Mest prisvärda sovsäck för minus 25-30

Hej,

Håller på att titta efter en sovsäck för ( t limit -25 - 30) och försöker kartlägga vilken som är den billigaste/ mest prisvärda.

Eftersom den antagligen kommer användas mindre än mina andra säckar så känner jag inte att jag behöver den värsta.

Den är tänkt användas i Nepal på höjd (Inte mer än 5500 m) i ca 30 dagar och efter det på svenska vinterturer, har lite planer på Sarek på skidor o.s.v framöver därför jag vill ha en rejäl varm säck som kanske kommer vara overkill i Nepal.

Har tittat på Rab, Marmot, ME m.m men alla deras säckar är dyrare än vad som finns annars. Har en Pajaksäck och en Marmot säck sen tidigare och är klart imponerad av Pajaken.

Har även tittat på Pajak, Cumulus, Roberts och Alpkit.

Alpkit har en med T limit -33 med 1200 g dun i 750 fillpower för 406 Euro.
Cumulus ligger där omkring med.

Har ni något konkret tips utöver det?

Ps. Köper helst beg så har lagt ut en köpes annons.
 
Hej,

Håller på att titta efter en sovsäck för ( t limit -25 - 30) och försöker kartlägga vilken som är den billigaste/ mest prisvärda.

Eftersom den antagligen kommer användas mindre än mina andra säckar så känner jag inte att jag behöver den värsta.

Den är tänkt användas i Nepal på höjd (Inte mer än 5500 m) i ca 30 dagar och efter det på svenska vinterturer, har lite planer på Sarek på skidor o.s.v framöver därför jag vill ha en rejäl varm säck som kanske kommer vara overkill i Nepal.

Har tittat på Rab, Marmot, ME m.m men alla deras säckar är dyrare än vad som finns annars. Har en Pajaksäck och en Marmot säck sen tidigare och är klart imponerad av Pajaken.

Har även tittat på Pajak, Cumulus, Roberts och Alpkit.

Alpkit har en med T limit -33 med 1200 g dun i 750 fillpower för 406 Euro.
Cumulus ligger där omkring med.

Har ni något konkret tips utöver det?

Ps. Köper helst beg så har lagt ut en köpes annons.

Skulle välja bort Rab direkt. De har dåligt sydda sömnar på grejjer.
Har ett par saker från dem och varje gång är det sömnarna som ger upp.

Vilken säck du väljer , från en som grävt ner mig en hel del i letande på sådan typ av säck, beror på ett par saker:

-Var du tänkt använda det (hur torr/blöt vinterklimat är det?
-Hur länge (vilket du upppgett) du tänker använda det
-Hur lång respektive hur bred du är
-Ska någon mer sovsäck in i det? Alternativt, vill du sova med tex dunjacka inuti den? Se också ovanstående fråga
-Spelar vikten någon roll
-Prisklass (vilket även påverkar den begagnade biten)

Märken med bra kundstöd och bra säckar tycker jag är:
Haglöfs
Mountain Hardware (den rymligaste av dem alla)
Nemo (de har alldeles underbara boots med)
Fjällräven Polar-serien bjuder på en rad bra grejjer med, tyvärr kommer prislappen därefter

Northface har bra grejjer men tunga. Sömnarna är mycket tåliga MEN tyget är så så. Ibland bra, ibland har man otur.
 
Mountain Equipments Classic 1000 är ju inte top of the line, men jäkligt prisvärd tycker jag för en säck med runt 1000g dun. Kanske i underkant för ditt behov dock?
Jag har XL-modellen sedan ca 15 år tillbaks och älskar den. Brukar finnas för runt 2500-3000kr, men väger väl kanske 150-200g mer än de lättaste säckarna. Om sedan 200g mer tygvikt är en fördel eller nackdel beror väl på användningsområdet och även om jag inte haft någon stor dunläcka på någon ul-säck med supertunnt tyg så känns det, iaf för mig, alltid lite betryggande med lite mer redigt tyg...
 
Jag har en skön ajungialk denali arctic, sovit i snögrop i minus 30 med den och det funkar. Har inget färskt pris och den är inte UL men stor, varm och skön.

/Patrik
 
Jag har Carinthias xp down 1000 i kombination med defence 4. Dunsäcken funkar riktigt bra mellan -5 till -15. Har inte testat den själv i lägre temp. Har aldrig haft en skönare säck! Kostar runt 5000. Kombinationen gör att jag klarar -25 utan problem och har faktiskt inte legat ute i mer än så men skulle inte bli förvånad om man sover gott i -40 också. Däremot är jag inte så imponerad av defence 4 i sig och tror att det finns betydligt bättre säckar! Den är onödigt tung och stor för det man får.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag är lite lätt Cumulus fanboy i dessa sammanhang. Tycker deras pris/prestandaförhållande är välidgt bra.

Fick hem min nya vintersäck därifrån i veckan, specialsydd med lite specialönskemål och den ser ut som allt jag hoppades på (inte provat den ute än).

Hur som gick allt bra, snabb respons på mail och konversation fram och tillbaks om mina specialönskemål etc och jag fick säcken lite snabbare än de lovade. (ca 4 veckor efter beställning.)
 
Roberts makalu

Köpte jag för några års sen för Denali. Testade på balkongen i Umeå innan resa vid -27 gr. Hade lite stela knän innan jag kröp i lyan. Men vaknade inte på natten av kylan, bara att vända om.
Då priser inte aktuell antar jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
mtelgon Everest och McKilney är de prisvärda tält? Bo och sova 19
avslutatmedlemskap1004 Prisvärda sovsäckar? Bo och sova 26
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar