Utsidans bästa trådar

lipfip

Forumvärd
Vi vill göra det lättare (framför allt för nya besökare/medlemmar) att hitta in i Utsidans forum. Här kan du tipsa redaktionen om trådar som du tycker är viktiga, intressanta och roliga. Där du har hittat bra kunskap, diskussioner eller tankar om ett speciellt tema, som är kul att följa och har gjort dig lite klokare. Vi är tacksamma för alla tips och ska hitta ett bra sätt att lyfta fram dem.
 
Vi vill göra det lättare (framför allt för nya besökare/medlemmar) att hitta in i Utsidans forum. Här kan du tipsa redaktionen om trådar som du tycker är viktiga, intressanta och roliga. Där du har hittat bra kunskap, diskussioner eller tankar om ett speciellt tema, som är kul att följa och har gjort dig lite klokare. Vi är tacksamma för alla tips och ska hitta ett bra sätt att lyfta fram dem.
Jag börjar med att slå in lite öppna dörrar:


Även om jag själv aldrig lyckas gissa något så är Gissa Position-tråden fantastisk! Alla vet väl vilken det är och den är alltid uppe bland de senast uppdaterade så länk känns överflödig.

En annan favorit är vad jag antar är den näst längsta tråden (gissa position måste väl vara längst?): kåtatråden. Jag förmodar att det är den största samling kunskap om tältkåtor som finns på svenska internet.
 
...eller så lägger ni krutet på att vässa sökfunktionen? Vad som är "bästa tråden" måste ju skifta, både med person och tillfälle. Visst, kul med tips om trådar/ämnen man själv inte ens kommit på att leta efter, men det drar (återigen) åt det passiva surfandets håll, i stil med de automatgenererade "förslagen" på Spotify, Youtube etc.

Satsa alltså hellre (eller iaf också) på ett rejält uppgraderat sökverktyg, som underlättar och uppmuntrar eget, aktivt sökande och en mer autonom användning av denna fina kunskapsbank. Det är ofta det vi som varit med ett tag får hjälpa nykomlingarna med.
 
Vi vill göra det lättare (framför allt för nya besökare/medlemmar) att hitta in i Utsidans forum. Här kan du tipsa redaktionen om trådar som du tycker är viktiga, intressanta och roliga. Där du har hittat bra kunskap, diskussioner eller tankar om ett speciellt tema, som är kul att följa och har gjort dig lite klokare. Vi är tacksamma för alla tips och ska hitta ett bra sätt att lyfta fram dem.

Jag instämmer med Joanna, det är sök-, filtrerings- och kategoriseringsfunktionen som behöver utvecklas.

När jag undersöker en fjälltrakt, ett vattendrag, en pryl med vissa egenskaper, så är det ju det jag googlar. Och det är inte samma hela tiden.

Det finns vissa användare som skrivit riktigt kvalitativa blogginlägg om vissa fjälltrakter och som ofta kan ge särskilt värdefull information i forumen. Men det vore väldigt tokigt att bara lyfta vissa. Det finns bra inlägg även av de som inte skrivit så mycket.

Det vore också knasigt att lyfta vissa trådar... Det beror ju på vad man intresserar sig för i stunden.

Nackdelen med den interna sökfunktionen är att den skiljer mellan blogg, forum, turer, recensioner. Det gör inte google, där kommer man åt allt, och värdefull info om något kan ju finnas lite varstans. Jag skulle önska en sök- och filtreringsfunktion där jag verkligen får upp allt om Njoatsosvágge om jag söker på det.

Den sortens kategorisering som skär på tvären genom olika typer av innehåll skulle man kanske kunna använda för att skapa intressanta flöden... "Populära ämnen just nu", och sedan puffar för "Sarek", "vinterturer", "vargfrågan" (hehe) - och därunder hittar du ett flöde med en mix av både bloggar, forumtrådar, bilder, turer osv.

Det kräver förvisso en del manuellt taggande... Om inte nån ai kan fixa.
 
En annan favorit är vad jag antar är den näst längsta tråden (gissa position måste väl vara längst?): kåtatråden. Jag förmodar att det är den största samling kunskap om tältkåtor som finns på svenska internet.

Hahaha, jag bryter ihop! Vilken underbar tråd, så nördig, så mycket kunskap om något så smalt, helt fantastisk, hur har jag missat den! :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Där du @lipfip , något för att locka en bredare målgrupp? :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Fjällvandringstipstrådarna som startades 2004:

Och för de som inte orkar läsa hela trådarna så har Claes en sammanfattning på sin hemsida:
 

lipfip

Forumvärd
@Elvah och @joanna: Vi kommer att förbättra sökfunktionen. Tack att ni nämner det igen och kommer med funderingar.

Men just denna tråden handlar ju om någonting annat. Nämligen att kunna hitta någonting kul som man kanske inte har letat efter eller ens tänkt på. Till exempel:
den största samling kunskap om tältkåtor som finns på svenska internet.
(Tack @Kimkim)

Det är exakt såna tips vi letar efter och jag är säker att ni - som har så bra koll på Utsidan - lätt kan bidra med detta. Jag räknar med er 🤗
 
@Elvah och @joanna:(...) Men just denna tråden handlar ju om någonting annat. Nämligen att kunna hitta någonting kul som man kanske inte har letat efter eller ens tänkt på. (...)
Jovisst, det skrev jag ju själv så det handlar inte om antingen - eller utan om var man lägger tyngdpunkten - och jag m fl kanske övertolkar glidningen mot det passiva surfandet.

En sådan funktion - Liknande trådar - har ju redan dykt upp; automatgenererad med ibland lustiga utfall, men gör säkert nytta, och även jag har någon gång lust-surfat vidare från särskilt de helt aparta :).

Problemet med "bästa trådarna" är att även de "bästa" oftast växlar kraftigt i kvalitet. Jag tänkte spontant på några riktigt högkvalitativa jag mindes, men även där fanns långa ointressanta, tjafsiga avsnitt att vada igenom.

Det finns t ex flera fantastiskt faktaspäckade trådar om Sarek och andra fjällområden, inspirerande trådar om att vandra med barn i olika åldrar, informativa trådar i avsnitten Navigation och Lättpackning, många tips om kök, kokkärl och vindskydd, avancerade utredningar om bränsleåtgång vid olika upplägg, en uppsjö av praktiska tips i avdelningen Friluftsmat (inkl veganska, vegetariska, glutenfria, proteinrika, som ej kräver kök, m m) - men då är det fortfarande enklare att söka på just det man vill veta.

Men för att vara mer konstruktiv:
  • Färdbeskrivning 4st Sarekvandringar 20-21 ...och författaren kjpil:s :s andra trådar om Sarek. Så befriande för den (läs: mig) som hellre är uppe på toppar och bergskammar än följer dalgångarna och de vanliga vandringslederna. Jag undviker normalt att läsa alltför detaljerade beskrivningar eftersom jag "vill ha något kvar att upptäcka själv", men har gjort ett undantag här.
  • Torka mat - många bra tips, men väldigt lång att plöja om man söker efter en viss sorts mat. Men man kan starta där och söka inom tråden på den ingrediens/maträtt man är intresserad av.
  • Vandrarnas crossover cuisine - tips om gott och praktiskt från hela världen, oftast redan torkat och klart att ta med.
  • Packlista - lättpackning - ett snabbt sätt att få tips om hur man kan tänka för att slippa bära på onödigt mycket. Tyvärr lite utspädd av att folk börjat kommentera och ställa följdfrågor, men de avsnitten går hyfsat enkelt att hoppa över.
  • Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan - en gedigen utredning av om, och i så fall när, det "lönar sig" viktmässigt att satsa på en värmeväxlarförsedd kastrull, samt av dess övriga för- och nackdelar - inkl. den ökade risken för CO-emission. Kanske inget man "vet" att man ska leta efter, och därför viktigt att lyfta fram till mindre erfarna besökare.
  • STF har (delvis) förstört Sylarna - en tråd som börjar i en enskild fråga, men utvecklas dels mot mer filosofiska betraktelser om fjällvandrandets själ (varom deltagarna är oeniga), dels mot en konkret handling: ett med gemensamma krafter författat öppet brev till STF, som skickas iväg - och åstadkommer reaktion.
...men också mer perifera och/eller nördiga, men just därför kanske kul och/eller tankeväckande att springa på:
  • Vilken tvål fungerar bäst i en kall fjällbäck? - forums troligen mest nördiga med en lång utvikning om traditionell tvålproduktion 😁
  • Är friluftslivet i fjällen jämställt? - för den som (inte visste om att hen) var intresserad av genusfrågorna. En tråd som börjar i en rätt enkel fråga, men utvecklas till en nyanserad diskussion på hög kvalitetsnivå.
  • ...och så finns ju Utsidans språkcafé, som skulle kunna fylla en renhållningsfunktion och bespara oss en mycket vanligt förekommande sorts trådurspårningar, om bara folk var medvetna om att den finns ;)

I all hast; jag fyller på när jag kommer på mer.
 
