Galen experimentering med impregnering

Var jag tvungen att skapa en egen tråd för detta diskussionsämne? Nej, men jag gjorde det (Det beror troligen på att jag är mer oerfaren än jag skulle vilja visa.). Var jag tvungen att "gå upp i" ämnet så himla mycket? Ja, jag är helt enkelt galen. Var jag tvungen att skriva första stycket? NEJ! Läs då hellre de nedanstående styckena. Du slipper även läsa om du inte vill, jag tvingar dig inte.

Min begränsade erfarenhet av membranfabrikat i skor är att membranen lätt ger upp. Efter halva säsongen med nya, välskötta kängor brukar inte jag behöva bekymra mig om membranet längre, jag känner klart och tydligt att det läcker in om jag doppar kängorna. eller går i dagg-gräs då jag råkat vara lat med behandlingen. Jag skulle tro att membranet har klämts och slitits sönder inuti känngorna, de är numera "membranfria".

Min även så begränsade erfarenhet av redan från början membranfria skalplagg är att de läcker in efter ett tag. Jämfört med hur plagget betedde sig vid köptillfället och efter en tids användande kan vara bedrövligt stor. Jag börjar alltså söka impregneringsmedel, jag har dock inga direkt goda erfarenheter av rent uttalade impregneringsmedel. Men jag har inte heller slängt pengar på NIK-produkter, bara billigare produkter.

I vilket fall, kängan, jackan, m.m. läcker in när det regnar o.s.v., det känns.

KÄNGOR, MED ELLER UTAN MEMBRAN
Givetvis söker jag olika medel att impregnera kängor med. Jag har bl.a. provat vax. Tycker dock att det lätt skrapas av. Jag har därför provat att smälta in vaxet, det blir mer lättflytande och min tanke är att det kan sugas upp i lädret då. Det verkar som vaxskyddet blir bättre i kängan då.

Jag har tidigare använt "fiskarssmorning" på ett par tidigare kängor. En sorts fett tyckte jag det såg ut som i konsistens och färg (liknade konsistensfett). Mina erfareneheter från detta är goda, jag behövde behandla mindre än vad jag numer behöver med vax. Det är svårt att hitta fiskarssmorning i vanliga skobutiker, det verkar vara mest vax.

Jag har även provat silikonspray från biltema på mina nuvarande kängor, det tyckte jag funkade väldigt bra, men det blev lite dyrt då jag lyckades få knappt 400 ml att absorberas i lädret i vanlig rumstemperatur. Men fuktskyddet satt i 3 dagars fjällvandring innan det gav upp vid insidan av "tåböjen". Det är bra enligt mina erfarenheter.

Framtida experiment ligger i fett eller olja på kängan. Vilket går stick i stäv med vad jag tidigare läst i "vax"-trådar (diskussionstrådar där vax rekommenderas mest). Jag ber om ursäkt, jag är en experiment-fanatiker utan vettiga gränser. Om du känner att det hela blev för magstarkt nu så behöver du inte läsa vidare. Jag tänker alltså behandla kängorna med fett, eftersom kängornas membran (Gore Tex) ändå läcker in regn och dagg.

Jag har tittat på litiumfett som ett första nästkommande test, det har dock en nedre temperaturgräns på -38 grader. Vet inte om det enbart gällre smörjförmågan, eller om det innebär att fettet fryser sönder och trillar av, ungefär som man kan ruska av fruset vatten ur kläder. Men då skulle jag tro att vanligt skovax har en sämre frystålighet än litiumfett.

Min erfarenhet av litiumfett (på cykelkedjor och som testad impregnering i 2 membranfria skaljackor) är att det är ett vattenavstötande smörjmedel som är väldigt svårt att tvätta ut (används inom marinområdet för dess goda vattenbeständighet). Jag har aldrig varit med om värre, det är nästan svårt att tvätta bort från cykelkedjor, även med fotogen som tvättmedel. Ett faktum som man kan försöka utnyttja till sin fördel.

