Snavvavagge

Ska vandra Suorva-Snavvavagge-Rapadalen (norra sidan, på höjd) - Skierfe-Saltoluokta i början av september.


Men har svårt att hitta information om Snavvavagge, det lilla jag hittar antyder att det kan vara väldigt brant om man kommer norrifrån. Stämmer detta? Är det exponerat? Är det lönt att gå runt om och följa Rapadalen istället ifall man tänkte ta sig upp på Låddebakte?


Den här vandraren verkar ha haft väldiga problem: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/bierikjavrre-snavvavagge-taltplats-fore-jilajahka-14724119
 
Det är kuperat en liten bit och uppförsbacke en bit så det går långsammare än stigarna innan. Men exponerat tycker inte jag att det är. Och inga svårigheter, tydlig stig där också.
 
Ovanför spökstenen går man på skrå i ett parti som många säkert upplever som bitvis luftigt. Får använda händerna några gånger. Jättefint uppe i Snavvavagge och likaså nedstigningen mot Skårkistugan / Rapadalen. Jag tog ett dopp det första jag gjorde när jag kom upp där för några veckor sedan :)

Edit: skrågång är det kanske inte för stigen är vältrampad men du kommer från den lilla kullen i mitten till höger och ska dit jag står med kameran. Som sagt vältrampad stig men det är en bit ner till dalbottnen.
 

Bilagor

  • IMG_3916.jpg
    IMG_3916.jpg
    54.9 KB · Visningar: 1,008
Det är en del skråande i blockterräng och på det par ställen skulle det göra väldigt ont att ramla åt fel håll.

Är man normalt rörlig och kan använda händerna att hålla i lite buskar och stenar här och var så går det fint även med tung väska. Det är dock hyfsat exponerat vid dåligt väder och ont om rastplatser, så tänk på klädsel osv innan uppstigning.
 
Är det lönt att gå runt om och följa Rapadalen istället ifall man tänkte ta sig upp på Låddebakte?

Om du ska upp på Låddebákte ska du inte gå runt om. I annat fall kan det vara en bra väg. Men man bör gilla att gå genom stiglös björk- och videterräng eftersom det är en hel del sådant. Några goda tips om vägen är också bra, men i guideböckerna om Sarek står inte mycket sådant tyvärr.
 
ja det är jobbigt att komma norrifrån, men när jag gick där var det över 20 grader och stekande sol. Gott om småsten i de branta partierna som man kunde halka till på och på vissa ställen fick man som sagt klättra med händerna också. Tror iof det är värre att gå nerför än uppför där. Uppstigning var hur som helst nog det mest ansträngande på hela turen som var snarlik din.
 
Gick där för en knapp månad sedan. Precis som flera andra säger är det en tidskrävande sträcka och bitvis måste man använda händerna. Men det är inget exceptionellt och den som har hyfsat god fysik för att i övrigt klara en Sarekvandring med vad och hyfsat tung packning fixar detta också. Räkna dock med att det är 1-2 kilometer som tar sin tid (kanske 1-2 timmar). När vi gick där var det fint väder. Kan tänka mig att det blir halt och tar ännu mer tid om det regnar.

Det finns en väldigt tydlig stig så det är bara att följa den. Att gå runt ner i Rapadalen med björk och videsnår utan några stigar tror jag inte alls på om man inte vill uppleva den terrängen/området av något särskilt skäl. Det tror jag lär ta mångdubbelt mer tid. Snavvavagge är verkligen en fin dal även om det ofta verkar väldigt blåsigt. Se till att ha ett vindtåligt tält om ni planerar att tälta där.
 
Att gå runt ner i Rapadalen med björk och videsnår utan några stigar tror jag inte alls på om man inte vill uppleva den terrängen/området av något särskilt skäl. Det tror jag lär ta mångdubbelt mer tid.

Tycker nog att vägen runt Låddebákte får lite oförtjänt dåligt rykte. ;)
Ibland kan Snávvávágge drabbas av dimma och då blir det plötsligt ett starkt alternativ att gå nere i dalen. Man slipper då också höjdskillnader uppför och nerför på hundratals meter.

Bitvis finns det en stig utmed Ráhpaädno, på den västra sidan av Låddebákte. Därefter får man hålla sig en bit ifrån vattnet så slipper man det värsta videt och går i hyfsat gles björkskog.

I närheten av Spökstenen finns en mycket lång kanal som är tidsödande att gå runt. Den vadas vid utloppet i Ráhpajåhkå istället.

Om man däremot tycker att det är tidsödande att vandra utan en tydlig stig i skogsterrängen är väl Snávvávagge att föredra. Överblicken är bättre och man behöver aldrig tveka om vägen.