Trådar på smala teman där det visar sig existera många som tycker den väldigt smala frågan är oerhört intressant och har mycket kunskap att bidra med. Det finns väldigt många sådana trådar!

Nu är det ju en viss balansgång. Det finns smala ämnen som inte skulle vara intressanta om de blev breda. Otillgängliga platser dit ingen vill, t ex, utifrån personligt intresse. Den som riktar för mycket strålkastarljus på sådant innehåll riskerar hamna i onåd med The Dark Side Society...

(Jag får tydliggöra att det inte är ett hot. @fowwe klargör ändå längst ner i inlägget att han inte funnit belägg för dess existens. Men det finns heller inga belägg som helt utesluter hypotesen om dess existens! Vi vet ju heller ingenting om hur långt de är beredda att gå för att bevara hemligheten. Jag skulle som minst råda den som uppmärksammar folktomma platser att fortsätta som vanligt men iaktta försiktighet!)


Sedan har vi trådar där det är lite svårt att ta trådstartaren på allvar, men bemötandet är så öppet, icke-fördömande (nåväl, de flesta) och genomseriöst (jaja, de flesta!). T ex den här om att leva i vildmarken.

Varje försommar kommer ju inläggen där det uppenbart är någon som knappt vandrat innan som planerat nån vansinnesrutt genom Sarek. Väldigt underhållande. Bemötandet är... varierat. Oftast seriöst och uppmuntrande. Det är ett trevligt community det här.

Det finns mycket om t ex DIY som man skulle kunna samla och lyfta under en sådan där tematisk, typologigenomskärande sektion som jag efterlyste.

UL trendar ju annars väldigt, i andra kanaler. På Facebook finns ju en grupp med närmast sektbetonade regler om vad det man skriver om max får väga. Det roliga med Utsidan är att de båda lägren finns under samma tak.

Skal vs gore-tex är en annan vattendelare med sektliknande tendenser i de båda lägren, kanske särskilt i skallägret som många "erfarna" gått över till. (Under senare tid finns också ett allt större vandra-i-tunn-löparskoläger med avancerade vandrare som uppnått frälsning.)
 
Senast ändrad:
(...) UL trendar ju annars väldigt, i andra kanaler. På Facebook finns ju en grupp med närmast sektbetonade regler om vad det man skriver om max får väga. Det roliga med Utsidan är att de båda lägren finns under samma tak. (...)
Haha, har just kikat in där - samma intryck :cool:. Plus märkesfixeringen, att de tongivande tycks ha väldigt tjocka plånböcker, och att väldigt många "upptäckter" och insikter är för länge sen gjorda på Utsidan.
Det är precis detta som är så bra och unikt med Utsidan - man får mycket mer avspänt och allsidigt info, och inte minst en interface som står skyhögt över FB:s när det gäller att stödja mer nyanserade diskussioner.
Skal vs gore-tex är en annan vattendelare med sektliknande tendenser i de båda lägren, kanske särskilt i skallägret som många "erfarna" gått över till. (Under senare tid finns också ett allt större vandra-i-tunn-löparskoläger med avancerade vandrare som uppnått frälsning.)
Antar då att du menar "skodon". Det finns också bra diskussioner om "vriststöd", vadning, blöta resp. torra fötter mm, och därmed valet av skodon för vandring, i trådar som Kängor eller trailskor? och Trailrunningskor i stället för vandringskängor.

Det finns även bra diskussioner om membrankläder - här en av de mer grundläggande - om vad man kan (och inte kan) förvänta sig av dem och hur de bäst gör nytta - som "en jacka fixar allt" (vind, myggskydd, regn...) eller endast som renodlade regnplagg (som då kan vara lättare).
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lipfip Utsidans bästa berättelser Nya Utsidan – Innehåll/temaförslag 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.