Jag tror litiumfett kan löna sig om det sitter bättre än silikon. Annars var silikon väldigt bra, men kändes jobbigt att det går åt en flaska per helbehandling av känga. Kanske går åt mindre att komplementsbehandla kängorna på utsatta punkter. Det har jag ännu inte gjort, eftersom silikonsprayen tog slut.

Frågan är om jag ska prova silikon lite mera, det tål trots allt omkring -50 grader. Det kanske är bättre. Men mina erfarenheter från testimpregnering med litiumfett-spray av 2 skaljackor pekar på att det även blir litiumfett på kängorna, litiumfett verkar mer slitstarkt än silikon.

FABRIKSIMPREGNERADE YTTERPLAGG, UTAN MEMBRAN
Jag gillar fabriks- eller butiksnya jackor som består av något slitstarkt syntetmaterial som behandlats med någon kemisk-teknisk impregnerinslösning. Mina erfarenheter är att de är precis vad jag behöver. Men medan tiden går, slitaget ökar, man tvättar o.s.v. så verkar säljargumenten för den slitstarka fabriksimpregneringen också urtvättade eller bortslitna. Trots otaliga försök att återimpregnera och återbörda den ursprungliga fabriksimpregneringen med värme (som butikssäljaren påstod skulle fungera) vill det sig inte. Jackan läcker in och läget känns trist och undermåligt.

Jag gillar idén att smälta in "branchrekommenderat" vax i membranfria ytterplagg, men jag inte provat. Jag tyckte det fanns mer intressanta alternativ att prova. Nedan följer en beskrivning ett sådant impregneringsalternativ.

Jag har jag provat att impregnera en membranfri skaljacka med litiuimfett-spray från biltema. Jag har även provat att impregnera en till membranfri skaljacka på liknande sätt. Ja, jag var desperat när jag impregenrade första skaljackan (cykeljacka med membranfri cordura på vissa slitställen). Jag var nästan lika desperat när jag impregnerade den andra skaljackan (friluftsjacka med teflonbehandlad textil, från lundhags eller haglöfs). Båda hade tappat fabriksimpregneringen sedan länge.

Eftersom dessa båda jackor ändå inte användes då de inte skyddade mot yttre väta kände jag att det var lika bra att experimentera som aldrig förr. Vinna eller försvinna!

Som tidigare skrivet tycker jag litiumfett oerhört svårt att tvätta ur, inte ens med fotogen tycker jag det är lätt. Därmed inbillar jag mig att litiumfett är motståndskraftigt mot regn och slitage. Dock har det en undre temperaturgräns på -38 grader, inget direkt problem för mig i dessa dagar. Den övre temperaturgränsen ligger någonstans där bacon sedan länge förkolnat, så där tycker jag det är lugnare.

Mina erfarenheter av litiumfett som impregneringsmedel:
  • Det tar jättelång tid för fettet att absorberas i kängor/jackor o.s.v. (jag har arbetat in med borste, strykjärn och flitigt användande.
  • Bildas lätt vitspräckliga fläckar (när sprayen spottar när flaskan tar slut).
  • Luktar mycket olja i dagar (spray, litiumfett kanske inte går att spray utan oljelösning), upplevs tacksamt som lukten avtar med tiden.
  • Behandlad yta blir väldigt likt oljerock, mycket i början, sedan avtagande vartefter oljelösningen verkar försvinna och enbart litiumfettet återstår).
  • Behandlad ytta får en vit beläggning, verkar avta med flitigt användande.
  • Vattenbeständigheten är väldigt god, kanske inte helt vattentät, men jag är fullt nöjd. Det har funkat bättre än allt jag tidigare provat ("riktiga" impregnerinssprayer och impregneringstvättmedel).

Mina förhoppningar av litiumfett som impregneringsmedel:
  • Att det inte går att tvätta ur, då blir det dyrt att återimpregnera.
  • Att det inte är hälsovådligt och skadligt för miljiön.

