Sulitelma runt - funderingar

Har plöjt lite trådar och blogginlägg om Sulitelma men skickar trots allt ut frågan här också… Planerar en tur runt Sulitelma längre fram i sommar. Utgår från Ny-Sulitjelma och tänker mig inte något mer avancerat än att följa leden runt. Funderar lite på vägvalet vid Låmivatnet, norr eller söder om? Är det någon som sitter på erfarenheter kring dessa vägars för och nackdelar? Har egentligen inga önskemål utöver att jag inte vill ha några monstervad…

Och apropå vad, det finns ju ett vad utmärkt på kartan några kilometer innan Pieskehaurestugan. Erfarenheter av detta? Och detsamma med Hadditvadet som man ju läst kan vara lite knepigt ibland?

//Daniel

www.danielnordgren.com
 
Har plöjt lite trådar och blogginlägg om Sulitelma men skickar trots allt ut frågan här också… Planerar en tur runt Sulitelma längre fram i sommar. Utgår från Ny-Sulitjelma och tänker mig inte något mer avancerat än att följa leden runt. Funderar lite på vägvalet vid Låmivatnet, norr eller söder om? Är det någon som sitter på erfarenheter kring dessa vägars för och nackdelar? Har egentligen inga önskemål utöver att jag inte vill ha några monstervad…

Och apropå vad, det finns ju ett vad utmärkt på kartan några kilometer innan Pieskehaurestugan. Erfarenheter av detta? Och detsamma med Hadditvadet som man ju läst kan vara lite knepigt ibland?

//Daniel

www.danielnordgren.com

Daniel, det finns gott om tråder om vandring norr om Låmivattnet!
 
Det vet jag, precis som jag skrev i mitt första inlägg har jag läst en hel del både i bloggar och forum.
Önskade trots allt lite mer info trots att mycket redan skrivits.

Well well...

Hej Daniel,

Tillsammans med min svåger tog vi en tur runt Sulitelma i 2011, senare delen av juli. Vi följde inte lederna speciellt mycket utan höll oss på 1000-metersnivån så dina frågor om vadens beskaffenheter kan jag inte svara på. På hemvägen mot Ny-Sulitelma gick vi på norra sidan av Låmivatnet. Lättgånget, frodigt och fint med utsikt över en misshandlad sjö på ena sidan (den är nämligen reglerad) och höga berg på andra. Hur som helst, hängbron 2 km in på norska sidan var intakt (se bild) medan bron vid Låmihytta hade fått lite stryk (se bild). Dock inga problem att ta sig över. Mellan dessa broar fanns då egentligen endast ett vad som gav lite utmaningar om man ville komma över helt torrskodd. Vadet mellan Ny-Sulitelma och Sorjoshytta var långt men grunt.

Notera vänligen att jag inte kan bedöma hur vattenföringen var 2011 jämfört med i år. Det tycks vara en sen snösmältning i år och Sulitelmaområdet är känt för att vara senare än det mesta.

Lycka till!
 

Bilagor

  • Östra Låmivatnet.jpg
    Östra Låmivatnet.jpg
    76.9 KB · Visningar: 552
  • Låmihytta.jpg
    Låmihytta.jpg
    118.9 KB · Visningar: 549
Plockar upp denna tråd då ett av sommarens vandringsalternativ skulle vara att gå Sulitelma runt med start/slut i Kvikkjokk.
Kvikkjokk -> Tarrekaise -> Vaimok -> Pieskehaure -> Låmi -> Sorjos -> Konsul Persson -> Stalo -> Darrelouppal -> Präststigen/Vallevagge -> Kvikkjokk.
Rejäl tur, jag mäter ca 19mil men van med distansen.
Norska broarna ser ju lite vågade ut, någon som har 2022 status på dem?
Stalo är mest tänkt för att proviantera. Det verkar finns affär i norska Sulitelma, men jag mäter drygt 5km enkel väg från Sulitelmahytta som extra så kanske tveksamt?
Tänkbar topptur skulle vara Jiegnaffo från norr (från Staddajåhkåstugorna typ), någon som har erfarenhet?
I Google Earth ser det möjligt från typ från NV, här ritat från bron. Kanske gå en bit på den svenska nordkalottleden och sedan komma lite mer från väster för att runda det branta partiet på ca 1200m?
 

