• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Sulitelma runt - funderingar

Har plöjt lite trådar och blogginlägg om Sulitelma men skickar trots allt ut frågan här också… Planerar en tur runt Sulitelma längre fram i sommar. Utgår från Ny-Sulitjelma och tänker mig inte något mer avancerat än att följa leden runt. Funderar lite på vägvalet vid Låmivatnet, norr eller söder om? Är det någon som sitter på erfarenheter kring dessa vägars för och nackdelar? Har egentligen inga önskemål utöver att jag inte vill ha några monstervad…

Och apropå vad, det finns ju ett vad utmärkt på kartan några kilometer innan Pieskehaurestugan. Erfarenheter av detta? Och detsamma med Hadditvadet som man ju läst kan vara lite knepigt ibland?

//Daniel

www.danielnordgren.com

Låg svarsfrekvens får ses som ett sundhetstecken den här tiden på året men skickar ändå upp den här frågan igen... :)

Har plöjt lite trådar och blogginlägg om Sulitelma men skickar trots allt ut frågan här också… Planerar en tur runt Sulitelma längre fram i sommar. Utgår från Ny-Sulitjelma och tänker mig inte något mer avancerat än att följa leden runt. Funderar lite på vägvalet vid Låmivatnet, norr eller söder om? Är det någon som sitter på erfarenheter kring dessa vägars för och nackdelar? Har egentligen inga önskemål utöver att jag inte vill ha några monstervad…

Och apropå vad, det finns ju ett vad utmärkt på kartan några kilometer innan Pieskehaurestugan. Erfarenheter av detta? Och detsamma med Hadditvadet som man ju läst kan vara lite knepigt ibland?

//Daniel

www.danielnordgren.com
Daniel, det finns gott om tråder om vandring norr om Låmivattnet!

Det vet jag, precis som jag skrev i mitt första inlägg har jag läst en hel del både i bloggar och forum.
Önskade trots allt lite mer info trots att mycket redan skrivits.

Well well...
Hej Daniel,

Tillsammans med min svåger tog vi en tur runt Sulitelma i 2011, senare delen av juli. Vi följde inte lederna speciellt mycket utan höll oss på 1000-metersnivån så dina frågor om vadens beskaffenheter kan jag inte svara på. På hemvägen mot Ny-Sulitelma gick vi på norra sidan av Låmivatnet. Lättgånget, frodigt och fint med utsikt över en misshandlad sjö på ena sidan (den är nämligen reglerad) och höga berg på andra. Hur som helst, hängbron 2 km in på norska sidan var intakt (se bild) medan bron vid Låmihytta hade fått lite stryk (se bild). Dock inga problem att ta sig över. Mellan dessa broar fanns då egentligen endast ett vad som gav lite utmaningar om man ville komma över helt torrskodd. Vadet mellan Ny-Sulitelma och Sorjoshytta var långt men grunt.

Notera vänligen att jag inte kan bedöma hur vattenföringen var 2011 jämfört med i år. Det tycks vara en sen snösmältning i år och Sulitelmaområdet är känt för att vara senare än det mesta.

Lycka till!

Bilagor

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4

Liknande trådar

Logga in

Tips!