RISKER
Jag befarar att litiumfett är dåligt för små djur och insekter. Jag befarar även att litiumfett är dåligt för mig som användare. Men det sistnämnda lär visa sig med tiden.

MvH/ Emil P.
 
Senast ändrad:
Intressanta övningar...

Ser fram emot dina erfarenheter när du är klar... med litiumfettestet.

Dock... någon har sagt mig att vinterkängor skall man inte behandla med fiskarsmorning eller annan smörja om man fortsatt vill ha dem styva... Och det vill man om man åker skridskor. Vax är bättre iom att den lägger sig på ytan istället för att tränga in...Men för vandring fungerar det säkert bra.

I övrigt gäller tesen: Learning by doing! Och det bästa är att prova själv!

Lycka till.
Vänligen/Dag
 
Senast ändrad:
Mina förhoppningar av litiumfett som impregneringsmedel:
  • Att det inte går att tvätta ur, då blir det dyrt att återimpregnera.
  • Att det inte är hälsovådligt och skadligt för miljiön.

RISKER
Jag befarar att litiumfett är dåligt för små djur och insekter. Jag befarar även att litiumfett är dåligt för mig som användare. Men det sistnämnda lär visa sig med tiden.

Ett bra tips kan vara att läsa säkerhetsdatabladet för produkten. Jag hittade ett för CRC:s litiumfettspray (jag tror inte att Biltemas skiljer sig så mycket) och där kan man bland annat läsa:

Hudkontakt : Långvarig hudkontakt resulterar i avfettning av huden, vilket leder till irritation, och i vissa fall dermatit

Ovriga effekter : R52/53: Skadligt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön. Låt inte utsläppet komma in i kloaksystem och
vattendrag


Är dock osäker på om dessa risker är förknippade med själva fettet eller om det är lösningsmedlet i produkten (nafta) som står för olägenheterna.

Många litiumfettsprayer innehåller också PFTE eller motsvarande... kan vara värt att fundera på.
 
Apropå kängor...

Om ett par Gore-Tex läcker in ska du lämna in dem - då får ud hjälp eftersom GT har en garanti om att hålla torrt.
Jag har ett par Hanwag Yukon som jag använt (med undantag för vintern) i snart 2 år mer än 3 gånger i veckan. Använder NIkwax Lundhags Wax och har ALDRIG, jag säger ALDRIG blivit blöt om fötterna och då har jag gått i blött flera timmar utan att det läckt in - så då har du en sällsynt förmåga att hitta dåliga kängor eller att slita ut dem. Det är läderkängor som enligt min uppfattning är bättre än Gore-Tex - har pratat med fler som haft problem med sina GT, läder är mer driftsäkert.

Jag har inte läst hela ditt inlägg, bara det om kängor.
 
Lithiumfett har i långliga tider använts för att smörja förpacknings och vätskedpåfyllningsmaskiner inom livsmedelsindustrin. Vitt fett syns inte så väl i mjölk och grädde. Molybdendisulfidfett skulle inte vara så enkelt att dölja där.
Basen är mineralolja som behandlats med tvål för att bli till fett. Läder skall inte smörjas med mineraloljeprodukter då det dödar cellerna samt får dem att separera från varandra. Läderhandboken.
Siliconbaserade skoimpregneringsmedel tenderar att göra skorna för täta så att fukten inte kommer ut utan måste torkas upp inne i skon.
Fiskarsmorning i små mängde när skon görs rejält ren och vaxbaserade produkter i normalvården gör skorna smidiga och vattentäta. De flesta arbetar inte in vaxet tillräckligt väl. Putsskinn (fårskinnsvante med pälsen utåt) höjer friktionstemperaturen och får vaxet att gå in i porerna. Mild föning kan fungera på samma sätt, men glöm inte regeln att där smör smälter kokar läder.
//J
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.