Powerbank

Hej forumet!

Jag undrar om ni har några tips om bra lättvikts-powerbanks? Att ladda mobilen med på fjällturen.

Jag ska springa på min fjälltur i sommar och kommer ej passera stugor med elektricitet så gärna en powerbank med bra kräm i också även om jag förstår att lätt vikt och mkt laddning är ett motsatsförhållande.

Så, ge mig era bästa tips!
 
En stor majoritet tycks använda Ankers powerbanks, oftast 10 000 mah versionen.

Det är även den lättaste jag har hittat som faktiskt lever upp till angiven effekt, är vältestad och från ett någorlunda välkänt märke. Finns en ny version nu som heter PowerCore 10000 Redux och är lite lättare än innan. Har dock inte hittat någon svensk återförsäljare än.
 
En stor majoritet tycks använda Ankers powerbanks, oftast 10 000 mah versionen.

Det är även den lättaste jag har hittat som faktiskt lever upp till angiven effekt, är vältestad och från ett någorlunda välkänt märke. Finns en ny version nu som heter PowerCore 10000 Redux och är lite lättare än innan. Har dock inte hittat någon svensk återförsäljare än.

Tack! Ska genast kolla upp!
 
Har flera Anker. De har några år på nacken, så säkert inte samma som säljs nu. Har ivf varit nöjd med funktionen - FWIW.

Kan också nämna att jag fick en deffekt USB-hub från dem. Inga problem, de skickade omedelbart en ny. Behövde inte skicka in den gamla eller på något sätt bevisa min utsaga.
 
Hej forumet!

Jag undrar om ni har några tips om bra lättvikts-powerbanks? Att ladda mobilen med på fjällturen.

Jag ska springa på min fjälltur i sommar och kommer ej passera stugor med elektricitet så gärna en powerbank med bra kräm i också även om jag förstår att lätt vikt och mkt laddning är ett motsatsförhållande.

Så, ge mig era bästa tips!

Denna har jag använt flitigt under mina turer och den har funkat fint som bara den, dvs den håller "måtten" utav bara den i leverans av laddning etc.
 

avslutad210712

Gäst
En stor majoritet tycks använda Ankers powerbanks, oftast 10 000 mah versionen.

Det är även den lättaste jag har hittat som faktiskt lever upp till angiven effekt, är vältestad och från ett någorlunda välkänt märke. Finns en ny version nu som heter PowerCore 10000 Redux och är lite lättare än innan. Har dock inte hittat någon svensk återförsäljare än.

Vet inte om just den modellen säljs i Sverige men på Prisjakt finns ett flertal av Ankers modeller listade
 
Se till att välja en med rätt typ av snabbladdning bara - det är ju fruktansvärt frustrerande att använda en powerbank utan, när det tar flera timmar att ladda mobilen! Man vill ju också att själva banken ska ha snabbladdning, så att den fyller upp raskt om man råkar komma åt ett uttag när man är på vift.

Anker brukar vara bra som sagt, Samsungs lilla är också bra om man vill ha en liten och lätt. Laddar mobilen till fullt några gånger i alla fall, på mindre än en timma.

https://prisjakt.nu/produkt.php?p=4288406
 
Se till att välja en med rätt typ av snabbladdning bara - det är ju fruktansvärt frustrerande att använda en powerbank utan, när det tar flera timmar att ladda mobilen! Man vill ju också att själva banken ska ha snabbladdning, så att den fyller upp raskt om man råkar komma åt ett uttag när man är på vift.

Anker brukar vara bra som sagt, Samsungs lilla är också bra om man vill ha en liten och lätt. Laddar mobilen till fullt några gånger i alla fall, på mindre än en timma.

https://prisjakt.nu/produkt.php?p=4288406

En sak att notera med det är att många modeller bara har Qualcomm quick charge på antingen in eller utportarna. Varför vet jag inte, men bra att kolla efter beroende på om man prioriterar snabb laddning av powerbanken eller mobilen.
 
