Sulitelma

Hej och HJÄLP!!!

Vi är ett gäng som skall vandra från Sulitelma i Norge till Ritsem i juni. Att planera etapperna är inga problem, men HUR transporterar vi oss dit.
Har funderat på att flyga från Gardemoen till Bodö, men hur kommer jag sen vidare ner till Sulitelma.

De flesta av oss kommer från Halmstad och för oss är som sagt flyget ett alternativ. men en kommer från Örnsköldsvik, och hur tar hon sig dit??

Tacksam för alla reseförslag!

Hej och HJÄLP!!!

Vi är ett gäng som skall vandra från Sulitelma i Norge till Ritsem i juni. Att planera etapperna är inga problem, men HUR transporterar vi oss dit.
Har funderat på att flyga från Gardemoen till Bodö, men hur kommer jag sen vidare ner till Sulitelma.

De flesta av oss kommer från Halmstad och för oss är som sagt flyget ett alternativ. men en kommer från Örnsköldsvik, och hur tar hon sig dit??

Tacksam för alla reseförslag!

Det går reguljära bussar från Bodö till Sulitjelma by via Fauske. Från buss-stoppet är det 1-2 timmars vandring till Nordkalottleden.

Se: http://www.177nordland.no/index.php?ac_id=280&ac_parent=280

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det går bussar längst Silvervägen, Skellefteå - Bodö. Kolladock upp detta då jag läst i lokaltidningen att denna linje ska läggas ner

/Vojma

Det går även fint att åka tåg till Fauske för er som kommer söderifrån. Nu kan man inte boka längre än till april om man söker på nsb, men det är mycket prisvärt att åka tåg i Norge. Kolla Göteborg-Fauske på:
https://www.nsb.no/

(Beställ inte via SJ, det blir mycket dyrare!)

För bussar i området se www.177nordland.no
Från Bodö (via Fauske) är det inga problem att ta sig till Sulitjelma.

Den stackars ö-viksbon kan ju hoppas att bussen Skellefteå-Bodö börjar gå igen... Annars flyga Stockholm-Oslo-Bodö, eller kanske tåg Ö-vik- Trondheim-Bodö, eller tåg Ö-vik- Narvik och buss till Bodö.... För boende längs norrlandskusten har det blivit väldigt långt till Bodö sedan bussen slutade gå!

För bussar i området se www.177nordland.no
Från Bodö (via Fauske) är det inga problem att ta sig till Sulitjelma.

Den stackars ö-viksbon kan ju hoppas att bussen Skellefteå-Bodö börjar gå igen... Annars flyga Stockholm-Oslo-Bodö, eller kanske tåg Ö-vik- Trondheim-Bodö, eller tåg Ö-vik- Narvik och buss till Bodö.... För boende längs norrlandskusten har det blivit väldigt långt till Bodö sedan bussen slutade gå!

Alternativet för Ö-viksbon kan ju även vara att vandra in från Kvikkjokk och möta upp resten av gänget i Pieskehaure eller Staloloukta. Kanske inte vad ni planerat förstår jag, men ville bara ta med det som alternativ;)

Ett annat alternativ är att ta tåget från Ö-vik till Trondheim för att där ansluta till de som kommer söderifrån (om de åker tåg).

Från Ö-vik är det nog smidigast om hon tar sig ner till Sundsvall och sedan tåg Östersund - Trondheim - Fauske. Kanske kan ni som kommer söderifrån se till att boka samma tåg norröver?

Ett alternativ kan vara att kolla samåkningssidor, som exempelvis den här: http://www.samakning.se/

Tillägg: Läste lite slarvigt och såg nu att flera redan hade tipsat om tåg via Trondheim...
http://www.samakning.se/

Senast ändrad:
Jag hittar ingen buss från Sulitelma till Bodø på lördagar. Går det ingen buss då? Jag ska åka vecka 34. Vad heter hållplatsen man hoppar på bussen? Finns flera ser jag i Sulitelma.

Hej! I Sulitjelma utgår bussen från Fagerli 10.00 om lördagar . Du kommer vell på grusvägen från fjället, gå förbi kyrkan och ner till stora vägen, där finns en busskur. I Fauske är bussen framme vid 10.45, gå av på rutelbilstasjonen, vid bensinmacken. Du får vänta där till 12.15 och är i Bodö 13.25.

Hej! I Sulitjelma utgår bussen från Fagerli 10.00 om lördagar . Du kommer vell på grusvägen från fjället, gå förbi kyrkan och ner till stora vägen, där finns en busskur. I Fauske är bussen framme vid 10.45, gå av på rutelbilstasjonen, vid bensinmacken. Du får vänta där till 12.15 och är i Bodö 13.25.

Tack för hjälpen. Var hittar du tidtabellen? Jag har letat mig trött på nätet men hittar inte detta.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips