Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-02-19, 14:39
Deltidseremiten Deltidseremiten är inte uppkopplad

Vattentäta handskar

Jag tycker väldigt illa om att bli blöt och därmed kall om händerna när jag fjällvandrar. Har testat både Sealskinz och Haglöfs Gore-tex med genomsurt resultat. Mina Sealskinz Nordic Glove höll tätt första säsongen sen var de tokkörda.
Vad ger ni mig för tips? Lättvikt och inte alltför varma men definitivt vattentäta!
Vet att det finns en tidigare tråd i ämnet men den har några år på nacken så....
Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 15:55
dgustaf dgustaf är inte uppkopplad

Delar ditt intresse i det här ämnet! Har själv funderat på exempelvis Hestra Runner All Weather (med en snabbtorkande fleeceliner under) som tål en del väta men är så tunna och lätta så dom torkar på nolltid. Har dock inte provat på fjället än.
Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 18:03
maswan1 maswan1 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Deltidseremiten Visa inlägg
Jag tycker väldigt illa om att bli blöt och därmed kall om händerna när jag fjällvandrar. Har testat både Sealskinz och Haglöfs Gore-tex med genomsurt resultat. Mina Sealskinz Nordic Glove höll tätt första säsongen sen var de tokkörda.
Vad ger ni mig för tips? Lättvikt och inte alltför varma men definitivt vattentäta!
Vet att det finns en tidigare tråd i ämnet men den har några år på nacken så....
Hestra C-zone funkade bra för oss, även om jag bara har två säsonger i fjällen än så länge (men en del låglandsbruk av dem också). Höll händerna torra och varma under heldagar av snålregn och kortare störtregn, dock ej testat under riktigt långt hårt regn. Använder dem med matchande ull-liner vid behov.
Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 18:23
jörgen hellsten jörgen hellsten är inte uppkopplad

Tumvante

Min erfarenhet är att antingen blir du blöt utifrån eller inifrån. Jag rekommenderar antingen en vindvante eller en vattentät tumvante. Du håller vinden borta och därmed avkylningen. Att du är fuktig om händerna är något som jag tror man får acceptera. Det viktiga är att händerna är varma.

Dessa tips finns också att läsa om i Monsens "Vildmarksboken".

God tur!

/ Jörgen
Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 18:34
scandiaca scandiaca är inte uppkopplad

+1 på tumhandskar. Mycket luft invändigt ger torrare känsla även om de är blöta, och varmare.
Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 18:37
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Ja, även om handskarna är vattentäta, så blir det ju fuktigt inifrån. Prova t ex diskhandskar eller latexhandskar!

Det finns ju vattentäta arbetshandskar t ex i Tegeras Pro sortiment
Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 18:50
Ahlstrom Ahlstrom är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av maswan1 Visa inlägg
Hestra C-zone funkade bra för oss, även om jag bara har två säsonger i fjällen än så länge (men en del låglandsbruk av dem också). Höll händerna torra och varma under heldagar av snålregn och kortare störtregn, dock ej testat under riktigt långt hårt regn. Använder dem med matchande ull-liner vid behov.
Plus ett på den. Har också haft mina i två säsonger, alltid hållit mig torr trots hällregn. Dock är handskarna inte fodrade för kallare väder.
Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 18:51
username2 username2 är inte uppkopplad

Vattentät tumvante

Montane Minius Mitt https://www.ultralightoutdoorg ... s-mitt-p3222
Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 19:46
Deltidseremiten Deltidseremiten är inte uppkopplad

glad

Kan absolut tänka mig en tumvante och den behöver inte vara fodrad. Det är som sagt vind och vatten jag vill ha skydd mot. Kompletterat med en liner blir det tillräckligt varmt ändå.

Citat:
Montane Minius Mitt https://www.ultralightoutdoorg ... s-mitt-p3222
Den här är helt klart intressant! Tack för tips!
Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 20:00
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Extremitys tumvantar med gummi på insidan har jag vintecyklat i skånskt spöregn med utan att bli blöt vare sig från in eller utsidan.
Inte gratis och bär inte en för varm liner är mitt räd.

Har G-T cyklisthandskar med inbyggt foder, de fungerar inte i hällregn.

go tur
Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 20:24
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Prisvärt

En tunn handske/vante som borde räcka för sommarbruk. Jag har testat med att stoppa ner handen i en hink vatten och det var tätt. Hur bra dom håller mot slitage vet jag inte men dom verkar OK.
http://www.engelsons.se/mossor ... at-jaktvante
Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 20:44
thureb thureb är inte uppkopplad

Knepigt. Personligen svettas jag mycket om händerna om handskar eller vantar är för varma. Och sen blir det kallt om händerna. Sällan det funkar med täta eller texmex på händerna för mig. Har ett sortiment handskar med olika mängd isolering. Föredrar oftast välvaxade skinnhandskar.

Thure
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.

Logga in

Tips!