Utsidans bästa berättelser

lipfip

Forumvärd
Vi vill lyfta fram Utsidans bästa reseberättelser. Vilka artiklar och blogginlägg* tyckte du har varit kul att läsa, har berört eller inspirerat dig eller gjort dig klokare? Här kan du länka till dina personliga favoriter från de senaste 10-15 åren.

Man får även tipsa om sina egna artikel så klart. Det går också bra att skicka PN till mig eller ett mejl till redaktion@utsidan.se


*Skillnader mellan artiklar och blogginlägg diskuteras in an annan tråd. Här och nu utgår vi ifrån att bra reseberättelser finns bland båda ☝️
 
Det finns väldigt mycket läsvärt. Jag tycker inte ni ska lyfta enskilda artiklar på det sättet eftersom det finns så mycket bra där man minst anar det, utan snarare i så fall länka till sökresultat på teman, ämnen och platser, (med hjälp av ny sökfunktion), där allt innehåll får samma chans. Möjlighet att ordna resultaten efter läsningar eller kommentarer ger då en indikation om kvaliteten. Jag fattar att några inte tycker rangordning utifrån popularitet är bra, men jag tycker hellre det än att redaktionen eller tipsare väljer ut en text eller en skribent framför en annan. Jag är helt övertygad om att en grundligt genomarbetad, kanske ofta lite längre reseberättelse, med fina bilder och ett bra språk får mer läsningar och kommentarer än något kortfattat hastigt. Därför är det absolut ett både smidigt och justare sätt att göra urvalet på.

Det sagt, så är ju flera av de bästa några som fokuserat väldigt mycket, och har väldigt mycket kunskap om, specifika fjällområden. Givetvis är det fantastiskt att vi alla kan ta del av det, men vi kanske inte bör highlighta det mer än allt annat bara för kvalitetens skull. Då riskerar vi ju att driva hela svenska folket till de områdena innan folk ens bett om det själva. Inte för att nytt folk inte får hitta dit och alla har vi varit nya, men om nya ska hitta dit så kan de ju i alla fall få söka sig till ämnet själva först och göra den där sökningen...

I så fall tror jag mer på att låta nämnda skribenter gå samman under en gemensam pseudonym som pumpar ut kvalitetsartikel efter kvalitetsartikel om hur underbart det är att gå på Kungsleden eller upp på Kebnekaise, som ni kan pusha ut och marknadsföra. Då blir annonsörerna nöjda och ensliga fjällområden får förbli ensliga tills någon söker sig dit aktivt.

Det är faktiskt den bästa idén jag fått på länge!! 🤣
 
Senast ändrad:
Den bästa artikeln jag kommer på är en tragisk sådan, men ändå inspirerande https://www.utsidan.se/cldoc/den-sista-klatterturen.htm

Det är massvis av layout som hoppat fel efter webbplatsändringarna.

Håller med om att det är en jättebra berättelse. Ett citat ekar i mitt huvud: "Människa möter motstånd och förändras" från en föreläsning om storytelling av Ulrika Nybäck... Bra berättelser handlar om det som utvecklas i oss. Och det finns massvis av sådant på Utsidan! (Såväl som mer sakliga genomgångar som också kan vara jättebra.)

Men min poäng med att inte sammanställa de bästa berättelserna utifrån tips, är också att det lär ju bli en rätt kort och statisk lista. Hur länge ska varje lista med bästa berättelser vara konstant liksom, när det finns så oerhört mycket läsvärt. Genom att istället göra neddykningar i olika ämnen och teman, eller låta läsaren browsa bland en stor mängd ämnen, och med dynamiska listor inom varje, så blir det ju automatiskt mer varierat.
 
Senast ändrad:
Här är ett exempel på vad jag INTE vill se på Utsidan.

Alltså, redaktionella, klickdrivande artiklar med typ listor på vandringar man kan göra, med länkningar till våra vandringsberättelser.

Dvs: Att använda berättelserna som platsmarknadsföring och driva folk ut till olika ställen.

Icke direkta nybörjarvandrare kommer ta sig ut och upptäcka nya ställen ändå. Fixa bra sökmotor så inspirationen kan delas och hittas av de som vill och är redo.

Jag tänker att just det där ordet dela är viktigt. Vi delar med varandra. Det är ett ömsesidigt förhållande. Inte att vi som skapar ger och driver eller skapar intäkter eller ökad turism när anda klickar.

Jag har svårt att tro att någon av oss skriver i syfte att driva ut folk till olika platser. Vi delar upplevelser. De flesta texter handlar ändå i slutändan om upplevelsen, inte om platsen i sig... Vi delar ett intresse. Det blir väldigt klurigt om den ömsesidiga intressedelningen kommersialiseras.

I dessa tider när STF äntligen fått backa och bommar igen restauranger, finns ingen anledning att andra aktörer såsom Utsidan ska ta över stafettpinnen i att aktivt verka för att "tillgängliggöra fjället för nya målgrupper".

Ta gärna en funderare, ni som driver Utsidan, hur ni ställer er i den frågan. Jag skulle gärna vilja veta. Vilket är Utsidans syfte? Hur ställer sig Utsidan i frågan om ökad tillgänglighet av svenska fjällen? Ni kan ha, eller ni har helt klart, en kritisk roll där beroende på väg framåt.



