Sulitelma till Vaimok

Hej,

Jag funderar på att vandra från byn Sulitelma till Vaimok och tillbaka. Jag är sugen på att gå denna strecka redan nu i juni (förmodligen mot slutet av juni).

Är det något som vet hur det har varit med snö där ikring i år eller hur det brukar vara? Fungerar det att gå redan i juni eller är det för tidigt?

Hur ser det ut med vad? Finns det broar eller finns det ställen som behöver passerad med vad?

Hur är terrängen, blockterräng eller snår eller något annat som är bra att veta?

Tar tacksamt emot all information :)

Jag har inga uppgifter om snöläget just i år, men tror inte att det är extremt åt något håll. Din vandring bör kunna ske utan större komplikationer från slutet av juni (efter midsommar) eller senare. Merparten av sträckan är ju rösad led med fasta broar över större vattendrag, se fjällkartan

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Det västliga läget och höjden över havet innebär dock att det även vid normal väderlek ligger rätt mycket snö där du ska gå. Min erfarenhet är dock att snön vid den här tiden på året normalt bär vandraren. Ok, ett och annat steg går man igenom, men den olägenheten kompenseras av att man slipper en del jobbig blockterräng under snön.

Lycka till önskar Pelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Varit kring Sårjåsjaur och även gått därifrån till Vaimok aktuell tidpunkt för ett antal år sen.
Rekommenderar keps och riktigt bra solskydd,då det troligen blir mycket vandring över snöfält.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips