sulitelma-padjelanta

Funderar på min första nordliga fjälltur sen 1998 i rubricerat område. Nattåg Trondheim-Fauske om detta fortfarande finns. Buss till Sulitjelma, Leden upp till Staddajåhkå, sen ner igen till Pieskehaure och tillbaka till Sulitjelma. Frågor: Kanske i kortaste laget? Svårigheter? T ex Hadditjåhkå - vill minnas att tältade srax innen älven 1998, men vände tillbaka mot Muorkihytta. Såg inte svår ut då, men bred. Hur kan det vara i sluet av juli? På etappen Sårjåsjaure- Sorjushytta passeras en bro som ser rätt läskig ut på bild. Hur riskabel kan den vara?
 
Hej!
Har passerat bron i regn och det var inga problem. Säkert svårare vid blåst.
Det går annars att vada nere vid sjön, led markerad även där.
 
Tack. Hoppas vi talar om samma bro, över älven från Kokedalisen.


Ser nu att turen blir väl kort, men ser längre alternativ i Fredrik Neregårds bok (som f ö lyckats få Lomihytta och Muorkihytta att byta plats) - dock finns dena bro med även i det längre alternativet.
 
Som Maritha skrev är det inga problem att gå över den bron. När jag nu tittar på bilder från bron tyckte jag kanske att den var lite läskig vid fototillfället. Strax före Sorjoshytta har man nu gjort 2 stenkistebroar så att man går väster om jokken för att undvika det branta snöfältet öster om jokken. Hadditjåhkå var inga problem när vi gick över.
Så här ser "hängbron" ut:
 

Bilagor

  • DSC01421.jpg
    DSC01421.jpg
    70.5 KB · Visningar: 1,777
  • DSC01422.jpg
    DSC01422.jpg
    61.7 KB · Visningar: 1,758
Hej,
Bron över Kokedalsvatnet är väl bara en vanlig hängbro som det finns gott om i Norge, borde inte vara något problem. Som Maritha skrev kan man vada istället längre ner, finns markering vad jag minns.
Om du vill göra en längre tur så skulle du kunna starta från Kvikkjokk och avsluta i Sulitjelma:
Kvikkjokk - Njunjes - Tarrekaise
Tarrekaise - Vajmok
Vajmok - Pieskehaure
Pieskehaure - Muorki
Muorki - Låmi
Låmi - Pieskehaure (rek. en avstickare till sjö 878)
Pieskehaure - Ståddajåkka (2 dagar)
Ståddajåkka - Sårjåsjaure
Sårjåsjaure - Sorjoshytta
Sorjoshytta - Sulitjelma - Fauske
11 dagar utan reservdagar, vissa avstånd är längre och andra är kortare.
Ett alternativ är att vandra från Pieskehaure via Miehttjesvágge till Sårjåsjaure och sedan vidare mot Suli. Det senare gjorde jag, vandrade inte till Ståddajåkka, svängde av vid fjärde bron mot Gásak och sjö 1100, sedan vidare genom Miehttjesvågge till Sårjåsjaure. Jag behövde inte vada Hádditjåkkå, vet ej hur svart det är.
Mvh Veni
 
Fråga till Veni

Hänger på eftersom jag också är intresserad av området.

Veni, du skriver: "...svängde av vid fjärde bron mot Gásak och sjö 1100, sedan vidare genom Miehttjesvågge till Sårjåsjaure."

Kan du beskriva närmare hur du gått efter sjö 1100, specifikt om du vadade vid det markerade vadstället mellan Staddak och Staddajavrre eller vid Staddajvrres utlopp (som jag tror Majjen beskrivit) och svårighetsgrad på vadet.
Tack!
Cecilia
 
Hej,
Bifogade bilder visar hur vi (Maritha och jag) gick. Tror inte vi såg någon markering var det var bäst att gå över. Vi rekade lite och bestämde sedan att vada över precis där man kommer ner och som du kan se på bilden var det inte djupare än så. Ett enkelt vad men svinkallt.
Såg att den sammanfogade bilden blev väldigt lite. Jag ritade en röd linje i mitten av bilden hur vi gick men det går nästan inte att se.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • 16-01-07, Karta över sommarens vandring.jpg
    16-01-07, Karta över sommarens vandring.jpg
    682.2 KB · Visningar: 1,743
  • P1000298_1.jpg
    P1000298_1.jpg
    41.7 KB · Visningar: 1,686
  • 18-02-05, Miehttjesvágge.jpg
    18-02-05, Miehttjesvágge.jpg
    645.5 KB · Visningar: 1,659
Tack Veni, jag menade markerat på kartan.

Och det ser ut som om det är just där ni gått över. Det ser helt görligt ut. Stort tack.
 
Camoscio jeg gikk nøyaktig den samme ruten du tenker på for ca ti år siden. Men jeg hadde fordelen av egen bil som jeg kjørte helt opp til Ny-Sulitjelma. Derfra gikk jeg til Sorjus,overnattet, så til Stadda og videre inn i Gajlavagge der jeg teltet. Videre ned til Pieske , overnattet, og derfra tilbake til bilen ved Ny-Sulis. Totalt ca 85km tror jeg. Ingen vansker med vading eller annet. Jeg gikk i midten av juli. Flott tur som tok fire dager.
 
Jo, bor man i Bodø är ju fjällen så nära som jag har till turer på Östötaleden, då kan en tur få bli 4-5 dagar. Kommer man med tåg från södra Sverige vill man ha mer utdelning. Min tur 1998 tog 14 dagar och då kunde jag proviantera på Graddis fjellstue och Mavas stugby. Den startade på E6, vid Dunderland, och började alltså i Saltfjellet.

Hur man tar sig till Kvikkjokk vet jag inte, och jag skulle föredra en tur som både börjar och slutar i Norge. 97 års tur vände vid Muorkihytta och slutade nånstans på Silvervägen.

På min senaste fjälltur, 2017 i Jämtland bar jag mat för 9 dagar, men gick 8. På min näst senaste, Fyre-Finse, hade jag mat för 8 dagar och gick 8. 9 dagars proviant är nog vad jag klarar med nuvarande säck; dessutom har jag lite problem med knäna - kroppen gnisslar en del när man är 73.

Vad jag funderar på nu är att gå hela vägen från Sultitjeam till Staloluokta och sen gå tillbaka utmed Padjelantaleden. Men nedre delen av Tarradalen är ju vad norrmännen kallar "frodig" och jag knske skulle kalla djungelliknande. På min karta har jag för länge sedan efter beskrivningar av bekanta, eller kanske Grundstens bok, skissat att avvika från leden vid Tarraluoppalstugorna N om Riggoajvve, S om Sivvatjåhkå, N om Sibbatjåhkkå och ned mellan sjöarna Haddijavre och Råvejavrre (går det?) och så utmed Hadditjåhkå till leden, alt en variant som rundar sjön 1181 på västsidan mot Vaimokstugan. Ser ut att vara ett vad i östra änden av Råvejavrre i det fallet. Nån som känner till dessa ställen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4

Liknande trådar