Sulitelma - Staloluokta

Hallå, tänkte vandra från Sulitelma (så långt man kommer med bussen) till Staloluokta, och därifrån vidare genom Sarek mot Saltoluokta som slutmål, nu i sommar. Sträckan mellan Sulitelma och Stalo är jag helt obekant med och har inte ens skaffat karta ännu, är det någon som har en uppfattning om hur långt det är vandringsvägen? Hur pass svårvandrad är den sträckan? Tacksam för svar!

Ursäkta, men jag tycker det vore klokast att skaffa kartan/kartorna först och sedan börja planera på allvar! Faktiskt väldig trevlig sysselsättning. Har man kartorna till hands kan man lättare relatera de svar man får till namnen på kartan.

God tur!
Lars Östlin

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ursäkten är godtagen. Kartor i all ära, men att åka iväg och handla karta bara för att konstatera att avståndet är för stort är inte kul planering för mig. Jag vill vandra en ny väg genom Sarek, har gått både kors och tvärs men aldrig utgått från Staloluokta och vill inte heller åka helikopter dit. Därför vill jag gå från Sulitelma och därför är jag nyfiken på avståndet. Visar det sig bara för långt kanske jag väljer en annan väg. Ska ha med både morsan och sambon i år och då får det inte bli för många dygn i tältet.

Någon vänligt sinnad själ som kan bespara mig en hundring och upplysa om ungefär hur många mil det handlar om vandringsvägen? Alltså Sulitelma - Staloloukta

Jeg er jo enig i at det er lurt å skaffe kartene, men kollebolle kan jo bruke nettet og planlegge der.

Den strekningen han planlegger kjenner jeg første del av, til Staddajokk. Med unntak av stykket mellom Ny-Sulis og Sorjushytta (den norske) er det lettvandret hele veien. Det nevnte stykke har litt stigning, men ikke noe overvettes vanskelig. Men i tett tåke eller sterk vind (eller begge deler) ville jeg heller valgt å gå til Pieskijaure og derfra til Staddajokk. Mellom Ny-Sulis og Sorjus er det merket, men i tåke kan merkingen bli borte, og der er det farlige områder. Det gikk seg bort en utlending for et par år siden som omkom i nettopp dette området. Trollig mistet han retningen i tett tåke og havnet i feil terreng.

Anbefalt tid for vandring vil være fra juli til ut september, da er det rimelig snøfritt.

Sterkningen til Staloluokta har jeg bare sett på kartet og gått vintertid et titall ganger, og det er helt greit og like lettvandret som frem til Staddajokk.

For et lett og greit kart i Norge bruk dette http://ut.no/kart For mulighet til å måle og sette sine egne koordinater bruk dette http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2 Her kan du også markere for <Norge i bilder> og få et flott oversiktsbilde av terrenget.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips