Bloggar > Majjens blogg > Murstensdalen...

Murstensdalen...

...är ett naturreservat beläget mellan Karlskoga och Grythyttan, längs väg 205. Cirka 3 mil norr om Karlskoga finns skyltar som leder fram till parkeringen. Positioneringen gäller P-platsen.

Härifrån kan man välja att gå någon av de två rundslingorna, enligt uppgift på länsstyrelsens hemsida 5 respektive 12 km. Jag bedömer dem dock vara endast 4 respektive 10 km.

Naturreservatet består av Mosserudsplatån i väster och Murstensdalen i öster. Denna del består i själva verket av ett antal sprickdalar med rejäla bergsbranter.

Hela området är ett utpräglat urskogsområde. En av de äldsta tallarna i reservatet började gro år 1545 och den äldsta döda tallstubbe som står kvar grodde på 1200-talet. Man hisnar vid tanken!

Lodjuren har en stark stam här och omrfådet besöks årligen av björn och även ganska ofta av varg.

Här finns två möjligheter till övernattning. Om man går söderut från parkeringen stöter man på ett vindskydd vid Gruvtjärn efter en dryg kilometer. I dessa trakter ser naturen ut så här...

Följer man sedan leden vidare söderut och sedan mot nordost kommer man fram till vindskyddet vid sjön Lången. Där finns också en gammal "koja" som tyvärr börjar ruttna. Den innehåller dock två sängplatser.

Utsikt från vindskyddet.

Kojan

Vi lagade lunch.

Här hämtade vi vatten.

Här följer nu ett urval av de många "urskogsmotiv" som mötte oss på vår vandring...

Inlagt 2011-09-18 18:08 | Läst 16721 ggr. | Permalink
2011-09-18 18:30   Thomas Traneving
Vackra bilder! Värt ett besök! /H

Svar 2011-09-18 19:11   Håkan Friberg
Mmm... Det är ju inte SÅÅÅ långt från Tiveden. :-)

2011-09-18 19:04   BrittMarie
Fina bilder, känns som vildmarksfaktorn är hög! Lockar till besök!

Svar 2011-09-18 19:13   Håkan Friberg
På senare tid Har jag "upptäckt" den här delen av mitt hemlän. Det finns SÅ mycket som lockar här. Jag drömmer om att glida ner för Svartälven i kajak...

2011-09-18 22:32   Thomas Traneving
Stämmer.... Men vindskyddet vid vretstorp är närmre ;) /H

2011-09-19 08:36   äventyrssugen
Många fina bilder. Stigen på nr. tre från slutet ser juvligt ut.

Svar 2011-09-19 10:02   Håkan Friberg
John Bauer...

2011-09-22 21:40   Headheretic
Rekomenderar Murstensdalen. Vill mn se rovdjur är det här ett riktigt bra ställe. Lokarevirets vargar rör sig i området. Inte längededan en vargunge tragiskt blev ihjälkörd i närheten. Annars är som Håkan skrev Svartälven en höjdare. Rekomenderar sträckan närmast Karlskoga under vår och höst när påsläppet från dammarna är stort. Då bjuder sträckan på två roliga men lätta forsar. Se min sida...

» Visa även betygsättningar utan kommentar