Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-19, 20:10
saraholvid saraholvid är inte uppkopplad

Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen

Hej alla veganer och andra som vill ha mattips till fjällvandringen!

Här är några recept från den senaste turen. Vi tyckte att allt var gott och blev alltid mätta, men en stor person kanske behöver öka på mängderna lite. Recepten avser 1 portion.

(Ibland har man turen att få färska bär till frukost!)

Bifogade bilder
Filtyp: pdf recept.pdf (48.7 KB, 7857 visningar)
Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 20:35
MonicaKa MonicaKa är inte uppkopplad

Toppen!

Tack! Alltid kul att få nya matförslag, och gärna veg-alternativ. Som kött-ätare är man (jag iaf) dålig på att veta vad som blir gott och är lättlagat. Dessa ska provas! Kul!
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 12:49
AndersOleander AndersOleander är inte uppkopplad

fråga Sojabitar & sojafärs

Tack för alla recepten!
Undrar bara var köper man sojabitar och sojafärs?
Vad har de för hållbarhet? Antar att det är god hållbarhet eftersom de förekommer i så många av recepten.
Behöver de behandlas på något sätt, typ torkas, blötläggas före tillagning?

ANDERS
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 15:00

Sojaprodukter

Hej!

Jag hittade sojaprodukterna i en hälsokostbutik, men det kanske kan finnas i välsorterade matbutiker också. Sojagrytbitar och -färs är torrvaror och håller jättelänge utan problem!

De kokas ca 10 min och behöver ingen blötläggning före. Bara att lägga i kastrullen tillsammans med pastan eller vad man nu har till.

/Sara
Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 15:18
Mikaela Löfgren Mikaela Löfgren är inte uppkopplad

Jag har hittat sojabitar på Ica Maxi någon gång och även i andra affärer tror jag. Har även hittat någon form av torkad sojafärs.

Ytterligare ett tips är falaffel. Har hittat en falaffelmix som bara ska blandas med vatten, svälla 3 min och sen stekas. Väldigt trevligt med lite stekt smak som omväxling...

Kom på en sak till... Om man vill ha mer "enkel" vegetarisk mat så hoppas jag ingen har missat blå bands vegetariska färssåser, funkar även för köttisar. De är lagom simpla för att orka laga även om det blir sent.

Senast redigerad av Mikaela Löfgren den 2007-08-29 klockan 15:28
Svara med citat
Gammal 2007-12-08, 09:48
alven alven är inte uppkopplad

Schyssta recept, då har man nästa vandringsmeny klar redan nu

Hur gör ni när ni förkokar och torkar linser och kikärter? Kokar ni helt färdigt eller halvfärdigt? Tider, temperaturer etc? Linser brukar bli ganska geggigt när jag kokar det, hur funkar det att torka?

(Har noll erf av veggomat på fjället eftersom jag konverterade nu i höst; inser att menyn blir lite begränsad om man går på färdigfrystorkat...)
Svara med citat
Gammal 2007-12-09, 16:54
adventure_transport adventure_transport är inte uppkopplad

Veganmat är utmärkt för expeditioner och äventyr just på grund av att få produkter kräver kylning. Dessutom är det lättdiskat. Cocosfett är bra till vinterturer. Tälj ner i maten och få extra energi. Jag brukar dra ner på kolhydraterna en aning eftersom baljväxter och sojaprotein också innehåller en del energi. Sen är Helva bra som boost. Gjort på sesampasta och socker. Brukar välja den med pistagenötter. Mycket fett, energi och 14% protein.
/Janne
Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 15:15
awarnqvist awarnqvist är inte uppkopplad

jättebra recept!

ska definitivt använda till sommaren, kanske även hemma. mmmmm...
Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 13:29

Kul att ni gillar recepten! Och tack för de andra tipsen, ska prova falafel nästa gång!

Vad gäller att koka bönor, kikärtor och linser, är det bara att göra som vanligt med koktiden och sen breda ut dem på en plåt för att torka i ugnen på låg värme några timmar. Linserna kan man koka tillsammans med kryddor, så har man i princip en färdig sås/soppa att bara koka upp.

/Sara
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 16:32
danro danro är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av AndersOleander Visa inlägg
Tack för alla recepten!
Vad har de för hållbarhet? Antar att det är god hållbarhet eftersom de förekommer i så många av recepten.

ANDERS
Om du har vägarna förbi Finland kan du passa på att bunkra upp.
Där har oftast vanliga livsmedelsbutiker ett stort urval av sojaprodukter som dessutom är mycket billigare än i Sverige.

Tror jag köpte en 3-4 kg för en billig penning sist jag var där.
Praktiskt om man är vegetarian.
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 17:14
alven alven är inte uppkopplad

Citat:
ICA har ett märke som heter Kung Markatta (tv-flashbacks från barndomen...), det finns bl a sojafärs (plus en massa ekologiskt, från linser till lättöl...)
Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 19:35
Sundberg76 Sundberg76 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av saraholvid Visa inlägg
Hej alla veganer och andra som vill ha mattips till fjällvandringen!

Här är några recept från den senaste turen. Vi tyckte att allt var gott och blev alltid mätta, men en stor person kanske behöver öka på mängderna lite. Recepten avser 1 portion.

(Ibland har man turen att få färska bär till frukost!)
Stort tack för recepten - hela menyn för första vandringsveckan är baserad på dina recept.
Man bugar och bockar

Citat:
Tack för alla recepten!

ANDERS
Nu vet jag inte var du bor, men i Uppsala kan man köpa både sojafärs & sojabitar i en butik som heter "Sivia matcenter".
300g för 20kr. Väldigt bra näringsvärde (för oss veggisar);
Per 100g:
Protein: 51g, Kolhydrat: 13g, Fett: 1g, Fiber: 25g. Energi: 267kcal

Behandlingen enl. etikett på förpackning: "låt sojaproteinet sjuda i 10 min. Häll av vattnet och tillaga det som om det vore kött."
Hållbarhet är 1 år.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:52.

Logga in