Färdbeskrivning 4st Sarekvandringar 20-21

Tack för fina bilder! Jag planerar redan nästa års Sarek-tur men det kommer i huvudsak att bli upplevelser nerifrån dalarna.Tänk om det funnits dagens utrustning när jag var ung! Vid min första tur 1966 var inte ens liggunderlaget uppfunnet och marknadens lättaste 2-manstält vägde 4,5 kg.
Sarek e fint på alla rutter och typer av turer! :) Jo det känns som att lättviktsutrustningen möjliggör en ny typ av turer i Sarek då det tillåter flexibilitet och mer säkerhet att ha med sig allt i den alpina terrängen, hade ju krävt en enorm kapacitet för liknande turer med 20-25kg på ryggen. Aldrig hört om nån som gör det med traditionell utrustning
 
Goprofilmerna är verkligen luftiga och spektakulära! Läckert att få uppleva för en som annars håller sig till dalar och rundare toppar.
 
Har tömt min gopro från två till dagar senaste vandringarna. Får bli lite uppdelat då jag fick gopro i present och filmat en del men inte direkt har kompetens att komprimera och göra en ordentlig film om hela turerna :) Kanske det kan finnas intresse då det kan va svårt att hitta info om de rutterna på andra ställen

25e juli, 21min, Sarvesvagge till Jiegnavagge via vandring och enkel klättring nordvästryggen upp till Skajdetjåhkkå 1937, försök på sydöstryggen ner, men vände upp igen och gick östryggen ner eftersom jag redan haft nog med exponering under dagen. Fick både dåligt och bra väder den dagen.

24e Juli, 15min, Alggavagge till Sarvesvagge via David nygrens 3 toppar och Riddajiegna. Dåligt väder hela dagen så inga vyer direkt, men kul vandring ändå.
 
Hej, delar ytterligare en film från sommarens vandringar jag gått igenom från gopro. Min sista dag i Sarek i somras 26/01. Jiegnavagge - Pårek slätten, via några toppar.

En fantastisk dag på många sätt, bra väder, spektakulär natur, häftig rutt som inte går att hitta detaljer om sen tidigare och en väl avvägd balans mellan komfort och lös skräck.

Reflekterade när jag gick igenom filmen jag hade att jag är rätt avtrubbad vad gäller lösa fjäll, och att det är en farlig miljö där det finns en viss risk inblandat framförallt eftersom det är omöjligt att ha full koll på precis allt vad gäller säkerhet. Men samtidigt så lockar det att prova sina vingar och röra sig lite utanför komfortzonen. Jag gillar iallafall det! Och det är rätt stor kontrast till dagens byråkratisering av friluftslivet där det ska vara kängor för 3k, tält för 10k, skriftliga konsekvens-och riskanalyser inför fjällturer - som helst ska ske med certifierade fjällledare och föregås av diverse kurser. För egen del tror jag byråkratisering skulle ta bort glädjen från aktiviteten.

Nu hoppas jag på en bra isklättringvinter :)

 
Är det 3jl Lashan 2 pro tält på bilderna,hur fungerar detta i blåst får du ut och sänka ned och spänna om linor och hur är det med en käpp mitt i tältöppningen i ett litet tält.
Jag hade dock ett Caravan keb 3 ryggås ursprung till HB anaris men det är nog betydligt större öppning än på ditt.
Har du en reservstav med eller hylsa lika till tältbågar.Jag har ett par vandringsstavar kompardell c3 pro och fick ju vara lite rädd om dessa och fällde ihop när jag skulle ha dem till att komma upp från felvald rastplats för att de ej skulle gå av.
Hade du isyxa och stegjärn vid branta snö passager och på glaciär.
Tack för bra bilder och text repotage (ska titta på filmer senare)
 
