Dumt råd i artikel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast egentligen vet jag inte om det är en artikel eller helt enkelt reklam från Naturkompaniet. Ivf denna publikation https://www.utsidan.se/cldoc/skogens-skafferi-tips-for-arets-svampsasong.htm ger rådet att skära av foten på svampen med kniv. Ska man INTE göra om man är rädd om mycelet. Man ska dra upp svampen och förhoppningsvis få med hela foten. Det där har de hittat i nån gammal svampbok från 50-talet. Kniven har man för att rensa svampen med, inte för att skörda den. Och då är faktiskt en rak kniv betydligt behändigare.

Jag har Opinel-kniven - för att den är söt och för att jag gillar Opinel. 😉
 
Det är ju som DoktorGlas skriver. Fast jag tycker det mest oroväckande med den "guiden" är att den ser ut som en redaktionell text, fast den ju helt enkelt är reklam för Naturkompaniets prylar. Må vara, men då är det en elementär hygienfråga att man ska kunna se det. Läser man på datorskärmen, rymmer sidan en högermarginal där det står "i samarbete med Naturkompaniet" (vad det nu ska innebära), men den marginalen finns ju inte, om man läser på mobilen. Och då får man scrolla ända längst ner för att läsa:
Vår partner Naturkompaniet uppmanar sina kunder att göra vardagen till ett äventyr, oavsett om det handlar om att plocka svamp med barnen eller planera en långvandring igenom Sarek.
...men inte att texten är producerad "i samarbete med Naturkompaniet" (vad det nu ska innebära).
Vem har skrivit texten?
(nej, jag bara låstas att jag inte förstår).
 
Förutom det felaktiga är väl texten helt legit https://www.utsidan.se/blogs/utsidan/utsidans-nya-redaktion.htm

"Alla förutom den sistnämnde är medarbetare på NORR Agency som nyss har blivit delägare i Utsidan och ska tillsammans med grundaren Christer Lindh driva och utveckla sidan.

NORR Agency gör bland annat Naturkompaniets tidning 365, ger ut egna magasin/webbsidor som NORR och Suston (Sustainable Outdoor News) och jobbar med kommunikationsuppdrag för friluftsvarumärken och destinationer.
"
 
Mjo men det var ju exakt det här vi var lite oroliga för. Att det skulle läggas upp pseudoredaktionella "10 bästa tipsen" med sponsrade förklädda köpråd. Det har ju diskuterats tidigare efter Norrs inträde, t ex i den här tråden.

Även om det är tydligt vem som sponsrar, så uppfattar jag att det finns en önskan bland flera av oss att slippa den sortens texter. Jag kan känna att det blir som en idiotförklaring att ge oss det där som om vi inte fattade, och som om vi skulle uppskatta det(?) Många av oss blir ju liksom lite fel målgrupp för den sortens "guider" eller köptips.

Content marketing, innehåll som skrivbordsproduceras riktat mot en målgrupp i syfte att sälja och som också ger någon sorts mervärde t ex i form av lärdomar som målgruppen vill ha, blir ju missriktat när det här på Utsidan finns expertis som överträffar de där skrivbordsproduktionerna milsvidda. (Ingen skugga över Norrs skribenter, men en redaktionell text kan helt enkelt inte tävla med vissa av Utsidans experter, så enkelt är det bara.)

Utsidan är liksom lite omvända roller. Här finns ju inte de passiva läsarna/målgruppen som vill födas med den sortens content. Jag kan se det som att det tvärtom är Utsidans medlemmar som står för både content och påverkan här, och olika företag och aktörer är vår målgrupp. Ta exemplet med STF-trådarna. Den här sajten kan vara en kanal att utöva opinion, konsumentmakt och påverka t ex produktutveckling och utbud.

Företag skulle kunna testa en annan sorts marknadsföring här, där de är med och lyssnar in och snappar upp och diskuterar sådant. Lite som STF gör i sin forumsektion. (Men om ett kommersiellt företag gör det måste det vara genuint lyssnande, och inte med produktplaceringsavsikt.) Det tror jag är det bästa sättet för olika friluftsföretag om de vill stärka förtroende och ställning hos just mig som målgrupp och få mig att välja att köpa på ett ställe snarare än på ett annat. Visa att ni lyssnar.

Så: Jag vill ha de här skorna tack! Något företag som nappar? :D
 
Senast ändrad:
Hahaha nu kommer jag att tänka på den här tråden som @joanna tipsade om nyligen i Bästa trådarna-tråden.

Tänk er reklambyråskribentens vånda när kommentarerna börjar trilla in som svar (total dissekering) på en sponsrad artikel med rubriken "10 bästa kastrullerna" med lite lagom lättvindig info om pris, storlek, utseende... De trodde de skulle få sålt några kastruller bara. De kunde aldrig ana vad de gav sig in på... :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
Senast ändrad:
Mjo men det var ju exakt det här vi var lite oroliga för. Att det skulle läggas upp pseudoredaktionella "10 bästa tipsen" med sponsrade förklädda köpråd. Det har ju diskuterats tidigare efter Norrs inträde, t ex i den här tråden.
...
Så: Jag vill ha de här skorna tack! Något företag som nappar? :D
Bra skrivet. Allt låter vettigt.

Men ser man det från utsidans vinkel så ser dom få experter och massor med sällanbesökande okunniga newbies som jag själv. Smygreklamen är riktad till newbies. Jag tycker det är hedersamt att dom redovisar att reklambyrån är redaktionen och vice versa.
Hahaha nu kommer jag att tänka på den här tråden som @joanna tipsade om nyligen i Bästa trådarna-tråden.

:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Ha, ha! :) Trollning är en konstform.
 
Bra skrivet. Allt låter vettigt.

Men ser man det från utsidans vinkel så ser dom få experter och massor med sällanbesökande okunniga newbies som jag själv. Smygreklamen är riktad till newbies.
Men ändå, du är faktiskt inne i denna tråden just nu, inte i "Mini-guide, Så blir höstutflykten en barnlek" - sponsrad artikel på startsidan.

När jag kikar på din lista med inlägg på Utsidan så ser jag att du engagerat dig i allt ifrån inlägg om "otillgänglighetspolen" till "vindriktning på tunneltält" och "svagt te till fjälls".
Friluftsnördigt värre. Underskatta inte dig själv. ;)
 
Den där typen av artikelliknande reklam förekommer ju i dagstidningarna också. Åtminstone i nätupplagorna, läser sällan tryckta tidningar. Man kan lura sig på dem med, men tidningarna har åtminstone den goda smaken att märka dem ANNONS. Må vara ofta lite väl diskret, men ändå. "I samarbete med...". Vad är det? Jag tror nog hela texten kommer från Naturkompaniets reklamnissar. Är sånt här vad som krävs må det vara så, men större ärlighet kunde vara klädsamt, tycker jag.

Och som sagt, nu kanske folk går ut och utsätter svampmycel för onödigt stor infektionsrisk med sin nyinköpta krokiga Opinelkniv, och det är väl bra dumt ändå? 😉
 
Senast ändrad:

lipfip

Forumvärd
Det har du väl rätt i. Ändrar och meddelar Naturkompaniet.

Sponsrade artiklar märks med grå bakgrund, logotyp och texten ”i samarbete med” (i mobilen ovanför texten, på desktop bredvid). Men ska fundera om formuleringen kan vara tydligare. Ni verkar ju ha fattat i alla fall.

Philipp/redaktion
 
(...) Sponsrade artiklar märks med grå bakgrund, logotyp och texten ”i samarbete med” (i mobilen ovanför texten). Men ska fundera om formuleringen kan vara tydligare. Ni verkar ju ha fattat i alla fall.
Philipp/redaktion
Bra, jag missade faktiskt betydelsen av gråtoningen, och "i samarbete med" är alltför glidande/otydligt. Det är en jargong från inluerarsfären, men här handlar det om en längre löpande text, som dessutom rubriceras som "guide". Det blir ju väldigt oklart vem som har skrivit texten, och ansvarar för innehållet inkl. de felaktiga råden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.