Intressant. När jag läser inläggen och länkarna påminns jag om en övning som jag försummat de senaste åren, nämligen Bergsbestigaren. Sen jag slutade springa (vid c:a 76 års ålder) har jag inte ägnat mig åt någon mer utpräglad regelbunden konditionsövning, någon som kan defineras genom en rutin (t ex viss bana x ggr i veckan eller x set om y reps var. För Bestigaren rekommenderas, tror jag, ngn form av AMRAP. Nån som har förslag? Eller ska jag lita på att kombinationen av flera kondiskrävande övningar räcker?Risk/reward är rimligtvis för hög med burpees för de flesta som är +70 och redan har artros i knän eller fotleder. Visst, det är en effektiv övning, men skaderisken, både vad gäller försämring av artrossymptom i knäna och tendinos eller partiell ruptur i Achillessenan kanske inte är värt risken? Det är ju också en ganska komplex övning vad gäller balans och, som sagts ovan, vid yrsel eller blodtrycksfall.
Jag brukar nog generellt avråda från den typen av belastning om man redan har artros.
Nyttan är nog stor, men risken för skada större, tror jag.
Jag gick två serier för min sista PT. Till den första föreslog jag som avslutning att han, helt mot våra rutiner, skulle ta över helt, jag skulle inte veta något i förväg och inte ha något att säga till om. Det blev rätt mycket burpees och gående utfall, bl a. Han motiverade med att det saknats konditionsmoment på våra träffar. OCh jag svarade att han iaf inte lyckades köra slut på mig; sen roade jag mig med att låta honom gissa min morgon puls/kvar i sängen. 55 trodde han. Rätt svar, 47. (idag är den 52, och jag märker att min vilopuls dagtid har stigit de senaste åren, till en bit över 60).
Är det någon övning där jag känner av eller hämmas av mina artroser är det stående Utfall (åt höger) eller Uppresning (höger ben) från en bänk eller stol, 45 cm.