Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-05, 19:50
sofiah sofiah är inte uppkopplad

Gräddpulver och mjölkpulver med fett

Var kan jag köpa mjölkpulver och gräddpulver med fett? Tidigare länkar hänvisar till mataffärer. Jag har nu frågat på ett antal affärer av olika ställen i Göteborg och de känner inte till något annat än Sempers fettfria pulver... Några konkreta tips i Gbg området eller på nätet?
Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 20:31
glenn o.c. glenn o.c. är inte uppkopplad

På Willys, titta efter "nysvenskarnas" hylla, där hittar du en gul plåtburk "Nido".
Den gul-bruna gräddburken innehåller inget fett och liknar mer den gamla "Prädden"

Glenn
Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 20:37
sajberjohan sajberjohan är inte uppkopplad

Willys har fler varianter än Nidos som är bra mycket bättre än Sempers, men lite lurigare att förstå vad som står på burkarna =)
Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 20:15

Har nu i fält provat Nidos torrmjölk som fick mer än godkänt. Bättre än UHT mjölk tyckte hela familjen. Nu är kaffet räddat! Gräddpulver återstår att hitta. Vi såg just Prädd varianten i Spanien, men utan fett tror jag inte att den skulle göra sig i en gryta...
Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 20:57
Vandrare Vandrare är inte uppkopplad

Om du åker till Norge så kan du handla där. Har för mig att deras vanligaste mjölkpulver har ca 3% fett.
Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 17:23

Renskavsgryta

Citat:
Ursprungligen postat av Vandrare Visa inlägg
Om du åker till Norge så kan du handla där. Har för mig att deras vanligaste mjölkpulver har ca 3% fett.
El Nido finns i nästan varje affär och smakar gott, men det är gräddpulvret som fortfarande är ett bekymmer vill ha det till sås... Har någon en alternativ lösning för hemgjord och torkad renskavsgryta?
Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 17:56
pysen78 pysen78 är inte uppkopplad

Borde man inte kunna bygga vidare på nido och "fetta till" grytan med t.ex ghee?
Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 18:40
xtrem xtrem är inte uppkopplad

Jag använder Nido mjölkpulver och en klick smör när jag kokar risgrynsgröt. Bränner aldrig fast, inte ens över öppen eld och smakar julafton varje gång med lite kanel/socker på.
Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 17:29
storfamiljen storfamiljen är inte uppkopplad

Jag tillåter mig ett litet inhopp här i mjölkpulverdiskussionen: hur ser det ut med kokosmjölkspulver? Någon som vet var man kan få tag på det? Har precis varit söderut och lagat goda såser med fett kokosmjölkspulver. Tänkte då att detta borde fungera även på sommaren i fjällen, men hittade inget sådant pulver (City Gross, Ica Kvantum).
Förslag?
Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 20:25

Citat:
Ursprungligen postat av pysen78 Visa inlägg
Borde man inte kunna bygga vidare på nido och "fetta till" grytan med t.ex ghee?
Ghee? Vad är det?

Cokosmjölkspulver har jag sett i vissa hyllor i närheten av cocosmjölken men också i vissa asiatiska butiker. Övervägen själv att göra Thaigryta inför nästa säsongs torrmat...
Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 23:36
FrankR (Frank Rudolf) FrankR är inte uppkopplad

Ghee är 'skirat' smör som håller länge, även i rumstemperatur. Jag har haft med mig det för att göra bearnaissås på några turer, fungerar jättebra. Det går att göra själv, googla lite så hittar du recept.
Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 08:46
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av storfamiljen Visa inlägg
Jag tillåter mig ett litet inhopp här i mjölkpulverdiskussionen: hur ser det ut med kokosmjölkspulver? Någon som vet var man kan få tag på det? Har precis varit söderut och lagat goda såser med fett kokosmjölkspulver. Tänkte då att detta borde fungera även på sommaren i fjällen, men hittade inget sådant pulver (City Gross, Ica Kvantum).
Förslag?
I 10kg förpackning!

http://www.sinlitrading.se/ind ... ategoryid=11
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.

Logga in