Det sagt. Om jag ska nämna EN artikelserie som är av hög kvalitet och av extremt högt värde, som förtjänar mycket synlighet pga det högre syftet med texten, så är det Hans Fowelins och Björn Anderssons bloggsvit om Njoatsosvágge. Läsvärd från början till slut och borde ges ut i bokform. De har inte bara djupstuderat, besökt och skildrat nedre delen av dalgången. Utan de gör det i syfte att synliggöra naturvärdena i ett område som gränsar till Sarek, har samma vilda karaktär som t ex Rapadalen, men märkligt nog inte ingår i nationalparken, inte är skyddat, och: Har varit föremål för gruvprospektering! Det är ett exempel på platsmarknadsföring som har ett högre syfte. Det är svårt att inte bli berörd.

När jag nu klickar mig in i den bloggsviten blir det tydligt vad jag saknar när jag går in i på bloggsidan eller i enskilda bloggar. En överblick. Texten som ligger under "Om mig" där projektet beskrivs måste ju synas när man går in på den bloggsidan, annars fattar man ju ingenting när det första man ser är ett lösryckt blogginlägg.

Jag tar och skriver vidare om det i den där kategoriseringstråden. ;)
 
Senast ändrad:
Jag är inte kunnig nog att diskutera web-teknik men jag håller med om allt Elvah har uttryckt ovan både gällande teknik och innehåll. Det är dålig stil att kommersialisera välvilliga personers berättelser och utmärkta råd.

Däremot är jag språkligt kompetent och de flesta av oss vill läsa välskrivna texter. Därför reagerar jag på den bedrövliga rubriken på denna tråd. Det kan vara ett misstag men att få svenskan begriplig borde vara det minsta problemet.
 

lipfip

Forumvärd
Tycker framför allt att det är synd att så många bra berättelsen ligger gömda och att det vore fint att lyfta fram dessa igen. Till exempel via startsidan och nyhetsbrev, kanske via vissa artiklar som behandlar samma område/tema och där det är meningsfull att länka/hänvisa till andra relevanta texter. Det är inte tanke att skapa klickvänliga guides utifrån kommentarer i denna tråden.

Så klart finns det inte berättelsen som är (objektiv) bäst. Ledsen att jag förenklade. Men ni förstår väl att vi letar efter personliga favoriter som ni – helt subjektiv – tyckte var kul och berörande att läsa. Som:
(Tacksam att ha fått tillgång till den läsning utan ha sökt aktiv via sökfunktionen.)

Frågan om Utsidans syfte och hur vi ställer oss till ökad tillgänglighet i Svenska fjällen/naturen kommer vi att svara på i vår egen blogg under denna veckan.
 
Senast ändrad:
Hans Fowelins och Håkan Fribergs (med bidrag från fler) sviter om Präststigen och rösen. Anders_sthlm:s om Tore Abrahamsson och hans fjällstuga, med lång läsvärd diskussion efteråt.

Notera: mina länkar är bara lösryckta exempel. Där finns fler delar, och fler som skrivit om dessa ämnen, men det är hopplöst att gräva mer rättvist och precist med den kassa sökfunktionen. För att hitta behövde jag söka utifrån via google, och därefter manuellt leta fram det mest relevanta.

Jag vet t ex att "rösen" ingår i en svit om tre, men hittar inte de två övriga med rimlig arbetsinsats - för nu går det tydligen inte ens att gå från ett blogginlägg till "nästa" och/eller "föregående" - bara det i sammanhanget irriterande käcka "läs mer i bloggen"! Visst gick det innan att gå framåt/bakåt i en bloggförfattares inlägg?
Återställ gärna, det är ju helt elementärt. Visst kunde jag ha kollat inläggets datum, gått till bloggarkivet, och sen kollat runt bland närliggande datum, men... ni förstår. En mindre hängiven besökare kommer att ge upp ungefär här.

Ursäkta OT om sökfunktion (igen), men det var oundvikligt.
 
Hans Fowelins och Håkan Fribergs (med bidrag från fler) sviter om Präststigen och rösen. Anders_sthlm:s om Tore Abrahamsson och hans fjällstuga, med lång läsvärd diskussion efteråt.

Notera: mina länkar är bara lösryckta exempel. Där finns fler delar, och fler som skrivit om dessa ämnen, men det är hopplöst att gräva mer rättvist och precist med den kassa sökfunktionen. För att hitta behövde jag söka utifrån via google, och därefter manuellt leta fram det mest relevanta.

Jag vet t ex att "rösen" ingår i en svit om tre, men hittar inte de två övriga med rimlig arbetsinsats - för nu går det tydligen inte ens att gå från ett blogginlägg till "nästa" och/eller "föregående" - bara det i sammanhanget irriterande käcka "läs mer i bloggen"! Visst gick det innan att gå framåt/bakåt i en bloggförfattares inlägg?
Återställ gärna, det är ju helt elementärt. Visst kunde jag ha kollat inläggets datum, gått till bloggarkivet, och sen kollat runt bland närliggande datum, men... ni förstår. En mindre hängiven besökare kommer att ge upp ungefär här.

Ursäkta OT om sökfunktion (igen), men det var oundvikligt.

Nja så svårt är det inte att hitta. Tryck på en etikettlänk och du hittar de andra två rätt enkelt.

Antar detta är del 2: https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/fardvagen-pa-fjallet-praststigen-1.htm
Och detta del 3: https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/praststigen-en-uppfoljning.htm
 
Nja så svårt är det inte att hitta. Tryck på en etikettlänk och du hittar de andra två rätt enkelt.

Antar detta är del 2: https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/fardvagen-pa-fjallet-praststigen-1.htm
Och detta del 3: https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/praststigen-en-uppfoljning.htm
Präststigen hittade jag rimligt enkelt, däremot inte rösen-sviten (jo, jag jag vet hur jag ska hitta den, men det jobbet kommer inte en ny besökare att lägga ner).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lipfip Utsidans bästa trådar Nya Utsidan – Innehåll/temaförslag 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.