Tydligare annonsmarkering

lipfip

Forumvärd
Här följer vi upp diskussionen om tydligare annonsmarkering i en sponsrat artikel på Utsidan som kom upp i tråden Dumt råd i artikel.

Vi har gjort följande ändringar nu:
  • Istället för "i samarbete med" skriver vi "ANNONS FRÅN" + logotyp
  • Vi har ändrat storlek och vikt av typsnittet samt använder versaler
  • Texten rubriceras inte längre som "Guide"
  • Även i desktopversionen ligger annonsmarkeringen nu ovanför artikeln istället för bredvid
Och så har vi kvar den gråa bakgrunden som en till visuell markering av annonsformat.

-----

En sammanfattning av de viktigaste citaten i tråden Dumt råd i artikel.
Den där typen av artikelliknande reklam förekommer ju i dagstidningarna också. Åtminstone i nätupplagorna, läser sällan tryckta tidningar. Man kan lura sig på dem med, men tidningarna har åtminstone den goda smaken att märka dem ANNONS. Må vara ofta lite väl diskret, men ändå. "I samarbete med...". Vad är det? Jag tror nog hela texten kommer från Naturkompaniets reklamnissar. Är sånt här vad som krävs må det vara så, men större ärlighet kunde vara klädsamt, tycker jag.

Och som sagt, nu kanske folk går ut och utsätter svampmycel för onödigt stor infektionsrisk med sin nyinköpta krokiga Opinelkniv, och det är väl bra dumt ändå? 😉

Det har du väl rätt i. Ändrar och meddelar Naturkompaniet.

Sponsrade artiklar märks med grå bakgrund, logotyp och texten ”i samarbete med” (i mobilen ovanför texten, på desktop bredvid). Men ska fundera om formuleringen kan vara tydligare. Ni verkar ju ha fattat i alla fall.

Philipp/redaktion

Bra, jag missade faktiskt betydelsen av gråtoningen, och "i samarbete med" är alltför glidande/otydligt. Det är en jargong från inluerarsfären, men här handlar det om en längre löpande text, som dessutom rubriceras som "guide". Det blir ju väldigt oklart vem som har skrivit texten, och ansvarar för innehållet inkl. de felaktiga råden.

Ja. En ren annons är ärlig. En till redaktionellt material maskerad är det inte.

Nu borda jag väl fakturera lite för denna utbildningsinsats, men jag tjurar istället.

Här kan @lipfip läsa det som alla seriösa publicister redan har koll på. Notera gärna hur Konsumentverket särskilt specificerar:

"Exempel på reklammarkeringar som riskerar att vara otillräckliga:
  • för långt ner i inlägget
  • nära skärmkanten
  • litet typsnitt
  • otydlig färgsättning
  • nära en iögonfallande bild
  • mindre än övrig text "


    och


    " En viktig sak att tänka på är att använda ord i reklammarkeringar som läsaren förstår. Ett sådant ord kan exempelvis vara ”reklam”. Det är inte tillräckligt tydligt att använda ”#samarbete” eller ”i samarbete med”. "

    Dubbelfel, således.

Ja. Och skillnaden är att en öppen annons är ärlig. Förmenta artiklar är lur. Sorry, men så är det. Det är ju hela syftet med att kamouflera reklam som artiklar, man hoppas att läsaren inte ska fatta att det är reklam utan bara läsa på och tro att det är en text från en källa de litar på, det må sen var DN, Svenskan eller Utsidan.

Sponsrat innehåll är ibland lurigt att upptäcka, då det ofta är sakligt innehåll inom ett område som intresserar en. Jag silar och filtrerar allt jag läser genom mitt eget filter av erfarenhet och sunt förnuft. Ofta har andra kommenterat ett sponsrat innehåll, och då kanske jag bara skummar igenom artikeln eller vad det nu är.
Det jag uppskattar mest att läsa är det som vanliga användare skrivit. Jag kan inspireras av sponsrat innehåll, men vet inte om de påverkar mitt omdöme.
Jag kan bli bättre på att recensera prylar, men är en sällanköpare.

Det är fortfarande högst tveksamt om den följer Konsumentverkets riktlinjer.

Jag är förvisso inte formgivare, men jag skulle säga att graden på ordet "annons" är för liten jämfört med resten av texten, och till skillnad från fusk-försöket med "sponsrad guide" är annonsmärkningen inte i avvikande färg. som lök på laxen ligger det en avdelare i vitt mellan annonsmärkningen och själva annonsen, så att det kan tolkas som att annonsen är den ena rutan (den med Naturkompaniets logotyp) och den "sponsrade guiden"är en annan sak.

Hade jag velat tänja på reglerna hade jag förmodligen gått tillväga på exakt det sättet.

Superbra att du är så noggrant och ihärdig med konsumentverkets grundprinciper, @lillspöket. Vi kan kolla om vi hittar en bättre grafisk lösning för desktopversionen lite längre fram. Som du skriver (men på något sätt har missat på skärmdumpen) så finns ju annonsmarkeringen högst uppe bredvid texten – hoppas att det räcker än så länge. I mobilversionen (som 80% av besökaren ser) ligger markeringen direkt ovanför.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att era förändringar är positiva och som det ser ut nu blir jag inte lika förvirrad/misstänksam av att se dessa texter som när diskussionen startade.
 
Nu senast låg en annons från Merrell överst visserligen med banner ovanför "annons från" men sen under texten så stod det fortfarande länk "Till artikeln". Nästan exakt samma färg (grå)som en vanlig artikel. Kan ni ändra så det står "Till annonsen" istället för "till artikeln" och byta till en tydligare annonsfärg? Fattar att meningen är att man inte ska tänka på att det är en annons och klicka av misstag precis som jag gjorde. Men tror det finns regler mot vilseledande reklam på precis det sättet? Iaf texten "till artikeln" för det är ju inte en artikel utan en annons?
Och ja jag förstår ni måste tjäna pengar men satsa isf på mer uttänkta riktade annonser som är så intressanta så man vill klicka på dem trots att man tydligt ser att det är en annons...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.