Är det 3jl Lashan 2 pro tält på bilderna,hur fungerar detta i blåst får du ut och sänka ned och spänna om linor och hur är det med en käpp mitt i tältöppningen i ett litet tält.
Jag hade dock ett Caravan keb 3 ryggås ursprung till HB anaris men det är nog betydligt större öppning än på ditt.
Har du en reservstav med eller hylsa lika till tältbågar.Jag har ett par vandringsstavar kompardell c3 pro och fick ju vara lite rädd om dessa och fällde ihop när jag skulle ha dem till att komma upp från felvald rastplats för att de ej skulle gå av.
Hade du isyxa och stegjärn vid branta snö passager och på glaciär.
Tack för bra bilder och text repotage (ska titta på filmer senare)
Hej! Jag vet inte hur tältet beter sig i storm, vill inte spekulera i det. Haft det i 15-18m/s gissningsvis och det kändes lugnt, behövde inte spänna om linor och så. Jag tycker att det ger betydligt högre komfort än 2p tunneltält, rymligare. Upplever inte att staven är i vägen i absiden.

Jag har inga reservdelar om en stav går av, av den anledningen brukar jag ha ett tält med 1 stav när jag går solo. I år gjorde jag ett undantag. Jag har själv haft av ett antal stavar, även om det va länge sen sist, så tycker i princip att det inte e optimalt att gå solo med det tältet en sån här tur.

För glaciär och brant snö har jag yxa och mikrospikes, går inte riktigt att jämföra med storskor och stegjärn, men de funkar bra för mig till de här turerna.
 
Riktigt bra filmat 💥👍 du får till det väldigt bra med din Gooro. Jag provade själv filma lite i år med en Gooro, men fick inte till det på långa vägar som du. Får jag fråga om dina inställningar? Vidvinkel? Upplösning mm?
Tackar som delar med dig av dina upplevelser 🙂
 
Riktigt bra filmat 💥👍 du får till det väldigt bra med din Gooro. Jag provade själv filma lite i år med en Gooro, men fick inte till det på långa vägar som du. Får jag fråga om dina inställningar? Vidvinkel? Upplösning mm?
Tackar som delar med dig av dina upplevelser 🙂
Hej, kul att höra!

Jag försökte kolla inställningarna nu men fattade inte riktigt vad som e vad 😅 så jag bifogar en bild på inställningarna. Minns inte om det va förinställd när jag fick kameran eller om jag googlade mig fram till nåt. Såg att kameran iaf kan filma i högre upplösning men det kanske inte spelar nån roll, jag är inte så påläst inom området. Det som har känts kul med gopro är att det e så enkelt, filmade mindre förut samt typ filmade inte alls på tekniska delar av turerna. Men med gopro går det ju lättare i att filma teknisk terräng
 

Bilagor

  • IMG_20210926_215417.jpg
    IMG_20210926_215417.jpg
    1.6 MB · Visningar: 82
Hej, kul att höra!

Jag försökte kolla inställningarna nu men fattade inte riktigt vad som e vad 😅 så jag bifogar en bild på inställningarna. Minns inte om det va förinställd när jag fick kameran eller om jag googlade mig fram till nåt. Såg att kameran iaf kan filma i högre upplösning men det kanske inte spelar nån roll, jag är inte så påläst inom området. Det som har känts kul med gopro är att det e så enkelt, filmade mindre förut samt typ filmade inte alls på tekniska delar av turerna. Men med gopro går det ju lättare i att filma teknisk terräng
Tackar 👍
 
Hej, delar ytterligare en film från sommarens vandringar jag gått igenom från gopro. Min sista dag i Sarek i somras 26/01. Jiegnavagge - Pårek slätten, via några toppar.

En fantastisk dag på många sätt, bra väder, spektakulär natur, häftig rutt som inte går att hitta detaljer om sen tidigare och en väl avvägd balans mellan komfort och lös skräck.
Tack för en ruggigt spännande film, riktig fjällskräck (sånt trams som ungdomar ser på film vid halloween är inget i jämförelse med detta). Har själv varit i Jiegnavágge och uppe på Gådoktjåhkkå men då tagit de helt vanliga vägarna, dvs säkrad med både "hängslen och livrem". Detta var intressant men frågan är om mina nerver skulle klara det. Meningen "en väl avvägd balans mellan komfort och lös skräck" är dessutom en litterär höjdpunkt.
/Hans
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.