Bilagor

  • jegnaffo1.png
    jegnaffo1.png
    1.2 MB · Visningar: 136
Blir säkert en fin tur, har gått delar av den. För sträckan Stalo-Tarraluoppal kan ni gärna välja att följa Viejevágge (strax sö om Stalo) och passera silvergruvorna på Silbatjåhkkå. Gruvområdet är spännande. Från Silbatjåhkkå går man österut/neråt och vadar Riggoajvejåhkå öster om Riggoajvesjågåsj utflöde i det större vattnet.
 
Blir säkert en fin tur, har gått delar av den. För sträckan Stalo-Tarraluoppal kan ni gärna välja att följa Viejevágge (strax sö om Stalo) och passera silvergruvorna på Silbatjåhkkå. Gruvområdet är spännande. Från Silbatjåhkkå går man österut/neråt och vadar Riggoajvejåhkå öster om Riggoajvesjågåsj utflöde i det större vattnet.
Tack, bra tips! Hittade denna med från Fowwe: vagen-till-silverberget
 
Väldigt trevlig tur. Gick delvis samma sträcka 2019, dock inte runt Sulitelma vilket jag sedan dess smidit planer på. Kiosken i Staloluokta är bra, men missa inte bastun där som kanske är den allra bästa i fjällen. Vägen över Vaimok och Pieskehaure är fantastisk, vilket väldigt få har upptäckt. Där finns även Staika som lockande topptur. Den gjorde jag inte då, men kom upp på Jiegnaffo 1840 i fantastiskt väder. Den kamvandring som jag tycker mig se i din bild är absolut möjlig, även om det finns en del vittnesmål i bloggar här om att det bitvis kan bli jobbigt eller läskigt. Jag gick upp rakt österifrån mot toppen, vilket borde vara det enklaste.
IMG_20190727_121524~2.jpg
 
Väldigt trevlig tur. Gick delvis samma sträcka 2019, dock inte runt Sulitelma vilket jag sedan dess smidit planer på. Kiosken i Staloluokta är bra, men missa inte bastun där som kanske är den allra bästa i fjällen. Vägen över Vaimok och Pieskehaure är fantastisk, vilket väldigt få har upptäckt. Där finns även Staika som lockande topptur. Den gjorde jag inte då, men kom upp på Jiegnaffo 1840 i fantastiskt väder. Den kamvandring som jag tycker mig se i din bild är absolut möjlig, även om det finns en del vittnesmål i bloggar här om att det bitvis kan bli jobbigt eller läskigt. Jag gick upp rakt österifrån mot toppen, vilket borde vara det enklaste.
Visa bilaga 40845

Tack, det blev så att jag var i Staloluokta även förra året, så visst bastu & proviant ;)
Toppturer är alltid trevligt att planera iaf., även om de alltid inte blir av.
Väljer man Viejevagge så är ju attack från öster möjligt med då.
 
Det är även dryga 500 höjdmeter mellan stugan ny- Sulitelma och ner till byn, inte den roligaste vägen upp, men det är ju en grusväg så med lite tur kan man lifta.
 
Ah, det vattnas i munnen. Jag planerar också att utgå från Kvikkjokk, fast nästa år, så min kompis kan haka på. Kan berätta mer senare, då planen ändras lite då och då. Vi bär ju med oss allt, så det blir inte shopping längs vandringen.
Kompisen var uppe på Jiegnaffo år 2018, gick upp norrifrån från leden sett. Det var blixt och dunder när han var uppe, men allt gick bra. Smalt och brant minns jag att han sade att det var. Jag har skrivit om den vandringen ur mitt perspektiv, se bloggen Thomasvandraren här på Utsidan. Jag stannade förresten nere när han var uppe på toppen. Jag hade förmaksflimmer då, men visste inte vad det var då. Jag var ganska sänkt till det gick över. Tur det...annars hade det tagit lång tid att vandra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 5
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.