Sulitelma

Hej och HJÄLP!!!

Vi är ett gäng som skall vandra från Sulitelma i Norge till Ritsem i juni. Att planera etapperna är inga problem, men HUR transporterar vi oss dit.
Har funderat på att flyga från Gardemoen till Bodö, men hur kommer jag sen vidare ner till Sulitelma.

De flesta av oss kommer från Halmstad och för oss är som sagt flyget ett alternativ. men en kommer från Örnsköldsvik, och hur tar hon sig dit??

Tacksam för alla reseförslag!
 
Hej och HJÄLP!!!

Vi är ett gäng som skall vandra från Sulitelma i Norge till Ritsem i juni. Att planera etapperna är inga problem, men HUR transporterar vi oss dit.
Har funderat på att flyga från Gardemoen till Bodö, men hur kommer jag sen vidare ner till Sulitelma.

De flesta av oss kommer från Halmstad och för oss är som sagt flyget ett alternativ. men en kommer från Örnsköldsvik, och hur tar hon sig dit??

Tacksam för alla reseförslag!

Det går reguljära bussar från Bodö till Sulitjelma by via Fauske. Från buss-stoppet är det 1-2 timmars vandring till Nordkalottleden.

Se: http://www.177nordland.no/index.php?ac_id=280&ac_parent=280
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det går bussar längst Silvervägen, Skellefteå - Bodö. Kolladock upp detta då jag läst i lokaltidningen att denna linje ska läggas ner


/Vojma
 
Det går även fint att åka tåg till Fauske för er som kommer söderifrån. Nu kan man inte boka längre än till april om man söker på nsb, men det är mycket prisvärt att åka tåg i Norge. Kolla Göteborg-Fauske på:
https://www.nsb.no/

(Beställ inte via SJ, det blir mycket dyrare!)
 
För bussar i området se www.177nordland.no
Från Bodö (via Fauske) är det inga problem att ta sig till Sulitjelma.

Den stackars ö-viksbon kan ju hoppas att bussen Skellefteå-Bodö börjar gå igen... Annars flyga Stockholm-Oslo-Bodö, eller kanske tåg Ö-vik- Trondheim-Bodö, eller tåg Ö-vik- Narvik och buss till Bodö.... För boende längs norrlandskusten har det blivit väldigt långt till Bodö sedan bussen slutade gå!
 
För bussar i området se www.177nordland.no
Från Bodö (via Fauske) är det inga problem att ta sig till Sulitjelma.

Den stackars ö-viksbon kan ju hoppas att bussen Skellefteå-Bodö börjar gå igen... Annars flyga Stockholm-Oslo-Bodö, eller kanske tåg Ö-vik- Trondheim-Bodö, eller tåg Ö-vik- Narvik och buss till Bodö.... För boende längs norrlandskusten har det blivit väldigt långt till Bodö sedan bussen slutade gå!

Alternativet för Ö-viksbon kan ju även vara att vandra in från Kvikkjokk och möta upp resten av gänget i Pieskehaure eller Staloloukta. Kanske inte vad ni planerat förstår jag, men ville bara ta med det som alternativ;)

Ett annat alternativ är att ta tåget från Ö-vik till Trondheim för att där ansluta till de som kommer söderifrån (om de åker tåg).
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Från Ö-vik är det nog smidigast om hon tar sig ner till Sundsvall och sedan tåg Östersund - Trondheim - Fauske. Kanske kan ni som kommer söderifrån se till att boka samma tåg norröver?

Ett alternativ kan vara att kolla samåkningssidor, som exempelvis den här: http://www.samakning.se/

Tillägg: Läste lite slarvigt och såg nu att flera redan hade tipsat om tåg via Trondheim...
http://www.samakning.se/
 
Senast ändrad:
Jag hittar ingen buss från Sulitelma till Bodø på lördagar. Går det ingen buss då? Jag ska åka vecka 34. Vad heter hållplatsen man hoppar på bussen? Finns flera ser jag i Sulitelma.
 
Hej! I Sulitjelma utgår bussen från Fagerli 10.00 om lördagar . Du kommer vell på grusvägen från fjället, gå förbi kyrkan och ner till stora vägen, där finns en busskur. I Fauske är bussen framme vid 10.45, gå av på rutelbilstasjonen, vid bensinmacken. Du får vänta där till 12.15 och är i Bodö 13.25.
 
Hej! I Sulitjelma utgår bussen från Fagerli 10.00 om lördagar . Du kommer vell på grusvägen från fjället, gå förbi kyrkan och ner till stora vägen, där finns en busskur. I Fauske är bussen framme vid 10.45, gå av på rutelbilstasjonen, vid bensinmacken. Du får vänta där till 12.15 och är i Bodö 13.25.

Tack för hjälpen. Var hittar du tidtabellen? Jag har letat mig trött på nätet men hittar inte detta.
 
Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.