Impregnering av gamla militärtält?

Hej!

Jag ska impregnera ett antal gamla militärtält och skulle vilja ha tips på hur man på bästa sätt impregnerar och vad för vätskor som ska användas? Har någon erfarenhet av detta, kanske någon lumpare?

Tack!
 
Jag skulle kolla på Imprenex
http://www.herdins.se/textilvard/impregnering__74


men risken är att det kommer att kosta en smärre förmögenhet att impregnera ett tält om det är ett 12 eller 20 manna. Har man sedan flera tält kommer det att kosta flera förmögenheter. Möjligen sjunker literpriset om man köper 5 liters dunkar i stället för 1 liters flaskor, men jag har inte sett 5 liters dunkar i någon affär.


Per
 
I FM använde man flytande impregnering, doppade och hängde upp i tälttorken.
För er som inte har en tälttork, spänn upp ute, luftigt en vindig dag och det torkar snabbt. Doppa kan ni göra i ett gammalt badkar eller i en plankbassäng linad med plastpressening eller byggfolie. Se bara till att tältet är fastspännt i lyftrepet innan det blir vått och svårhanterligt. Att ni är tillräckligt många för att orka hantera våta militärtält. Samt att ni har plats att sättaupp dem för torkning.
CO har sålt Herlins impregnering, min kamrat beställde i färgaffären. 5l koncentrat och 100 l vatten brukade min kamrat på sitt tält 20. Själv har jag bara impregnerat mindre fjälltält på bommulstiden, vi sprutmålade dem med 50/50 impregnering och vatten samt hängde upp dem i träd för att torka i blåsten, uppspännda som små ballonger. Onekligen var de något lättare att hantera våta än vad era flera kommistält kommer att bli.

Lycka till!
 
Båt-butiken

Båt-affärer säljer kapell-impregnering. Har kört det på tygpresenningar och snöbyxor och det har funkat fint. Lite styvare än fin-imprenex, men det gör inget på ett grovt tält. Den jag har använt fick man pensla på men här har du en med sprykork:
Biltemas

Otroligt prisvärt alternativ. Torkas hur som helst, inget krav på värme.
 
Jag köpte nyligen

på båtaffären Erlandssons brygga ett annat vattenbaserat impregneringsmedel Lefant Impreg tillverkat av Lidingöföretaget Lotrec AB. Använde det till kapellet på en Segebadenpulka. Kan inte säga om det är bra men det verkar lite odrygt i jämförelse med vad som står på förpackningen och det var betydligt dyrare än Biltemas motsvarighet.

Hur som helst luktade det mycket lite vid torkningen och efteråt och jag kanske kommer att testa det på bomullsjackor framöver.

Någon som har erfarenhet av detta medel? Försäljaren hade en massa lovord om hightec men jag vill inte locka någon att köpa detta medel till ett militärtält jag tror det blir för odrygt och dyrt.

Thure
 
på båtaffären Erlandssons brygga ett annat vattenbaserat impregneringsmedel Lefant Impreg tillverkat av Lidingöföretaget Lotrec AB. Använde det till kapellet på en Segebadenpulka. Kan inte säga om det är bra men det verkar lite odrygt i jämförelse med vad som står på förpackningen och det var betydligt dyrare än Biltemas motsvarighet.

Hur som helst luktade det mycket lite vid torkningen och efteråt och jag kanske kommer att testa det på bomullsjackor framöver.

Någon som har erfarenhet av detta medel? Försäljaren hade en massa lovord om hightec men jag vill inte locka någon att köpa detta medel till ett militärtält jag tror det blir för odrygt och dyrt.

Thure

Jag känner till Lotrec mycket bra och deras produkter är rackarns bra.
Det är jättestor skillnad mellan "impregnering och impregnering".

Det handlar om hur mycket aktiv halt Du får i burken Du köper.
Är det utspätt eller koncentrerat? Svårt att se när man köper i volym.
Vilken typ av impregnering är det? En som reagerar med ytan eller en som bara "blöter ner"?

Se till att inte jämföra äpplen med päron.

/Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.