Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-06-19, 10:35
HansP HansP är inte uppkopplad

Det har hänt spännande saker vid Salajekna. Per Holmlund berättar i Svenska Fjällklubbens tidning "Fjället" att det i augusti 2013 inträffade ett s.k. jökellopp. Salajeknas front hade minskat så mycket att sjön 878 tappades mycket snabbt framför glaciärfronten österut mot Lajrrojokken och rev med sig stora isstycken. Där man tidigare kunde gena upp på glaciärfronten för att fortsätta mot Miehtjerbákte rinner nu sjöns utlopp framför en isbräcka som är mellan 5 och 20 meter hög.
Den gamla färdvägen mellan Låmivatnet och Pieskehaurestugan påverkas inte av detta. Sjön sänktes ca fem meter, så de gamla utloppen mot väster och vid södra stranden har troligen blivit så gott som torrlagda. Det här sista är ett antagande som jag inte är helt säker på, skall undersökas i sommar då jag återvänder hit igen för att se vad naturen ställt till med.
Vi har i alla fall fått en ny attraktion att studera. Glaciärer är alltid spännande!
Kartorna behöver naturligvis ritas om. Lantmäteriet har vid förfrågan meddelat att det kan dröja några år innan man gör nästa flygfotografering i området.
Svara med citat
Gammal 2015-06-22, 08:27
majjen (Håkan Friberg) majjen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av HansP Visa inlägg
Det har hänt spännande saker vid Salajekna. Per Holmlund berättar i Svenska Fjällklubbens tidning "Fjället" att det i augusti 2013 inträffade ett s.k. jökellopp. Salajeknas front hade minskat så mycket att sjön 878 tappades mycket snabbt framför glaciärfronten österut mot Lajrrojokken och rev med sig stora isstycken. Där man tidigare kunde gena upp på glaciärfronten för att fortsätta mot Miehtjerbákte rinner nu sjöns utlopp framför en isbräcka som är mellan 5 och 20 meter hög.
Den gamla färdvägen mellan Låmivatnet och Pieskehaurestugan påverkas inte av detta. Sjön sänktes ca fem meter, så de gamla utloppen mot väster och vid södra stranden har troligen blivit så gott som torrlagda. Det här sista är ett antagande som jag inte är helt säker på, skall undersökas i sommar då jag återvänder hit igen för att se vad naturen ställt till med.
Vi har i alla fall fått en ny attraktion att studera. Glaciärer är alltid spännande!
Kartorna behöver naturligvis ritas om. Lantmäteriet har vid förfrågan meddelat att det kan dröja några år innan man gör nästa flygfotografering i området.
Det var när jag läste om detta som jag bestämde att årets vandring sker vid Sulitelma - igen. :-)

HåkanF
Svara med citat
Gammal 2015-06-22, 09:26
Maritha Maritha är inte uppkopplad

Det låter spännande. För tillfället loggar jag in endel på www.webkameraerinorge.com och just nu passar snöskor bättre än utan. Har ni tänkt er en tur senare? Hur som helst ha en fin tur!

Senast redigerad av Maritha den 2015-06-22 klockan 09:40
Svara med citat
Gammal 2015-06-22, 10:17
majjen (Håkan Friberg) majjen är inte uppkopplad

Jag och min medvandrare ger oss dit runt månadsskiftet juli-augusti. Inga snöskor, men väl stegjärn tar vi med.

HåkanF
Svara med citat
Gammal 2015-06-22, 18:38
HansP HansP är inte uppkopplad

Det blir nog under första halvan av augusti jag kommer dit, så att det mesta av snön har försvunnit.

/Hans
Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 16:28

Hej! Så blev det äntligen en tur i suli. Veni har visat bilder från en dag med fint väder vid sjö 878. Tack alla för hjälp och inspiration. Det som återstår är hyllan, blåmannisen, fin utsikt i Mietjevagge, Åselidalen, men då har jag uppslag till nya turer. Ha en fin höst
Svara med citat
Gammal 2017-01-26, 10:36

Hej. Är det möjligt att gå Falkflågdalen, Åselidalen redan i mitten av juli?
Svara med citat
Gammal 2017-01-26, 10:46
Otto Støver Otto Støver är inte uppkopplad

Det skal gå helt fint. Du vil treffe en stor snefonn øverst før du går ned til Sandvatnet, men ellers vil det i høyden være små rester av snø der sola ikke får tak. Snøen vil være fast og din å gå på, så det er faktisk bedre noen ganger å gå på snøfonna istedet for utenfor den. For sikkerhets skyld sjekk senorge.no så ser du forholdene nesten 100% slik de er.
Otto.
Svara med citat
Gammal 2017-01-26, 10:56

Tack för svar!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.

Logga in