Vattentäta tunna handskar?

Har nån lyckats hitta bra vattentäta handskar som är relativt tunna och bra för cykling? De gore-tex handskar som jag har hittat är för skidåkning och alldeles för bulkiga och varma för cykling. Jag hade velat ha nåt helt vattentätt och smidigt som funkar för att cykla till jobbet i spannet mellan -3 och +5 och ösregn (dvs normalt Göteborgsväder...).

Jag köpte i somras ett par handskar för isfiske (!) i USA som såg lovande ut, men de är för korta i handleden så det rinner vatten från jackan in i vanten (ja, jag har försökt sätta ärmen över vanten men vanten glider ur när handleden är böjd).

Neopren finns ju, men inte så kul att cykla till jobbet i varje dag...
 
Kanske ett par skal-tumvantar, då kan du variera vad du har under. Jag har ett par Marmot som nog funkar. Men när jag cyklar har jag vanliga skinnhandskar, dom blir blöta om det ösregnar.
 
Helt

vattentätt och tunt blir kallt kring nollan. Kirurghandskar eller diskhandskar har de egenskaper du efterfrågar. Tror att riktigt tunna syntetfiberfingervantar innuti stora diskhandskar börjar närma sig vad som skulle kunna passa.

Väl invaxade skinnhandskar fungerar hyggligt men blir till sist våta. Jag har ett par relativt tunna och framför allt inte bylsiga goretexfingerhanskar som jag är nöjd med men de blir lite för varma i nollgradigt pendelväder. Minns ej märket jag köpte dem i Munchen.

Thure
 
Jag kör samma som nilssa föreslår: en tunn vattentät skal-tumvante och så kan man justera temperaturen med vad man har under. Finger- eller tumvante, ull eller syntet.
Långa handskar som går att dra utanpå ärmslutet. Det är mer det blöta än "riktig" kyla som är problemet.

Jag har en handske från Outdoor Design i goretex (fjolårsmodell, verkar vara något tunnare och smidigare än årets SummitMitt, som inte är goretex utan annat vattentätt?).
Annars har Norröna skal-tumhandskar också, t ex Nansen GTX Fjellvott.
Finns säkert fler märken som har liknande, detta är bara de två jag har erfarenhet av själv..

I Gbg rekommenderar jag att kolla på Fjällsport för Norröna, eller Naturkompaniet för Outdoor Design.
 
Outdoor Designs har en modell som heter Winterflex som jag tror kan passa bra till den användning du anger. Var själv på väg att skaffa ett par sådana, men sen fick jag en släng av snålhet.
 
Jag har använt Marmot Shell Glave. En fingervante i precip, men utan tätade sömmar. För cykling och liknande har de funkat bra, men vid tex fjällvandring, när man utsätts för regn en längre stund, blir det rätt blött ändå. Så nu är jag på jakt efter en helt tät tummvante. Marmoten är dock lätt och ganska billig!
 
Har nyligen köpt den här för min cykelpendling till jobbet:
Satellite


Gore Bikewear Countdown. Svindyr med gtx. Har hittills bara haft dem på vid en rejäl regnskur vid ett par plusgrader. Då funkade de klanderfritt. Får se hur slitstarka de är. De har fleecefoder (dvs uppfyller knappast kravet vattentäta och tunna handskar) och funkar även vid cykling i kallare temperaturer.
 
Tunna vattentäta tumvantar

Jag gillar tumvantar. Ett par tunna stickade har jag ner mot noll. Sedan skidskalhandske ovanpå i kallare väder och när det är riktigt kallt får jag byta till ett par tjockare stickade tumvantar inuti.

Men nu var det vätan det gällde. Då har jag dessa Haglöfs-handskar. Utmärkt smidiga. Jag måste se till att peta in dem så jackan kommer utanför, annars rinner det in när det regnar ordentligt (otroligt sällan i Stockholm för övrigt), men de sitter i alla fall kvar bra så. Tyvärr ett riktigt uselt kilopris (14 tkr).
 
Som redan har sagts flera gånger är skaltumvantar toppen... Jag använder ett par Hestra Fjellvotten. Nu när det är flera minusgrader ute blir den en trelagersvante: skal, ullfoder och fingervante längst in. Kostar några hundralappar, men livet är banne mig för kort för att frysa fingrarna av sig i onödan :)

Vill du ha fingervantar så kanske de här kan vara något: http://www.groundeffect.co.nz/product-detail-CHI-ACC.htm#
 
Har prövat det mesta

Gore Bike fingervantar är Ok men svindyra, än bättre tycker jag mina skalvantar Extremist med vanliga cykelhandskar(syntetiska) med avklippta fingertoppar är. Blir det riktigt kallt drar jag en tunn femfingers yllevante utanpå cykelhandskarna inne i skal tummisarna. Långa tumvantar är bäst.
Före C-texåldern körde jag med Mc skaltumregnvantar i tunn syntetgalon, de fungerar fortfarande bra på turer under timmen men vid längre blir de för täta.
Skoöverdarag är oxså viktigt i regn och kyla....
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.