Gräddpulver och mjölkpulver med fett

Jag såg nämligen att dom sålde just Ghee på Luca i Malmö ,när jag irrade runt och sökte mjölkpulvret ,fanns både stora och bautastora förpackningar i konserver...nån som testat dessa?
 
Jag såg nämligen att dom sålde just Ghee på Luca i Malmö ,när jag irrade runt och sökte mjölkpulvret ,fanns både stora och bautastora förpackningar i konserver...nån som testat dessa?
Jag vet inte, eftersom jag gör min ghee själv. Kom burkarna från Asien, är det risk för att det är "karamellvarianten", var det någon centraleuropeisk produkt smakar det sannolikt mer neutralt. Arla säljer tiolitershinkar till restauranger, yrkeskockar föredrar att steka i skirat smör eftersom det inte bränns (mjölksockret och proteinerna är ju borta), och inte heller bubblar och fräser (vattenfritt). Var det en sådan hink du såg, så smakar det "europeiskt". Se förklaringen i mitt förra inlägg.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag tror den var från Europa....får väl köpa den lilla (1kg?) och testa...
Annars kan man ju frysa smör och ha i en mattermos....
 
Hallå!
Jag använder Completa gräddersättning när jag har gjort renskavsgryta på fjället. Näringsvärde per 100g är 30g fett. Finns väl på alla kända livsmedelsbutiker har jag för mig.

Ha de, Henrik
 
Jag tror den var från Europa....får väl köpa den lilla (1kg?) och testa...
Annars kan man ju frysa smör och ha i en mattermos....
Varför skulle du behöva det? Skall du vandra extremt länge, eller i något mycket varmt land? Vanligt smör klarar sig hur bra som helst ett par veckor på fjället, stoppa det bara i en ogenomskinlig ask med tätt skruv- eller snäpplock och undvik att lägga det i solen. Med normala sommarnattemperaturer på fjället lär du snarare få problem att få det bredbart på morgonen ;).
 
Hallå!
Jag använder Completa gräddersättning när jag har gjort renskavsgryta på fjället. Näringsvärde per 100g är 30g fett. Finns väl på alla kända livsmedelsbutiker har jag för mig.

Ha de, Henrik
"Ingredients: glucose syrup, hydrogenated vegetable fat, milk protein, stabilizators: E340, E452, matter of acidity regulator: E525, emulsifier: E471, natural colour: beta-carotin, anticoagulant: E551."
Hmm, jag tror jag håller mig till den rena, frystorkade grädden...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
"Ingredients: glucose syrup, hydrogenated vegetable fat, milk protein, stabilizators: E340, E452, matter of acidity regulator: E525, emulsifier: E471, natural colour: beta-carotin, anticoagulant: E551."
Hmm, jag tror jag håller mig till den rena, frystorkade grädden...

Hehe, men det va fett i grejjorna i vilket fall. Sedan att det var lite saker som smälta hästläppar och kohudar och andra tvivelaktiga ingredienser det får du sila mellan framtänderna ;)

/Henrik
 
Varför skulle du behöva det? Skall du vandra extremt länge, eller i något mycket varmt land? Vanligt smör klarar sig hur bra som helst ett par veckor på fjället, stoppa det bara i en ogenomskinlig ask med tätt skruv- eller snäpplock och undvik att lägga det i solen. Med normala sommarnattemperaturer på fjället lär du snarare få problem att få det bredbart på morgonen ;).
Oj visste inte att smör klarade sig såå länge...
Smör sätter ju guldkant på stor del av all matlagning...Å grädde ,ska handla gräddpulver också!
 
Hehe, men det va fett i grejjorna i vilket fall. Sedan att det var lite saker som smälta hästläppar och kohudar och andra tvivelaktiga ingredienser det får du sila mellan framtänderna ;)
/Henrik
Nä, jag tror inte heller att jag dör av lite hästläpp i maten då och då, vill dock gärna vara lite principiell och använda min blygsamma konsumentmakt till att hellre främja efterfrågan på äkta produkter. Slutar vi köpa skräp och fusk, funkar förhppningsvis marknadsmekanismerna...
 
Oj visste inte att smör klarade sig såå länge...
Smör sätter ju guldkant på stor del av all matlagning...Å grädde ,ska handla gräddpulver också!
Håller med - jag baserar annars den mesta matlagningen på olivolja, men vissa saker går ju bara inte an utan smör och grädde ;)

Ang hållbarheten så tycker jag nog ändå att skirat smör klarar sig lite längre, men skillnaden märks först efter kanske ett par veckor (jag brukar vara ute länge).

Förvaringssättet är mycket mer avgörande - som sagt så luftfritt och mörkt som möjligt. Jag körde ett tag med påfyllningsbara tuber (går att köpa på Friluftsmagasinet i Malmö), men det blev faktiskt alltför svårutklämt i "vanligt" fjällväder. Nu fyller jag i stället smöret i en tjock fryspåse, som får forma sig efter förvaringsburken när smöret stelnar. Påsens mynning går då att sluta tätt om smöret, oavsett hur mycket som redan förbrukats. Asklocket kommer s a s som steg två (jag gör likadant med torkad hummous och annat gegga-aktigt, om inte annat så för säkerhets skull).

Är det ovanligt varmt, kan man ju lägga känslig mat i en fjällbäck vid rast, stoppa den i en plastpåse i grytmysaren fylld med is från närmsta snöfält, eller i brist på allt detta bara svepa den i en våt handduk i vinden (som kyler genom att stjäla avdunstningsenergi). En gång i ukrainska Karpaterna fick jag nyrökt fårost i en fäbod (mums), som ledigt överlevde en veckas sommartemperaturer på detta sätt.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.