Biltema Art. 24-0152 har qualcom 3.0 både på att själv laddas och laddas mot mobiler med både microUSB och USB-A och båda klarar multispänning (5, 9, 12 Volt) samt USB-C med 3 Ampere dock endast 5 Volt, och som är bidiriktionell (dvs. powerbanken kan laddas via USB-C och USB-C på powerbanken kan ladda mobiler och andra USB-C apparater) - laddningsnivå-displayen 0-100 är missvisande i början och när den visar 5% så kan kan ladda en full laddning till på telefonen, men verkar träna sig med fulla upp och nedladdningar och visar allt bättre mot verkligheten med tiden

Den andra modellen som jag litar på är biltema Art. 24-0148, clas ohlsson 38-7700 - batteripack från goobay

1.5 -2 ampere vid laddning och 2.1 Ampere när det laddar produkter - dock ingen qualcomm.

de jag köpt har under åren bevistat sig att ha bra batterier som inte tröttnar så fort som en del andra batteribanker, ger inte speciellt mycket värme vid laddning eller när den laddar nallar vilket indikerar hög verkningsgrad på omvandlarna i båda lägena, är vattentät när luckan är stängd och har en minimal liten lysdiod till ficklampa i sig.

Vattentäthet är viktig när man är ute och campar och speciellt om det är regn under lång tid och precis allt bli genomblött med tiden, kör man med vanliga batteripack så måste dessa skyddas för fukt och regn i tät stark påse eller vattentät plastlåda (gärna med en liten påse silikagel (påsarna med små kulor eller 'lera' som följer med nyköpta elektroniska apparater, men i nödfall gryn som lite ris fungerar också) liggande som hjälper till att hålla fukten under imning- gränsen i boxen, då det räcker med en enda liten droppe på fel ställe i elektroniken så slutar batteripacken att fungera permanent (skyddskretsarna blockerar batteriet) och du är utan laddningsmöjlighet tvärt plötsligt.

---

En 10 Ah batteripack räcker till för ganska exakt 2 tomma till fulla uppladdningar av telefoner med 3.3 Ah batteri i sig oavsett qualcomm eller inte i laddaren - hävdar man mer så är det bara säljfloskler med väldigt liten koppling till verkligheten. Något mer kanske man kan mjölka ut om man laddar när telefonen är avstängd, Men även i avstängd mode så är det rätt mycket aktivitet under laddning (tänder upp displayer etc. och har sig) och drar tjuvström under laddningen och är orsaken till att man inte får ut mer än 2 fulla laddningar på en 10.4 Ah-batteri-bank hur man nästan än gör...

litiumion/pol-batterier som sådan är rätt tunga per Ah så när det gäller att banta vikt så handlar det om att inte bära mer Ah i kapacitet än nödvändigt för sitt behov - man får göra förbrukningsbudget precis som med bränsle för köket och maten - inte välja modeller som har överdådigt mycket med plast men ändå skydda batteripacket bra - väga vattentät batteripacks lite högre vikt gentemot att förvara dito i vattentät plastlåda (som också väger) etc.

Tänk på att telefoner långt ute drar mycket mer ström för att hålla kontakt med basstationer pga. långa distanser och laddningsintervall du har hemma stämmer inte alls med vad som gäller ut i fjällen med flera mil mot basstation och det som räcker i 3 dagar hemma mellan laddning kan förbrukas på en enda dag där det är dålig till obefintlig kontakt mot basstationerna.
 
Senast ändrad:
Se till att välja en med rätt typ av snabbladdning bara - det är ju fruktansvärt frustrerande att använda en powerbank utan, när det tar flera timmar att ladda mobilen! Man vill ju också att själva banken ska ha snabbladdning, så att den fyller upp raskt om man råkar komma åt ett uttag när man är på vift.

Anker brukar vara bra som sagt, Samsungs lilla är också bra om man vill ha en liten och lätt. Laddar mobilen till fullt några gånger i alla fall, på mindre än en timma.

https://prisjakt.nu/produkt.php?p=4288406

Den du länkar till ger max en fulladdning, du får enbart ut 75% av uppgiven effekt från powerbanken, och de flesta telefonbatterier ligger idag på mellan 3000 - 4000 mAh.
 
Lite får man ju göra själv va - haha

Om man läser ett inlägg på nätet dyker inte varan automatiskt upp i ditt knä.

Sök på Biltema + artikelnummer
 

Liknande trådar