Sulitelma - Staloluokta

Hallå, tänkte vandra från Sulitelma (så långt man kommer med bussen) till Staloluokta, och därifrån vidare genom Sarek mot Saltoluokta som slutmål, nu i sommar. Sträckan mellan Sulitelma och Stalo är jag helt obekant med och har inte ens skaffat karta ännu, är det någon som har en uppfattning om hur långt det är vandringsvägen? Hur pass svårvandrad är den sträckan? Tacksam för svar!
 
Ursäkta, men jag tycker det vore klokast att skaffa kartan/kartorna först och sedan börja planera på allvar! Faktiskt väldig trevlig sysselsättning. Har man kartorna till hands kan man lättare relatera de svar man får till namnen på kartan.

God tur!
Lars Östlin
 
Ursäkten är godtagen. Kartor i all ära, men att åka iväg och handla karta bara för att konstatera att avståndet är för stort är inte kul planering för mig. Jag vill vandra en ny väg genom Sarek, har gått både kors och tvärs men aldrig utgått från Staloluokta och vill inte heller åka helikopter dit. Därför vill jag gå från Sulitelma och därför är jag nyfiken på avståndet. Visar det sig bara för långt kanske jag väljer en annan väg. Ska ha med både morsan och sambon i år och då får det inte bli för många dygn i tältet.

Någon vänligt sinnad själ som kan bespara mig en hundring och upplysa om ungefär hur många mil det handlar om vandringsvägen? Alltså Sulitelma - Staloloukta
 
Jeg er jo enig i at det er lurt å skaffe kartene, men kollebolle kan jo bruke nettet og planlegge der.

Den strekningen han planlegger kjenner jeg første del av, til Staddajokk. Med unntak av stykket mellom Ny-Sulis og Sorjushytta (den norske) er det lettvandret hele veien. Det nevnte stykke har litt stigning, men ikke noe overvettes vanskelig. Men i tett tåke eller sterk vind (eller begge deler) ville jeg heller valgt å gå til Pieskijaure og derfra til Staddajokk. Mellom Ny-Sulis og Sorjus er det merket, men i tåke kan merkingen bli borte, og der er det farlige områder. Det gikk seg bort en utlending for et par år siden som omkom i nettopp dette området. Trollig mistet han retningen i tett tåke og havnet i feil terreng.

Anbefalt tid for vandring vil være fra juli til ut september, da er det rimelig snøfritt.

Sterkningen til Staloluokta har jeg bare sett på kartet og gått vintertid et titall ganger, og det er helt greit og like lettvandret som frem til Staddajokk.

For et lett og greit kart i Norge bruk dette http://ut.no/kart For mulighet til å måle og sette sine egne koordinater bruk dette http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2 Her kan du også markere for <Norge i bilder> og få et flott oversiktsbilde av terrenget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.