Hej!
Jo svårt att få verkligt perspektiv då gopro förvränger en hel del och får saker att se luftigare ut än de är. Osäker på vilken film du menar men mellan gådogaskatjåhkkå och gådoktjåhkkå var det partier med brant, men inte vertikal klättring den rutten jag valde. Sluttningarna ned från ryggen är för branta för att gå omkring på.
Alla gillar ju olika saker i fjällen, och det är väl tur det är så. Själv älskar jag att vara uppe i bergen så mycket jag kan, helst i fint väder med utsikt - men det kan va kul även i andra förhållanden. Jag har en bakgrund som klättrare där jag lagt in mycket tid, och är fortfarande aktiv och tränar och så. Söker inte heller nån adrenalingrej, och upplever inte det så heller. Men tycker det är kul med lite utmaning, och prova sina vingar - fast på en nivå som känns komfortabel för fysik och psyke där och då liksom. Att gå klättersektioner i Sarek är ganska komplex som jag ser det - och kan inte jämföras med vandring. I Sarek går jag bara sånt som är tekniskt enkelt för mig, men det är löst, mycket routefinding och avlägset, rätt farlig terräng helt enkelt. Så klokt att ha nån form av riskperspektiv och vara trygg i vad en vill göra etc.
Appropå väderprognoser har jag köpt en inreach mini jag är mycket nöjd med, brukar be en kompis skicka dagliga prognoser från yr och smhi. Dessutom är det rätt skönt med nödsändare ifall nåt oberäknat skulle hända.