Rottefella Xplore, nån som hunnit testa?

Någon här som hunnit testa nya turbindningarna Xplore från Rottefella?

Alfa gör kompatibla pjäxor: Xplore – Alfa Sko - Sweden (alfaoutdoor.se). Även Alpina har kommit med nån modell, säkert fler skotillverkare som hakar på senare om det finns efterfrågan.

Klämt o känt lite vid besök på XXL som säljer dom tillsammans med Alfas pjäxa Skaget Perform
Tycker konceptet ser högintressant ut, hade nog slagit till om jag inte köpte nya bc-pjäxor förra året. Inte främst för bättre utförsprestanda utan för helheten.

Fördelar jag ser:
  • Pjäxor med lite bättre gåegenskaper än BC. Lite bättre mönster och mer naturligt steg då pivotpunkten är inflyttad något jmf BC, rundare tå ger också ett mer naturligt steg utan skidor.
  • Tycker designen verkar mindre benägen att kladda igen med is o snö.
  • Jag är rätt tung, skrååkning eller hårda inbromsningar på hård snö ger stor belastning på bindningen. Har pajat en bc-bindning vid plogning med pulka utför och på tidigare crispipjäxor började tåbygeln glappa i infästningen i sulan. Dessa ska ju klara vrid- och böjkrafter bättre med bredare infästningspunkter. Dvs bättre hållbarhet för tunga åkare som gillar kuperad terräng.
  • Skaget Perform tycks vara en bra mix mellan stabilitet och åkkänsla. Säket bra för dags/stugturer och nån långhelg i tält om det inte är snorkallt.
Men, hur är hållbarheten och funktionen i praktiken?
  • Fjädern, tillskillnad från vanliga techbindningar för alpin turåkning sitter den inbyggd i skon istället för i bindningen. (Pinnarna flexar in i sulan när man kliver i bindningen.) Tx om man kliver ner i ett blöthål med skon, ingen risk att det totalt fryser igen och blir omöjligt att kliva ur eller i bindningen? En vanlig techbindning är ju lätt att rensa från is med stavspetsen.
  • Hållbarheten i bindningens tådel. Plast med metallförstärkningar i hålen som håller pinnarna. Styrspår i plast för att guida pinnarna ner i hålen. Håller det över tid, är ju rätt dyra bindningar jmf bc.
Så, nån som köpt och hunnit åka lite?
 
Lite mer blandat omdöme i norska skidtidningen Fri Flyts nummer 7 november 2021. 4-sidors artikel. Dessutom korta notiser om 4 kompatibla pjäxor 3 från Alfa och en från Alpina.

Kort + och - ruta nedan.

Thure

20220124_174411.jpg
 
Sulan är nog inte helt idealisk för promenader vilket framgår i artikeln i Fri Flyt. Det är en vinkling i sulan under tårna som slits.

Vilken av kängorna som är mest aktuell för skridskoåkning vet jag inte. Helst skulle jag med lös häl vilja ha en gångjärnsfunktion under stortåns grundled pedalpunkten och inte så långt fram som på denna bindning.

Pris och vikt är andra faktorer som förmodligen gör att det kommer att dröja innan vi har erfarenheter från användning vid långfärdsskridskoåkning. Lite bilder finns t ex här https://scandinavianoutdooraward.com/alfa-sko-rottefella-rottefella-xplore-alfa-free-a-p-s-gtx/

Den här filmen med Alpinakängan Alaska XP och Alfas lite mer futuristiska känga Free X/ P/S GTX är sevärd https://telemarktalk.com/viewtopic.php?f=19&p=45135 och där verka ALpinakängan vara mer lämpad för långfärdsskridsko. Den är dessutom betydligt billigare.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag hade planer på att försöka modda en bc-pjäxa och köra med en lätt tech-tå (och eventuellt även häldel) och sprang på rotefella xplore först nu. Den spontana reaktionen är att jag ska gå vidare med min plan om att modda istället för att betala bara lite mindre för en tung plastig bindning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.