Vadning i västra Padjelanta, del X.

Hej,

jag ska gå på fjälltur i västra Padjelanta (jag åker nu på torsdag). Jag börjar och slutar i Norge. Jag börjar i Hellemobotn, går först till Rago och sedan — om möjligt — till Sulitjelma. Sista delen ser svår ut pga vadning men vi får väl se. Det blir ungefär Hellemobotn–Ruonasvágge–Njåmmeljaure–Vestenjaure–Ragohytta–Litsverivasshamran–Furusteinsfjellet–Leirvatnet–Sårjåsjaure–Sorjushytta–Sulitjelma.

Jag ska vada:
- Slahpejåhkå nedanför Slahpejávrre
- Njoammeljåhkå mellan Njoammeljávrre och Sallohaure, alternativ vid Rr 245
- Rahkamjåhka vid Árajávrre
- Hurrejåhka ovanför Vastenjaure
- Guovddelisjåhka ovanför Vastenjaure
- Jokken från Rastesjávrásj till Rastesluokta
- Jokken från Messingmalmvatnan (den blir Tukijåkka)
- Jokken från Leirvatnet (den blir också Tukijåkka)
- Sårjåsjåhka vid Sårjåsjaurestugan

Har jag någon chans att överleva :)? Kanske är det lite vatnföring nu, det är augusti och det har varit varmt? Glaciärbäcker har väl alltid mycket vatnföring... Om det inte går får jag nog ha en bra "Plan B".

hälsningar,
Gerrit.

Hej,

jag ska gå på fjälltur i västra Padjelanta (jag åker nu på torsdag). Jag börjar och slutar i Norge. Jag börjar i Hellemobotn, går först till Rago och sedan — om möjligt — till Sulitjelma. Sista delen ser svår ut pga vadning men vi får väl se. Det blir ungefär Hellemobotn–Ruonasvágge–Njåmmeljaure–Vestenjaure–Ragohytta–Litsverivasshamran–Furusteinsfjellet–Leirvatnet–Sårjåsjaure–Sorjushytta–Sulitjelma.

Jag ska vada:
- Slahpejåhkå nedanför Slahpejávrre
- Njoammeljåhkå mellan Njoammeljávrre och Sallohaure, alternativ vid Rr 245
- Rahkamjåhka vid Árajávrre
- Hurrejåhka ovanför Vastenjaure
- Guovddelisjåhka ovanför Vastenjaure
- Jokken från Rastesjávrásj till Rastesluokta
- Jokken från Messingmalmvatnan (den blir Tukijåkka)
- Jokken från Leirvatnet (den blir också Tukijåkka)
- Sårjåsjåhka vid Sårjåsjaurestugan

Har jag någon chans att överleva :)? Kanske är det lite vatnföring nu, det är augusti och det har varit varmt? Glaciärbäcker har väl alltid mycket vatnföring... Om det inte går får jag nog ha en bra "Plan B".

hälsningar,
Gerrit.

Här hittar du en del om vadning i de regionerna: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=277738&postcount=4

En och annan omväg kanske du får räkna med och förbered dig på en plan B, särskilt vad gäller Tukijåkka. Lycka till!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips