SNÖBRYGGAN VID TJÅGNÅRISJÅKKÅTJ I SAREK
- Trådstartare kivilös
- Start datum
haskell; sa:Här skriks det visst...
Jag har inte varit där i år än men jag tror att du kan utgå från att den är borta. Ifjol så fanns det inget spår alls efter den ett antal dagar in i augusti och med tanke på att förutsättningarna är ungefär likvärdiga i år så vore det konstigt om den hade klarat sig.
Hur långt nedanför vattenfallet (alternativt ovanför strandkanten nere vid Rapaätno) ligger denna plats?Det säkraste stället att vada Tjågnåris är nedströms. På västsidan finns en liten tjärn. Jokken delar sig här i tre armar. Det är inte djupa och man tar sig lätt fram med hjälp på bankarna.
Här har jag gått ett flertal gånger.
Vadet är lätt att hitta, det ligger i första rejäla böjen nedanför fallen (söderut) ett par hundra meter nedström det ställe där stigen kommer fram till jåkken, innan branten ner mot Rapadalen.svartöra; sa:Hur långt nedanför vattenfallet (alternativt ovanför strandkanten nere vid Rapaätno) ligger denna plats?
Vadet är lätt att hitta, det ligger i första rejäla böjen nedanför fallen (söderut) ett par hundra meter nedström det ställe där stigen kommer fram till jåkken, innan branten ner mot Rapadalen.
![]()
böjen syns bra på kartan vid den grova ekvidistansen nedanför den röda fördvägen som passerar jåkken där stigen kommer fram.
MVH ///Claes