystast är ju spritbrännare typ Trangia (fast Trangia spritbrännare har ju många andra nackdelar).
/Niklas

Senast ändrad:
Jag avskyr kök som låter, de borde skriva ut dB-mätningar också.
Det skriver även jag under på - och det är ett av skälen att jag håller mig till Trangia gasolbrännare (sommartid) och de lite väl tunga men underbart tysta Optimus hattbrännarna 207 och 221 i mina olika vinterkök. KAP-207:an hamnar normalt i endera Trangia 25 eller 27, som genom utformningen av vindskydd/stomme ytterligare dämpar oönskat oljud.

Vintertid med pulka får ett av mina Optimus 111T normalt sköta snösmältandet, under lägergrytan, samtidigt som KAP'en lagar till maten.

Allt under ljudnivåer som man kan hålla lågmälda samtal alldeles intill... :)

Gammalt test

Testet publicerades 2005. Flera av köken har ändrat konstruktion på mer än en punkt. Optimus Nova har tex nuförtiden en kran på pumpen. Det hade inte deras ex.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips